AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.867

Bygge av nybörjar racing bil..

Sida 1 av 2
Hej.. Har lite funderingar.. Tänkte bygga en lågbudget racing bil för att ha lite kul med.. Typ köra runt på knutstorp ibland..
Har kört folkrace förut och meckat lite Volvo 140 :)

Vad är en bra bil att börja med? Ska ju helst vara lättmekad (är ju datakonsult) och billig..

320?

Vad finns det för regler man måste tänka på.. Båge, Stol, Bälte, tank och inredning.. något mer?

MvH Jimmy

/Jimmy
vvv.aspwebb.com
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har sett några färdiga/halvfärdiga 2002 tillsalu, men annars så tror jag det bästa alt är en e30.
Kolla in bmwsc sida, där hittar du mera info vad som gäller ang banbilar för bmwcupen

MVH
Pelle
cs4605
AL
289
AL
318is CSN-90

Har du frågor så är du välkommen att maila!

Har "ganska bra koll" på både E30 Racebilar och BMW Cup... Hoppas jag ;)

Höres!

Andreas

"...det är inte alltid så enkelt..."
Stacken och grabbarna som körde på banan i Knutstorp i helgen.. Vad har dom för motorer osv?? En 320 e ju ganska slö orginal (127HK på en -86:a), vad kan man skrämma upp dessa i utan att det ska kosta för mycket??

Har en 320, 86:a i Ä-holm som kanske kan passa bra...

/Jimmy
vvv.aspwebb.com
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
BMW735IA:

Tycker inte att du behöver trimma motorn i första hand. Köp en 2002a eller 318/320 och handla upp dig på bra dämpare, fjädrar och krängningshämmare. En stol som ger sidostöd är väldigt viktigt också. Bur och fyrpunktsbälte är vettiga säkerhetsgrejor.

Kör själv med en gammal 1502:a (2 litersmotor), jävligt kul Känner inte att det är effekt som saknas för att bättra tider, snarare körteknik, r-däck och diffbroms.

/Anders C
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Håller med dig, Anders!!

Stirra dig inte blind på effekten, väghållning och körteknik är det viktigaste, och ha ROLIGT! Kan säga att det rullande en STANDARD 318i med R-däck på knutstorp i helgen som åkte under 1.17! Det handlar om körteknik!!

I sammanhanget så kan det sägas att Stacke åker 323 med 160 hk om jag inte missminner mig, och han åkte ca 1.15 i helgen. Dock på gatdäck.

Al: Du missade premiären!! Kan dock avslöja att det ser lovande ut!

www.jmbracing.nu
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Jimmy: Du får ta och komma ut till garaget och titta på vårt bygge. Det är inte svårt att bygga busbil av en e30, men man behöver kanske inte slå i huvet så hårt som vi har gjort :)

Ps. Visste inte att det var dig jag hade i bilen, men det var jag som skjutsade ut dig till posteringen..
Johan:
Det var nog inte mig du körde ut :) Jag var endast förbi väldigt snabbt och tittade lite.. Var ej flaggvakt alltså..

Ja jag får kanske komma förbi och titta nån dag.. få lite tips :) Jag ska själv försöka hitta ett bra garage.. Letandet har börjat och ska kolla på en 320 snart..

Jag satsar på att komma med om 1 år tidigast.. tar ju ett tag att bygga en säker bil och med liten budget. Jag ska besikta den och köra på träffarnas bankörning.. är nog bra övning..

Önska mig lycka till med att hitat ett garage :)

/Jimmy
vvv.aspwebb.com
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Johan:
Min bror och jag letar efter en färdig eller halvfärdig E30 för BMW Cup (standard klassen).Är det en 318 som du bygger på?
Känner du eller någon annan "där ute" som har en Cup modifierad 323 till salu så maila mig!
Tyvärr kunde jag inte komma till Knutstorp denna gång men Brorsan var och snackade med Stacke om lite tips. Han verkar ha en kanonbil!
Är det någon som ska till Gelleråden till helgen?
/Henrik

BMWCS #4449
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Jimmy: Då är det jag som är förvirrad igen, hade en kille i bilen som hade kört 735:a innan men hade köpt en lite busigare bil nu. Slog mig sen att det kunde varit du, men det var det inte alltså :)

Du är välkommen ut att titta iaf :)

Henk:Såldes ett perfekt objekt för någon månad sen här på BMWPower, en 320 med "alla" delar. Stackes bil är ett snyggt bygge för standardklassen. Vi har gjort rätt mycket mer på vår då den är anpassad efter ett långloppsreglemente. (Plastrutor, skrapat underredsmassan osv..) Du hittar en massa info på www.jmbracing.nu Bilen är en 318 som gått BMW Cup innan.

Håll utkik på BMWPower och BMW CS (lägg in en köpes under Annonser/Racebilar)
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Johan:
Vad är huvudsakliga skillnaden mellan en cup resp. långlåppsbil- reglementsmässigt?
Kommer du ihåg hur han ville ha för 320 bygget?
Ska kolla in www.jmbracing.nu. Har lagt in annons nu på BMWCS.
Mvh
Henrik

BMWCS #4449
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Om du tittar på www.bmwsc.com så hittar du reglementet för BMW Cup. Enkelt uttryckt så är där tre klasser.

Standard: Standardbilar med modifierat chassi, borttagen inredning, bur och original motor.

Modifierad: Trimmade motorer, mer plastdelar.

Special: Fritt, här rullar en hel del gamla GrpA och ST bilar (STCC).

Utan att ha kollat i detalj så klassar nog vår bil in i modifierad. Vi åker med en hyffsat modifierad motor, som iofs inte går som den skall än :( . Om man tittar på tiderna från i Söndags så åkte vi lite fortare än standard bilarna med vår bil trots kass motor och originalbelägg. Tror att vår 318 kommer att gå rätt hyffsat med fungerande motor och rätt belägg. Magnus var den enda som var ute på banan i Söndags och vi klockade honom till 1,15. (För att jämföra så åkte en M3 GT med R-däck 1,16). Vi hade kanske 130 hk vid 4000 varv... Man kommer långt med lätt bil och lite chassiprylar :)

Tror att 320:n gick för 10.000:- om jag inte har fel för mig..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Klassar samtliga originalare in i standardklassen,tex M3?
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
BjörnB:

Gå in på www.bmwsc.com, där kan du läsa följande bla.

0 TILLÅTNA BILAR

Bilmodell tillverkad av BMW enligt följande:

00-serien utom 1800 tisa

02-serien utom turbo

E3 med 2.5 och 2.8 l motor

E9 med 2.5 och 2.8 l motor

E21 utom Alpina

E30 utom 325, M3 och Alpina

E36 utom 323, 325, 328, M3 och Alpina

E12 utom 530, 533, 535 och Alpina

E28 utom 530, 533, 535, M5 och Alpina

E34 utom 530, 535, 540, M5 och Alpina

E24 med 2.5 och 2.8 l motor

/Anders C
Sitter och funderar som vanligt.. Vad tycker SBP om att man besiktigar en sådan bil? Rensad inredning osv.. Brukar inte vara något problem?

Finns det någon bra bana i närheten av Ä-holm att provköra på? eller någon bra väg att rekommendera?

Funderar vidare... Mycket att fixa :)

/Jimmy
vvv.aspwebb.com
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag undrar oxå lite över besiktningen på min busbil. Det är en 323i E21 som är rensad på i stort sett allt inkl baksäte. Jag har även planer på en bur alt. båge. Hur ser besiktningen på bur i bilen. Det måste väl vara godkänt. Man gör ju liksom bilen säkrare. Baksätet tror jag man måste göra en begränsad reg.besiktning för, eftersom man inte kan ha 4 passagerare längre.

Det jag saknar till den är en motor. Så om nån av er har en ni vill sälja så kan ni höra av er till mig.

Mvh Johan
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
groze: Hade inte du en trimmad 323-motor i din E21?? Ev intresserad om du skall ha värre prylar...

www.jmbracing.nu
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Vi körde vår 318 på "vägarna" förra året då den var regbesiktigad med bur. Så länge man inte bygger en full bur enligt det nya reglementet så är det inga problem att regbesiktiga bilen.
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Går det inte att regbesiktiga en bil med "nya" buren? Pga det höga insteget?

Går även jag i planer/drömmar om ett racebils-bygge!

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Det är inte det höga insteget, det är inte ändrat på vår bil. Däremot så har jag hört att "hjälmkrossarstaget" ställer till problem. (staget i vinkeln vid huvudet).

Skall du inte åka tävling så är det inga problem, man kan också få byggt en certifierad bur, den behöver inte ha det staget så vitt jag förstår.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
rikard: Jo det stämmer, men den sitter i min andra bil som jag inte har några planer att röra för tillfället. Iof så måste jag byta topplockspackning. Det verkar som den har gått sönder under vintern när jag inte körde med den. :-( Den drar typ 1 liter vatten på 10 mil.

Men jag kan ju höra av mig till dig ifall jag ändrar mina planer.

Mvh Johan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.