AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.317

Vad tycks dubb fria vinter hjul ?

Sida 1 av 2
Ca
144
Camaran
540ia -93
Jag har tänkt och använda bilen på vinter vad kan man ha på vinter hjulen dubbade elle dubbfria .... kan man 17 tum 50 höga det sitter 255,35,18 bak .... jag har alldrig kört mina bmw på vinter med dubb fria....var kanman hitta nya vinter hjul till bra pris .......
540ian är väldigt hal i baken på vintern, körde min en vinter.

så jag skulle satsa på dubbade däck av bättre kvalitet, nordfrost 5, hakka 5, eller continentals däck tex.

dessa funkar, är beprövade och fästet är kanon.

dubbfria är väl mest om du bor tex i en större stad neråt sverige, där dom saltar mkt, och det sällan är is och snö på vägen.

isf kan du bortse från mitt inlägg och kika vidare på dubbfritt, www.gummihuset.se är bra att ha och göra med, och ha snabba och felfria leveranser iaf när jag beställt.

/mvh jocke
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Däckonline rekomenderar jag.också prisvärda o snabba leveranser...
E3
1.828
E36
USA bilar
Priserna på vinterdäck hos Däckonline är inte låga, vilken gummiverkstad som helst bör ha lägre pris

Hakka5, Michelin XIce North är de bästa dubbade för närvarande. Gislaved brukar tappa dubb rätt snabbt
Kör på hakkapelitta RSI ett dubbfritt däck och bor i Luleå,kommer aldrig att köpa ett dubbdäck igen, aldrig någonsin,Enda gången ett dubbdäck är bättre än ett dubbfritt är på isväg, men hur ofta kör man på ren isväg?? man kör ju på barmark/snö till 95% ,,,ja skulle vara på ren is som sagt,,
225/55/16 har jag för mig på en e39 det vet jag;)

har det hänt 2 gånger händer det en 3e gång
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Bor också i Luleå sen många år / mil och kör gärna på smala däck på vintern.
Högre marktryck gör att däcksmönstret pressar sig djupare ned i snöytan.
Vad som förvånade mig när jag bytte från en Audi 200 med kraftfull motor och konstant fyrhjulsdrift var hur lätt ändå BMW'n kommer iväg med bakhjulsdrift, troligen mycket tack vare automaten och det jämna draget i motorn. Nu går det inte att balansera över / understyrnigen med gasen på med Audin men det finns ju iX'ar om abstinensen skulle bli för stor. Provade föresten en Subaru Impressa GT och vilken skojig maskin på snö, men som alla AWD'ar så för man köra dom lite mera aktivt.
Kuriosa: hade en 2002TiLux för ett antal år sen med "slungdiff" och den fick man motstyra en aning innan man gick in i en kurva för att spänna upp bakvagnen och för att få ingrepp av slungdiffen innan svängen. Kul bil på isbana men behövde en hel del inställande av förgasarna för att få ett jämt moment, gjorde man inte det så kunde man få en dip i momenten följt av en topp och det kunde bli riktigt spännade ibland.
Hade 175'or på 2002 och 195 på Audi 200 'an.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då vägverket i Fredags släppte ett pressmeddelande att de uppmuntar till inköp av dubbfritt nästa gång man väljer nya vinterdäck så passar ju tråden bra. Det finns numer så pass bra dubbfria vinterdäck att tesen dubbfria däck är dåliga inte är lika hållbar längre. Det hänger ju i slutändan på förarens kapacitet att framföra fordonet på ett väglag som inte är torr sommarväg.
Dessutom framkallar det micro-spån tror jag det stod i pressmeddelandet. Det hamnar ju både i luften, på lacken och i människans närhet... Rätt logiskt egentligen, om dubbar av metall sakta men säkert slits ned så borde det ju bli någon typ av partiklar som bidrar till allt damm, grus och annat i luften som redan finns där men få tänker på.

Mitt tips är att prova och välj AGI-miljödäck, förvisso regummerade men i en prisklass som jag gissar du kommer att gilla. Jag kommer själv välja AGI nästa gång jag ska köpa nya vinterdäck för jag har haft på tok för många fördommar om regummerat. Begagnade 15" plåtfälgar finns att köpa på Powerbörsen till vänster då 15" däck är inte ens nära 50% av kostnaden mot 18" vinterdäck. Om du vill och har råd kan du ju köpa 18" men det blir bara sladdigt vet jag av egen erfarenhet.

Skicka en prisförfrågan till några lokala däckhandlare eller köp däcken på dackonline.se elelr någon av de som är angivna i tråden. Lämplig originaldimension på däcken finner du i instruktionsboken, beteckningen M+S (Mud+Snow) är det du kan leta efter i däckstabellerna.

Hoppas det hjälper dig lite i dina tankar där du befinner dig!
Mvh
Asken

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Källa till informationen om dubbdäck för att vara tydlig.
En av de senaste dagarnas Dagens Nyheter angav ett pressmeddelande från Vägverket. Detta pressmeddelande hittar jag inte på vägverkets hemsida vid sökning via nätet. Detta även epostat om saknaden av till vägverket om nyligen.
Mvh
Asken
Ca
144
Camaran
540ia -93
Tack för alla svaren
ja, ni som vill köra på dubbfritt och bor i norrbotten så varsegod.

men jag säger bara det, att det räcker med en enda gång då du åker och det är lite underkylt eller pressad is på vägen och du måste få stopp för att det ska barka åt h-vete.

det finns inget underlag förutom bar asfalt som dubbfritt är bättre på än tex nf5 eller hakka5or, och jag vet inte hur länge du bott i luleå, men om du menar att man under vintern för det mesta kör på barmark, då måste vi ha ett annat klimat i boden ca 3mil bort, för här är det då snötäckt såvida man inte kör konstant inne i stan.

/mvh jocke
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Håller inte med dig i det där JOKKO, det dubbfria är nog bättre på alla underlag förutom ren is som det verkar i tester och vad *experter* säger! Har själv haft dubbfria på en BMW 323 Ci-00 och det fungerade klockrent tyckte jag..upplevde aldrig bilen som farlig! Med dom nya dubbfria däcken så kör man nog väldigt säkert, men en liten varningsflagga för en *gammal* 540 utan ett bra antisladd system kanske!?! Bor själv i Borlänge men åker till fjälls ganska mycket och ska nog kränga på nya snart och det blir då dubbfria!
I nyaste nummret av VI BILÄGARE så finns tester av nya dubbfria däck!

En liten kommentar till ASKEN´s inlägg med Vägverket..tyckter att dom borde ge fn i det där saltet så tror jag många fler skulle välja dubbfritt! Det blir bara slask/sörja som fryser till och när saltet fryser så blir det halare än det skulle vart utan!
BORT MED SALTET!!!!!!!

/Martin

//BMW
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Efter mailsvar från Vägverkets informationsdirektör samt kollega under tidiga förmiddagen. Informationen i DN var en intervjuv med VV:s miljödirektör. Även TT har intervjuvat personer angående dubbfria vinterdäck.
Det sändes däremot ut ett pressmeddelande i våras.
Länk
Länk

Är man van vid dubbdäck i många år så självklart är det inte en vana som man förändrar lätt. Däremot att upplysa om alternativ så att människor själva får möjligheten att välja att söka mer information det är detta försök till.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
_martin_ Saltet har ju ett syfte, att smälta isbeläggningen. Tar man bort både dubbar och salt, då blir det kanske svårt om inget nytt alternativ finns.

Å andra sidan, dubbdäck uppfanns väl ursprungligen för isracing antar jag?
En personbil som spinner lite vid start på bar backe med dubbdäck förekommer överallt vid trafikljus. För att inte tala om gasglada med bredställ som nu fått lite ny information. Jag försöker undvika dubbdäck i framtiden för det finns ju en ung växande generations hälsa att tänka på. Däremot dom man har är ju redan inköpta.

Jag kan i alla fall säga att med många år och många mil med dubbfritt på landsvägar runtomkring i landet att det blir inte sämre med de däck som finns idag.

Mvh
Asken
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Mmm..men jag tycker att det blir så lurigt väglag med det där saltet..vi har ju bara någon mil upp till gränsen där dom slutar salta och så fort man passerar den skylten där det står *här upphör saltad vägbana* så tycker då jag att det blir ett betyligt bättre väglag! Mer likt en riktig vinterväg mot där dom saltat då är det is/snö/asfalt blandat..

Med antispinn å odubbat så ska det mycket till innan man står å slirar vid trafikljus..tror jag ;)!

/Martin

//BMW
E3
1.828
E36
USA bilar
Asken: Du har rätt och fel ang vinterdäck. MS märkning räcker inte för att däcket ska vara godkänt som vinterdäck
Det står i reglerna att däcket ska ha märkningen MS samt vara avsett för vinterbruk. Alla MS däck är inte godkända som vinterdäck. (Finns en lista på STRO's sida)

Ang dubbfritt vs dubb, själv förespråkar jag definitivt dubbad i norra delen av landet, dubbfria däck är dessutom neroende av dubbade som ruggar upp ytan en del, skulle alla åka dubbfritt hade vi haft välpolerade vintervägar...

Ang dimensioner, så är givetvis ett smalare däck att föredra vintertid
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skriv ett postat brev till dom som bestämmer och visa dina erfarenheter. Det försöker jag göra sen ett par månader och uppmuntrar andra att göra liknande. Det är ju först när de får feedback på det de gör som utveckling sker eller hur? Uppmuntran bygger upp, kritiker river ned. Sedan får man försöka lära sig detta devis genom att pröva.
Mvh
Asken
Jokko,,hur ofta är det isgata mellan boden och luleå;) kolla in med gummi gubbarna vad dom själv kör med för däck här uppe,,

har det hänt 2 gånger händer det en 3e gång
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Dubbade vinterdäck räddar liv i trafiken. Men samma däck skördar också liv."

Har de som satt siktet mot nollvisionen tänkt på det här :-)

Lite larvigt argument att börja yra om farliga partiklar när bilen i sig är en stor miljöbov.

Jag har funderat och väljer dubbat av följande anledning:

Förvisso anpassar jag farten efter rådande väglag, men de gånger det varit nära att barka åt skogen har det berott på att jag blivit "lurad" av underlaget eller helt enkelt överaskats av det samma. Blixthalka och underkylt...någon som känner till fenomenen? Jag är glad att jag haft dubbar vid dessa tillfällen och struntar högaktningsfullt i om jag skulle sprida någon farlig partikel från mina dubbar eftersom det på min personliga agenda står "att överleva".
Naturligtvis så får alla göra som de vill. Men glöm inte att när det är isgatan/ eller det har fallit underkylt regn, så finns det bara ett däck som har någorlunda fäste. Sen finns de som säger hur ofta råder dessa förhållanden där jag bor, där jag bor är det oftast bara blött och moddigt, sällan isgata.

Ok, låt gå, men som jokko säger. När man behöver grepp, så finns det bara ett vinterdäck som funkar. Gissa vilket ?

Där dubbfritt fungerar fungerar även dubbat. Men där dubbar krävs, fungerar inte dubbfritt !

NN/

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Länk

Ibland får han till det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.