AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.501

Spindelled eller länkarm? 2.or på bes med E39:an

Sida 1 av 2
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej alla BMw-vänner!

Besiktigade E39:an och fick 2:or på :

"Spindelled, fram, båda sidor, bakre, glapp."

Kollat på bla. mekonomen och biltema för prisuppgifter, men hittar inga?
Länkarmar finns ju dock, och är det så att man ska byta länkarmen, eller är jag ute med monarken?

Vad ska det vara?

Tack, tack....
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Övre länkarm med bussningar bakre, hittade jag på micro.
Kan de va rätt?
Länk

Kolla länken.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Verkar inte som jag får länken att funka....
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hahaha, jag håller liv i tråden själv :-D, men jag kom att tänka på hur biltema kan ligga under halva priset gentemot mekonmen och micro exempelvis?
Är det sk*t eller annan förklaring, är biltemas komplett till exempel?
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Det staget du länkar till är främre casterstag/länkarm,bilprovningen kallar dom för spindelled.
Ja du ska byta hela länkarmen.
Här kan du köpa dom till bra pris och med bra kvallite´dessutom.
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ok, då har jag ju fattat vilken det är, bra priser är faktiskt, är det originalkvalité?
Men HUR kan Biltema ändå ligga så mycket under i pris? Är ju ungefär samma del, kan den verkligen vara så dålig? Nån som vet? Vill ju inte chansa med skitgrejor på bilen. Gärna fakta framför antaganden, för jag har också förutfattade meningar om det företaget :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Spindellederna är integrerade i länkarm/casterstag därför byter man hela armen vid glapp i spindelleden. Mycket av de bra priserna på Biltema ligger nog i att de är duktiga att göra affärer helt enkelt. Däremot är det ju lite lotteri då det står Biltema på allting de säljer. Det kan ju vara samma saker i en annan kartong många gånger. På Mekonomen får du ju t.ex framvagnsdetaljer märkta Lemförder som orginalmonteras på många bilar, men för den vissheten får man betala lite mera.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fabrikat: Vaico (Gmbh) Pris: 895:-
Länk

AE
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Nån som bytt spindelled själv? Är det svårt och krångligt eller är hyffsat lätt fixat för en "förstör det självare" ?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Tänker köpa biltema, förresten, ska tydligen vara av god kvalitet numer, med samma tillverkare som många övriga icke orignaldelar, blir dock inte klok på vilken artikel det ska vara hos biltema...
Kolla:
5-ser E39 95-03 Länkarm främre vn Ej V8 499,00 kr
5-ser E39 95-03 Länkarm främre hn Ej V8 499,00 kr
5-ser E39 95-03 Länkarm främre vö Ej V8 699,00 kr
5-ser E39 95-03 Länkarm främre vhö bak 399,00 kr
5-ser E39 95-03 Länkarm främre hö Ej V8 699,00 kr
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
En mek tar runt 300kr per sida för byte av länkarm så varför hålla på själv ? Är det värt besväret ? De kan sitta fast rätt duktigt. Det bör vara vänster/höger nedre arm du är ute efter ...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Näe ekonomiskt eller tidsmässigt är det ofta rent idiotiskt att ens försöka själv, men belåtenheten i att lyckas, trots att man har blodiga knogar och förspillet en hel lördag.....
Köper du på micro så är det från lemförder som är eom av bmwdelar.

Biltema är oftast bättre än begagnat, men man får vad man betalar för ibland bra kvalite ibland ren skit, en del kan vara tillverkad i europa 1 år och sedan vara tillverkade i asien nästa år med sämre kvalite till samma pris, så visst är det en chansning.
Är det en äldre bil så håller delen kanske så länge man behåller bilen.

Men har du en E39 så tycker jag att du skall köra på en del av hög kvalite dvs bmw original eller Lemförder
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Köpte på biltema idag för 499:-/st
Förefaller vara aluminium!
Kolla bilder och även nummer på dem, om nån vet vad det är för tillverkare / kvalitet:

Länk
Länk
Länk

Visst, en chansning, men men...
Kommentarer? Bra eller dåligt?

fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Visa inte upp kvittona vid ev försäljning så att nästa ägare ser att du satt biltemadelar på din BMW.
Festlund så man vinner mer på att inte nämna att det är bytt då eller?

Du verkar ju vara en ärlig säljare.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det nr är bmws resdelsnr
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
<delorian>: Tänkte mer som så att köper man en exlusivare och dyrare bil som en BMW och sedan när den går sönder så köper mad det billigaste man kan hitta och sätter på sin BMW så kan man ju undra vad personen i fråga mer snålat in på,struntat i och byta bara för att det kostar pengar.

Inget personligt mot dig <bmwlundqvist> Tycker bara inte Biltema och BMW hör ihop.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nu är det som så att enligt ett EU direktiv som kom för några år sedan så får en reservdel inte vara sämre i någon reservdelsbutik jämfört med den såkallade orginaldelen..och detta nr som är på stagen är samma nr som står på samma stag i den dyra butiken nu brukar stagen..Biltema säljer endast de delar som går åt därför är priserna låga för de köper in enorma mängder..
Jag förstår inte din mening
"Biltema säljer endast de delar som går åt "

Säljer dom 1/3 länkarm.
Antingen säljer man en länkarm eller ingen alls?

Intressant EU direktiv, att delen inte får vara sämre än originaldelen?
Hur kan an garantera detta hur testar man detta?
Är detta ännu en tramsregel som inte går att kontroller.
när man tittar på biltemas länkarmar så se man med ögat att det ej är samma del gjutningen är helt annorlunda.

Jag skulle aldrig sätta biltemalänkarm på en "nyare" bil om det bara skilljde 500 kr.

Men min gamla kärra med nästan 30 000 mil på mätaren så tycker jag inte det spelar så stor roll eftersom nya fel hela tiden uppkommer och dyra originaldelar ej väger upp det hela.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om du tittar på tex såkallade dyrare resdelsbutiker vad gäller nr på stag så ser du snart att numren är samma..vad det nu kan bero på i många fall är stagen på Biltema slipade så nummer inte syns just därför att de får säljas för billigt.

Och Biltema säljer bara det som är storsäljare allt annat åker ut efter nåt år
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.