|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
2007-10-10 kopierat från Dina Pengars hemsida: BERLIN Det förgångna kör i fatt BMW:s ägarfamilj Quandt. En tysk tv-dokumentär ökar pressen på familjen att bryta tystnaden kring tvångsarbetare och nazistkontakter under andra världskriget. Under första världskriget blev familjen rik på att sälja uniformer till marinen. Under andra världskriget sålde familjebolaget AFA (senare Varta) batterier till u-båtar och V2-raketerna som hotade England. AFA utnyttjade tvångsarbetare från östra Europa utan betalning. Bolaget inrättade till och med en filial till ett koncentrationsläger på fabriksområdet. Familjens huvudman Günther Quandt hade dessutom stora intressen i vapentillverkarna DWM och Mauser. Hans andra hustru Magda Ritschel är central i historien. Hon lämnade honom 1929 för att gifta sig med Joseph Goebbels, som senare blev nazisternas propagandaminister. Den blonda Magda blev nazistledaren Adolf Hitlers favorit när hon i rask takt födde sex barn. Dessa tog hon sedan livet av den 1 maj 1945, dagen efter Hitlers självmord. Däreftor tog hon och maken var sin giftampull. Frågan om Günther Quandts förhållande till Magda efter skilsmässan är omstridd. En del historiker anser att han utnyttjade hennes förbindelser för att få order från tyska staten. Andra anser att han var skärrad av hustruns intåg i nazisteliten och bara motvilligt gick in i partiet. Efter kriget dömdes tyska storföretagare som Friedrich Flick och Alfred Krupp till långa fängelsestraff. Günther Quandt klarade sig bättre. Han var internerad i ett och halvt år men frikändes senare för krigsbrott. Han fick också behålla sina stora aktieposter. Även efter Tysklands sammanbrott var han en av landets rikaste män. Bidragit till fonder Hans son Herbert Quandt använde under 1950-talet förmögenheten för att bygga upp en maktposition i BMW, som var nära konkurs. BMW ägs fortfarande till största delen av Herbert Quandts änka Johanna samt barnen Stefan Quandt och Susanne Klatten. Familjen har konsekvent vägrat uttala sig om det dunkla förflutna, men har i alla fall ställt upp i de fonder som tysk industri inrättade 1999 för krigets tvångsarbetare. Länk Kanske kan Nockenwill fylla i med mera information kring tiden före och efter kriget? | |
lob |
? Länk |
|
lob: vad är det som du inte förstår? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En historielektion,som även är BMW relaterat...är väl inte ointressant!?? Förstår bara inte varför media ska hålla på att hetsa upp folket, för något denna generation Quandt är oskyldiga till! MVH Patrik |
|
Tja Wallenbergarna är ju inte helt oskyldiga dom heller, liksom att Junker gjorde bombplan i Malmö (då man inte fick tillverka det i Tyskland...) Svenska staten lät Tyskland tranportera trupper genom landet Jaktstugan på Rockelsta slott som inretts av Göring har hakkors i öppnaspisen fortfarande ( Görings frun Karin hette von Rosen som ogift) Degusa AG som tillverkade Zyklon B lever än i dag och ( och tillverkar Zyklon B under ( utlagt på licens) namnet Uragan D2) osv osv osv Så det finns många många lik i garderoben gällande andra världskriget MEN dom flesta inblandade är död vid detta laget så vad tjänar det till att riva i det?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
lob |
Trodde bara att Autoforum var ett forum där produkten (BMW) behandlades. Eftersom den största delen av alla icke judar, frivilligt eller mindre frivilligt, var involverad i Nazismen finns det säkert liknade historia bakom såväl MB, VW, och Audi. Om dagens BMW koncern hade drivits med Nazistiska/Nynazistiska inslag hade väl diskussionen varit befogad men den här diskussionen passar enl min åsikt bättre i ett politiskt eller historia orienterat forum Länk |
|
lob: Tydligen var den så pass intresant att du tog dig tid inte bara kommentera utan även skriva dina egna åsikter/tankar. De historier som finns bakom Bmw och familjen(Quandt) är betydligt mera hetlevrade i Tyska press gällande tiden för och efter kriget. Visst finns det intresata fakta om de andra bil tillverkarna men inte alls på samma nivå som runt Bmw. |
|
|
Intressant läsning. Jag visste att BMW-ägarna hade lite skelett i garderoben men inte detaljer. bra inlägg starre! Detta gäller säkerligen många andra "anrika" tyska företag också! |
|
|
Porsche tex. Dom har inte bara tillverkat lätta sportbilar. Vissa tungviktare med tveksamt existensberättigande har stått på bandet också. Denna "tidiga Porsche Cayenne" väger 188 ton och är inte byggd för att glädja någon på racerbanan precis. Länk /L |
|
|
Tycker också det var intressant läsning och jag kan inte se varför den här tråden inte skulle plats på vårt forum. Tror nog det är många som är intresserade av BMW's historia. ___ //Ulf |
|
|
Porsche var med och designade förarutrymmet på Leoparden (i sverige även känd som stridsvagn 121,122) Om de ville skära av alla band till allt vad som krigshistoria heter så hade de nog inte varit delaktiga i ett så pass "nytt" projekt som leoparden är. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Intressant läsning iofs men när ska det som hände under 2:a världskriget bli historia som man kan läsa om som just historia? Det finns väl även i andra europeiska länder företag som profiterade på olika sätt under det, och säkert andra krig med. Men då var ju saker och ting på ett sätt, som inte kanske faller under normala premisser. Man gjorde saker som man i viss mån måste göra, även om man kanske inte gillade det, för att det egna livet kanske stod på spel. Att just BMW skulle utmärka sig har jag svårt att köpa så där rakt av. De andra firmorna kanske inte är lika intressanta. Och om tyskarna skulle skära alla band till historien skulle dom inte ha så mycket att syssla med nu för tiden. Dom har väl alltid hållit på med fordon, teknik, mekanik och fysik osv. Precis som alla andra länder i Europa, men de andra länderna kanske inte varit lika framgångrika. Ska vi gnälla om att det var dom som kom på Autobahn med?? Det är inte så att jag försvar det som skedde i tyskland under 2:a världskriget, men någon gång måste man släppa det. Inte glömma väl att märka, det får vi aldrig göra! Niklas Fransosen |
|
|
Det må vara historia för dig Fransosen men för många är det en högst påtaglig verklighet. Nu är det inte BMW som företag de främst är ute efter utan ägarna och personer som varit inblandade i Nazistaktiviteter. |
|
|
Fransosen: Relaterade saker med 2:världskriget kommer att skapa nyheter varje gång det finns folks som är intreserade att köpa tidningen. Det kommer dröja flera generation innan historian blir just historia som man bara läser om. Angående Autobahn så var det en artikel i Tyska press(även svensk press) av en dam(Eva Herman) som hade uttalat sig om just Autobahn. Det skapade inte bara nyheter hon blev till och med sparkad från sin post som programledare på ARD. Återigen jag skulle nog vilja påstå att Bmw och dessa ägar struktur bla gör att den utmärker sig lite över snittet. Om man jämför andra Bil tillverkare i Tyskland, visst det finns andra som oxså var delaktiga på ett eller annat sätt. Då detta är ett Bmw forum(till största delen) så ska jag inte skriva vad de andra tillverkarna inom Tysk bil industri gjorde som Skoda,WV etc. Hoppas att jag inte gled för långt från ämnet. |
|
|
Gasar_magnus, hehe Rockelsta slott ligger nära och bra där jag är uppvuxen :-) Jaktstugen är verkligen läcker, vi står framför den på kort och det finns hakkors på fler ställen kan jag säga. De där skogarna är verkligen mörka och härliga runt omkring, jag tänker på hur de sprang runt där på den tiden. Jaktstugan ligger inte vid slottet, utan i skogen i närheten, iallafall vad jag vet. Min kompis hade sin läckra 2002tii touring ståendes alldeles i närheten i många, många år, men såldes pga bristande tid för renovering. Jag känner folk som såg när Göring landade på Båven med sitt pontonplan för att träffa sin kära. Von Rosen är en stor släkt och många av dem finns det. |
|
|
Bones, kriget har varit väldigt påtagligt för mig då min pappa stred på fransk sida och stred mot tyska stridvagnar, kanske inte porschar iofs. Och klarade sig 3!!! gånger ur en fullträffad tanks. Han har bla suttit i Gestapos fängelser och lite annat. Så kriget har varit rätt så påtagligt för egen del. Har ju fått berättat en del som är möjligt att tala om, men det finns annat som inte tål att berättas. De personer som var inblandade i nazistaktiviteter kan ha gjort det väl medvetna om att det dom gjorde var fel på alla sätt, men dom valde att göra det för att rädda sitt eget, och kanske även sin familjs liv. Om du hade varit där själv och valet hade att göra nåt som du visste var fel eller att tex skjutas så hade nog du ändå, mot bättre vetande gjort som du blev tillsagd av din överordnade. Ingen har så starka övertygelser att man pliktar med sitt eget liv bara för att visa att frågan är fel. Man funkar inte så. Man gör många dumheter och fattar tokiga beslut under den stress och press som det innebär att delta i ett krig, beslut eller handlingar som man i efterhand kanske inte är så glad åt, men situationen då gav kanske inget annat val. Och återigen, jag säger inte att vi ska glömma det som skedde under 2:a världskriget, utan att vi ska lägga det till historien och ta med oss det vi vet så att vi inte gör om det. Det ska oxå tilläggas att i Sovjet skedde det liknande saker som i Tyskland, men i större omfattning, och det glunkas det inte lika mycket om. Niklas Fransosen |
|
|
Iallafall DEN jaktstugan jag känner till! Finns det fler kanske? Iallfall finns det mycket vildsvin i de skogarna, totalt uppbökat på sina ställen. Märks att det inte går så många där då jag överraskade ett par vildsvin sist jag var där. |
|
|
Fransosen, det var inget peronligt påhopp! Jag menar bara att, även om det är historia för många, är ämnet fortfarande relevant. Vad som är rätt eller fel och skedde i stridens hetta är det inte riktigt frågan om här. Det är personer som för egen vinnings skull tjänat pengar på andras lidande. Citat "Det ska oxå tilläggas att i Sovjet skedde det liknande saker som i Tyskland, men i större omfattning, och det glunkas det inte lika mycket om." Nu är detta en BMW-sajt och starre klippte in något som berörde BMW (eller iallafall dess ägare) som kan vara av intresse för flera. |
|
|
Bones, Jag tog det inte som ett påhopp heller så :-D I alla situationer så finns det vinnare och förlorare. Samt så klart personer som tjänar pengar på andras lidande osv. Ämnet är så klart väldigt relevant, och kommer att vara så lång tid framöver, men man kanske så här efter 60år kan anta en lite mer förlåtande attityd gentemot de personer vars föräldrar eller ännu längre tillbaka kan ha gjort. Jag kan inte stå till svars för vad min farfar gjorde, som f ö stred mot Röde Baronen i 1:a världskriget. Vet att inlägget om Sovjet inte är relevant till 100% i detta forum men tyckte att det ändå var på sin plats, om inte så för att belysa att det finns värre fiskar i dammen än familjen Quandt. I sak tycker jag att Starres klipp är intressant ur ett historiskt perspektiv alla gånger. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen: Låtyer som du har en intresant släkt historia om man tycker om historia dvs. Se din Power post |
|
|
Starre Det finns en del intressanta inslag ja :-D Du har Powerpost, ett som innehåller ett svar och ett tomt. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.