AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.045

E46 M3 Motor Problem

Sida 1 av 2
Hejsan.. Jag har lite funderingar om min E46 M3..
Bla när jag ska stänga av bilen..
När jag vrider av tändningen så lät det "normalt", den stängdes av som den ska göra, tyst.. Men nu när jag stänger av den så låter det typ som "traktor" när man vrider av tändningen.. varför?

Sen så låter det typ som att det "tickar" när bilen är på tomgång.. ska den verkligen låta så eller ska den låta tyst?

Ännu en grejj är att ibland så går inte bilen att starta.. När jag vrider på tändningen till läge 3 så låter det bara ifrån bränslepumpen, motorn snurrar inte.. det brukar hända när bilen har stått över natten.. men när man och om man väll fått igång den så är det inga problem att starta.. varför blir det så?

Är desperat.. snälla hjälp..

MVH// Micke
130visningar och ingen som har någe svar?=/
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Gör en felsökning hos BMW.

Verkar ju vara något glapp eftersom att den inte startar ibland. Kanske startmotorn, tändningslåset, glapp i någon jordsladd osv.

M-motorerna går inte silkeslent, det rasslar och tickar lite. Var det länge sen du bytte olja? Vad använder du för olja? Har tickandet blivit värre?

Förstår inte riktigt hur det skulle låta om bilen låter som en traktor men bara när man stänger av den. Vore intressant med ett ljudklipp, låter som ett ovanligt problem.

/// Viktor
Okey..

Bilen har nyligen vart in på Oljeservice enligt förra ägaren..

Nej tickandet har inte blivit värre.. det låter typ som ventilerna..?

Men alltså, det låter som när man stänger av en Diesel bil.. förstår du nu?=)
Ja jag skulle ha kunnat fixat ljudklipp om jag nu skulle få igång bilen.. Blir nog bärga den till BMW verkstad i veckan..

Men det där med ljudet när man stänger av.. förstår inte heller riktigt hur det blev.. Lät som det ska göra innan.. stängdes av tyst och enkelt.. Men nu låter det typ som på en Dieselbil när man stänger av.. Hoppas ni förstår vad jag menar..=/
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

DEt ljudet du beskriver när du stänger av bilen känner jag igen. Hade samma sak på min 02:a. Den hade hade rullat 2500 mil. tror ej det är nåt att vara orolig över..
Prova att hålla kopplingen nertryckt när du stänger av bilen, och lyssna nom det blir nån skillnad.
RiBBaN_:
Har du kvar samma problem? Går den att fixa till? låter inte så vackert precis..

koffa:
Jag ska kolla om det funkar med kopplingen nertryckt, bara jag får igång bilen.. Har problem med startspärren.. Ska eventuellt bärga ner den till BMW så får dom fixa det..
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Innan du bärgar bilen kan det kanske vara idé att kolla med BMW om det inte går att kolla om nycklarna funkar, startspärren krånglar kanske för någon nyckel inte fungerar som den ska.

/// Viktor
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

E46Hamann: Bilen är såld. Brydde mig inte om det så mkt. Tror det rasslar till i drivlinan nånstans bara. Testa som koffa skriver, håll ner kopplingen. Tror ljudet försvinner.

Vad det gäller tickandet så är de full normalt att m3 e46 motorn tickar då oljan kommit upp i arbetstemparatur. De låter mekaniskt. Ställer man den brevid en 330 så hör man knappt att motorn går på 330:in om man jämför med m3:an. Det ska ju inte knacka bedrövligt, men man får stå ut med att motorn för lite mer mekaniskt väsen än en standard 6:a från bmw.

Är du orolig över tickandet åk till en seriös bmw verkstad, be dom lyssnat. Helt säker på att dom säger att det är full normalt ljud. Jag tyckte också min tickade högt, men sen var ja förbi bmw, dom sa det var full normalt. Har även lyssnat på 2-3 m3:or efter de, låter exakt likadant.
Hej,

Ang. tick o "traktor" ljud vid avstägning:

Min M3a från 02 tickar också ganksa mycket. Både BMW Solna och Perre på Bil o Motorteknik har lyssnat på den och säger att det är ett normalt ventiltick från M3 motorer, ej hydraliska. Min låter också som en "traktor" ibland när jag stänger av den, har gjort så sen jag köppte den, när jag tänker efter har nog nästan alla mina gamla BMWs låtit så ibland vid avstägning så det är nog inget att oroa sig för.

mvh

Kalle
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Traktorljudet hade jag på min m3a från 93 och ochså nu när man kört lite hårdare på min Alpina.
Har för mig att jag hört att det är ett medvetet glapp i kopplingen på alla m bilar och även alpinan så att man inte ligger o slirar på kopplingen.låter den likadant om du står på tomgång och slirar lite på kopplingen och sedan trycker ner den helt så är det nog det ljudet.

Tickandet/raslandet har alla M3or eftersom dom har mekanisk ventilstyrning och inte hydralisk.
Tackar alla för allt svar som jag nu fått! Uppskattar verkligen..=) Tack! Nu känner jag mig lite lugnare om min M3a..=) Hehe..

ViccoA: Jag har testat alla nycklar som följde med och dom funkar inte heller. Så nu är bilen bärgad ner till BMW verksdat..

Sen har jag en NY fråga.. hehe. Eftersom alla M3 E46 från Oktober 2001 - Februari 2002 vart återkallad för att byta Oljepumpen och nån Vevstakslager-nånting.. Minns inte va den heter.. Och min bil är import ifrån tyskland 2003.. Dom på Bmw skulle kolla om dom va bytt.. Frågan är.. OM delarna inte är redan bytt, kan man få delarna utbytt här i sverige? utan att kosta på nånting villsäga..?

ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
inte på garanti har jag för mig men kanske på goowill om dom är snälla på din bmw verkstad
robban bagio:
Okey.. hoppas det men hur stor är sannolikheten på att dom skulle göra det? Vad kan summan gå på om man nu skulle betala fullt pris?

Fick samtal ifrån verksdan inte allt för länge sen..
Det var inget fel på startspärren, det va tydligen startmotorn som va taskig..4800:- med arbete.. trevligt.. =/
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
d e d tråkiga med m modellerna att d kostar mera bara för att d e dom, även om det är samma jobb att byta startmotor på en 325a

man tycker ju att det borde gå på någon form av goodwill efter som det är ett återkallat standard fel på 01-02 orna, men jag har ingen aning faktist.
Okey om det kanske hade vart en svensksåld M3 men en import M3? Goodwill? Nån som har hört eller vet om dom byter på goodwill på en import?
Hoppas det inte är något fel på din motor, synd att du inte kollade med bmw innan du köpte bilen, jag ratade direkt de bilar som inte gjort alla bmw-aktioner även om priset var rätt.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Okey.. Nu har jag fått klart för mig att BMW har bytt ut vevstakslager-nånting på bilen som alla andra SV-sålda M3orna byggda okt 2001- feb 2002.. Bilen har fullstämplad Service bok från BMW verkstäder.. Känner mig betydligt lättat nu måste jag säga.. Bilen är iförövrigt toppen skick, ny som ut och invändigt.. Allting går bra, drivlinan låter friskt och allt... Fick nyss veta att generatorn va åxå bytt på den och nu så byts även startmotorn.. Hoppas på det bästa och ingen motorras i framtid.. =) Bilen ska M-testas så fort jag får hem den åxå.. Men frågan är.. vem är det som utför M-test? Är det besiktningen?
hampe m3
Länk
Okey.. tackar så mycket!=)
Kanske låter lite dumt men, vad är det dom gör igentligen när dom utför M-test? Vad kollar dom på då? Vad får dom fram? Nån som vet hur mycket det kostar? eller skiljer det på pris vart man gör testet?
Bättre att veta sent än aldrig vad M-test är..=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.