AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.556

Spänna upp diffen på 325 88?

Sida 2 av 2
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
AL:
Tror jag missförstod ditt förra inlägg.

"När man talar om 25% diffbroms innebär det att diffen medger en 75% skillnad i rotationshastighet mellan hjulen innan den griper in och för över kraften till det hjul med bäst fäste."

Det du menar är att man överför kraft till det hjul som roterar långsammast, inte alltid till det med bäst fäste.
Vid accelaration på rak väg så funkar detta bra eftersom när ett hjul spinner loss (och alltså snurrar 75% snabbare än det andra) så överförs kraft till det andra.
Vid körning i en kurva, så får ju innerhjulet sämre grepp och vill spinna loss. Först när detta snurrar mer än 75% snabbare än ytterhjulet griper diffbromsen in.

Fråga: Hur funkar detta rent tekniskt? Helt mekaniskt eller med hjälp av hydralik?

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
AL
289
AL
318is CSN-90

Så skulle jag nog oxå vilja beskriva det... Marigt ämne. Kräver påläsning från min sida helt klart.

På nya M3 E46 sitter det en väldigt sinnrik pump i diffbromspaketet som gör att dessa har en låsningskapacitet på mellan 0-100%. Den kan mao fungera som en diffspärr.

På E30 är det helt mekaniskt dock.

Är som sagt var ganska säher på att det är rotationshastigheten som styr bromsverkan på E30.
Det finns dock fina saker från Quaife, ATB-diffar.
Detta är, om jag fattat rätt, en "Torque biasing difrential". Den ska iaf "känna av" fästet och på så sätt portionera ut kraften dit den behövs oavsett rotationshastighet.

Ska kolla upp detta ämne tror jag... =)

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Paap Reeder
Hej differentialare!
Läser från BMW verkstadshandbok till 3.0 S som fanns med både 25% och 40% lamelldiff.
Slirmomentet med ett fasthållet hjul är 5-7 kgm för en 25%- are samt 50cmkp för en 40%- are för det andra hjulet.
När Du sedan kör så kommer differentialhjulen i en lamelldiff pga olika rotationshastighet på hjulen att pressas isär och trycka hårdare på lamellpaketet varvid även det hjulet som just då roterar långsammare kommer att "dras med". Det långsammare hjulet roterar sannolikt långsammare pga att det har bättre fäste. Drivkraften förs över till det långsammaste hjulet med det bästa fästet.
En 40%- are fungerar likadant fast griper in betydligt tidigare. En 75%-are blir "jättestel". Lägger Du 450 Nm ur en 535:a på en 75%- diff i en rondell blir hon svårstyrd och känns som trampcykeln man hade som liten med en stel axel samt ett kedjedrev mitt på.
En 75%- are i "några hundra knyck" är inte rolig på exvis vägen Sala - Falun, därför har M3 hydraulisk diff.
Med en lamelldiff snurrar alltid hjulen åt samma håll om Du har växeln i friläge. Har Du ingen diff och vxl ligger i snurrar hjulen lätt åt olika håll - har Du en diff med vxln i måste Du vrida det ena hjulet med 5-7 kgm innan det andra börjar snurra åt andra hållet.
MVH /// Paap Reeder
AL
289
AL
318is CSN-90

Aha!

Det tänkte inte jag på. Motståndet genererat av låda/motor.

Vore dock tacksam om du förtydligade meningen"...5-7 kgm för en 25%- are samt 50cmkp för en 40%- are för det andra hjulet." I cant follow...

Det kanske är så att vi alla har rätt. Med viss reservation att det, enligt gammalt 02-folk, ska finnas två olika typer av diffar till BMW. Men det vet i tusan... Tror inte det.

AL

Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Och jag som bara ville veta om man kan spänna upp min diff =) MEN fungerar det under "mektips" om att spänna upp diffen bara på 325 E30 som har diff?? det lät konstigt =)

Bader Meinhof Wagen
AL
289
AL
318is CSN-90

Nu får du nog förtydliga dig lite. Den meningen följer jag inte med i...

Det går att spänna upp diffen på din bil OM den är utrustad med diffbroms.

Du kan köpa allt du behöver av Peder W på www.mobimech.com eller låta han sätta i det åt dig.

Mer nogrann och kunnig diff och växellådskille får man leta efter.

AL

Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Tack så mycket AL =)

Bader Meinhof Wagen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.