|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Dubbdäck är bättre på is men också ASFALT! Glöm inte det! på våt asfalt skiljer det ganska mycket till dubbdäckets fördel... Anledningen är att dubbfria måste ha så mjuk blandning för att få grepp på snö och framförallt is, denna mjuka blandning fungerar mycket dålig på asfalt. Dubbdäck är alltså bäst vid både is och asfalt, samt MINST lika bra på allt annat! |
|
|
E36: Hela postningen och meningen angående M+S uttalar en specifik rekommendation till trådskaparen att hitta lämplig dimension som han efterfrågan. Ser du hela tråden så hänger nog sammanhanget med. Vad sedan killen väljer för däck det är ju en annan femma. Jag har uttalat stöd för AGI-miljödäck, friktionstyp. Det är det enda. Sedan är det beroende på övertygelse, uppfattning och erfarenhet bakom ratten som gör det individuella valet av däck. Jag har i framtiden mina val ang nyköp klara för mig. Dubbdäck på barmark är inte bra för något. När våt asfalt fryser blir det glanshalt, helt korrekt. Man kan använda teknik för att övervinna naturens lagar, självklart har allt ett pris. Det fina med tråden är ju att flera åsikter möts och utav det blir det utveckling. Mvh Asken |
|
|
Har alltid tidigare kört med Hakka eller Nordfrost dubbdäck och jag tycker fortfarande efter några vintersäsonger att mina nya dubbfria RSI 225/55/16 är dom skönaste och mest harmoniska däck jag någonsin kört med.Jag får den känslan av att bilen känns lite mindre svajig och sladdrig och ger en härlig kör känsla både med och utan antispinn ,.Inte så svårt att bilda sig en speciell uppfattning om man läser däck tester och går efter det,jag har provat mig fram till att RSI däcken är klockrena till min bil i alla fall,men som sagt dubb däck är alltid bäst i test och så kommer det nog alltid att vara. har det hänt 2 gånger händer det en 3e gång |
|
|
Asken: Visst hängde jag med ang ex AGI, mitt inlägg handlade om det du skrev ang att han ska söka efter MSbeteckningen, jag syftade på att just MS inte betyder att det är ett godkänt vinterdäck AGI är den bästa regummeringen, men ändå ett regummerat, dvs du kan faktiskt ha 4 olika stommar på din bil, stommen påverkar mycket av ett däck! Regummeringstekniken har gått framåt, och de är bra val idag, men det finns en anledning att tunga fordon av säkerhetsskäl aldrig har reg. på framaxeln... |
|
|
Hitta lämplig dimension i instruktionsboken. Då blir det enklare att klargöra:) Mvh Asken |
|
|
Sad-ant!! ..påstår du att dubbade är bättre på ren asfalt och på blöt vägbana??????? Kan nog säga att du har 100% fel där!! /martin //BMW |
|
|
För att ytterligare komplettera med lite information: Länk Inte för att jagsjälv riktigt kan tolka allting men dubbdäck river upp 40x mer asfalt står det. Det är kanske därför dom har "piggedecksavgift" i Oslo? Mvh Asken |
|
|
Martin: som sad_ant skriver så är dubbdäck bättre även på asfalt. Om du inte tror oss så finns det många tester på ams att läsa. Här är en länk till ett test Länk |
|
|
_martin_: Det är inte bara han som påstår det. Jag kan säga att det är du som har 100% fel. I vinterdäckstester där alla mätningar (rundtider på bana, bromssträckor, acc tider och sidoacc) är presenterade så kan man tydligt se att de bästa dubbdäcken är bäst på i stort sett allt jämfört med de bästa dubbfria. Senast framkom detta i en test som gjordes för finska TM, svenska AMS och norska MOTOR. Läste denna häromdagen. MEN jämför man dubbdäck i nedre delen av rangeringen med de bästa dubbfria så är det inte så lätt att säga vilka som är bäst (I absoluta tal) Nu kör jag själv på dubbFRITT och tycker de fungerar utmärkt, Har bott i nordsverige och nordfinland i flera år och bor nu i Norge och stort sett inte haft några problem. Mitt val styrs av komfort(MKT tystare) och av avgiften(piggdekksgebyr i städer). Har dock inga vanföreställningar om vilka som är sammanlagt bäst som vinterdäck nästan oavsett före. JOKKO: Är inte enig. Tycker norrbotten är det bästa stället att ha dubbfria däck. Mest snötäckt eller med hårdpackat snö/grov is. Underkylt regn/blank is ovanligt. Det är ju då de dubbfria fungerar bäst och hävdar sig även mot de bästa dubbdäcken . Jag har känt behovet för dubbdäck först nu när jag bor i Trondheim, Mycket varierande temperatur med underkylt regn, smältning/kyla med korta intervaller som resulterar i frekventa rigtigt hala förhållanden. Har inga problem att klara mig men marginalerna är mindre. Och du ska veta att jag har kört först en BMW 2002 och 323i med dubbdäck och sedan M5touring utan några som helst hjälpmedel året runt just i nordsverige och även en del i Finland och Norge. MVH: Sakke |
|
|
Altså M5 touring då med dubbfria däck, dessutom gamla däck. MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.