|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Skall serva vår 525i Touring och skickade ett mail till BMW Solna och får ett pris vilket är helt acceptabelt. Veckan efter ringer jag och bokar och då blir det 500:- mer än mailet på samma firma. Av ren nyfikenhet ringer jag BMW Danderyd och nu skiljer det 750:- jämfört med första prisuppgiften. Ringer BMW Kungens Kurva och nu är priset 250:- mindre än första prisuppgiften. Någon som vet varför det skiljer på exakt samma service i Stockholms området? | |
| olika timdebiteringar gissar jag på... | |
|
Var var det billigast och hur mycket kostade det då? /Touchdown |
|
|
Kan även vara så att olika ÅF har olika priser på olja, vet att det finns ett "av" (arbetsvärde) som heter "AW-värde för verkstadsinternlöneberäkning" som kostar runt 350:-. Tror att det menas att man får med sig ett serviceschema på bilen (på vad som är gjort och olika värden, bromsbeläggens tjocklek, kylvätskans frysnivå m.m). Så det spelar ju lite roll om det är med eller inte. Finns även två olika mikrofilter, med eller utan aktivtkol, med är självklart lite dyrare. Sedan så varierar priset på en oljeservice beroende på vilken bil du har.. Oljemängd, mikrofilter.. Ex E39 har 2st mikrofilter, E46 har 1st.. |
|
|
Hörde nyligen att BMW här i "sta'n" tar ca 209kr/liter för sin Castrol SLX 0W-30 olja,dyrt blir det bara med oljan då :/...sedan så är väl timtiden i snitt på "ca tusenlappen"(eller strax under).. Dyrt blir det. Mvh Janne. |
|
|
190 kr/l är dagspriset för samma olja på Theanders i Lund. ___ //Ulf |
|
|
Kostar 185kr/L på Micro. Inte så farligt dyrt ändå på BMW. Köps in för runt hundralappen tror jag |
|
| Skulle tro att BMW köper in oljan på fat och då är det långt ifrån 100/kr liter som dom ger. Antagligen under 50 kr/litern t.o.m. | |
|
Som konsument ger man under hundringen på mapodo.de AE |
|
|
Touchdown: Av de 3 firmor som jag ringde så gav Kungens Kurva bästa pris dvs. 2750:- JanneT: Dim ljuset var för högt inställt på vår 525i enligt bilprovningen och min tanke var då BMW skulle ordna detta på några minuter. Inte för att det skulle ta 1 timme att göra men de informerade mig att vi tar 1700:- / timme...så räkna med några hundralappar. Hade inte ringt runt ifall priset på mailet och telefon samtalet hade varit detsamma från BMW Solna, slutade alla fall positivt :-) |
|
|
DIAMOND: Ojdå... farsan har servat sin tidigare 523i-97 på BMW(Umeå bl.a.) och där förstod jag det som att de tar under tusenlappen/h... Men det var ju ett tag sedan nu. Sthlm har väl alltid hört till de dyrare när det gäller priser på service... Mvh Janne. |
|
|
Ringde och kollade vad BMW här i Umeå tar för en oljeservice,det "dagsaktuella" priset för min 523-97 var 1963kr,enbart motoroljan Castrol SLX+oljefilter byts då. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: lägger du till kostnaden för 2 x mikrofilter så är du nog uppe i samma pengar som DIAMOND. ___ //Ulf |
|
|
Microfilter byts inte på oljeservicen enligt BMW,bara på inspection.. Mvh Janne. |
|
|
Vad är ett microfilter och var sitter det! Nybliven 528 ägare. |
|
| Kolla med borgs bil i Vällingby, tror jag betalade 1800 för oljeservice på min 528 | |
|
Schiklgruber: Microfiltren eller kupéfilter(2st) på E39 sitter under "stora" plastlock under huven längst fram mot torpedväggen.. Mvh Janne. |
|
|
Kan meddela att en "oljeservice" på min 530 d -02 kostade 3209 kr inkl. moms igår på Autowåx i Karlstad. Oljefilter 182 + 15 i miljövagift Microfilter 2 x 356 Castrol SLX 6,5 x 185,70 Arbete 451,44 På delpriserna tillkommer moms. AW-värdet var 225,72 Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Janne: din E39 är ju lite äldre och jag antar att du har kortare serviceintervaller (ca. 1500 mil) och då är det möjligt att mikrofilter bara byte varannan gång, dvs vid varje inspektion. På lite nyare modeller med längre serviceintervaller så ingår mikrofilterbyte som en punkt i oljeservicen. ___ //Ulf |
|
|
Ok....konstigt att BMW's återförsäljare/verkstäder har olika "policy" när det gäller om man ska byta kupéfiltren eller inte på en ordinär oljeservice :/ Mvh Janne. |
|
|
Programmer>>>Ok,det låter ju rimligt :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.