AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.555

Spänna upp diffen på 325 88?

Sida 1 av 2
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
skulle vara tuff o göra donuts på överby parkeringen i trollhättan i helgen. tänkte fan vad lätt det släppte lade i 2 likadant varvade ur direkt. den spann ju bara på ett hjul!!!!! funkar detta med brickor? om inte hur ska man göra. har inte lust att köpa en Qiefe diff för 13 papp..

Bader Meinhof Wagen
Bmwdrivernr1
Annars finns det ju aga diff!!!
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
finns ett inlägg här på forumet som handlar om hur man spänner upp sin diff! finns under mektips!

Ska det vara på det viset?!
Har du diff på bilen?
Diff var extra utrustning på E30 325!!

bengan

BMW,vad annars?
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
ja alla 325 är utrustade med 25% diff har jag lärt mig av BMW kännare men 25% räcker inte för att dra loss på astfalt =(

Bader Meinhof Wagen
AL
289
AL
318is CSN-90

När ska folk lära sig att de enda E30 med diff original är M3 och Alpina! På de övriga fanns det som tillval.

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
AL
289
AL
318is CSN-90

Hur menar du föresten med att: "25% räcker inte för att dra loss på asfalt..."

Ibland blir jag stum...

AL

Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Bara M3 och alpina?? jag ska inte tjata imot men jag har lärt mig att min 325 88 och 635csi 85 har båda 25% diff* 40% tillval* o detta har stärkts av ganska många. plus när man ska dra i väg så diffar dom ibland å lämnar 2 sträck *typiskt lite diffverkan* i alla fall min 325.. men rätta mig gärna om jag har fel???
jag får luska lite i detta då jag vill veta säkert =)

Bader Meinhof Wagen
Grusse
Jag vet att lamelldiff var extra tillval på 325 e30.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
När det gäller E30 så var det bara M3:an och Alpinorna som hade original diffat 25%, inte ens iM:en hade det.

Det där med 40% har jag inte hört något om, mig veterligen och enligt ETK så finns det inga 40% att köpa över disk.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Om du vill veta om din är diffad så kan du kolla det genom att du ju hissar upp båda bakhjulen och snurrar på det ena. Om det andra hjulet snurrar åt samma håll är den diffad. Om den nu skulle vara diffad kan du känna hur hårt spänd den är genom att be någon hålla i det ena hjulet medans du försöker snurra på det andra. Om hjulet snurrar relativt lätt så kan den behövas spännas upp.

Mvh Johan.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Om du vill veta om din är diffad så kan du kolla det genom att du ju hissar upp båda bakhjulen och snurrar på det ena. Om det andra hjulet snurrar åt samma håll är den diffad. Om den nu skulle vara diffad kan du känna hur hårt spänd den är genom att be någon hålla i det ena hjulet medans du försöker snurra på det andra. Om hjulet snurrar relativt lätt så kan den behövas spännas upp.

Mvh Johan.
AL
289
AL
318is CSN-90

Ekman:

Jag hänger verkligen inte med i dina "forskningsmetoder" eller i dina beskrivningar över hur du tolkar resultatet.

Har själv haft en 325 -88, ingen diffbroms. Farsan hade en iM för många år sedan, ingen diffbroms. Kopisen hade en -90, ingen diffbroms.

Många tror det är diffbroms som std. på 323/325...
Lite av en välutbredd myt.

Ett hjul i gruset och ett med bra fäste. 5000 rpm. Dumpa kopplingen! Ritar den dubbla streck VARJE gång kan man börja misstänka att det sitter en diffbroms på bilen. Ett annat bra sätt är ju att åka en runda på kurvig väg, gärna bana, och testa lite... har man kunskapen märks diffbromsen ganska väl. Sist men inte minst kan man ju öppna kåpan och kika lite.

AL

AL
289
AL
318is CSN-90

Groze:

Funkar på en Volvo med en annan typ av diffbroms ja...

Om folk kunde sluta med att tro detta funkar även på BMW:s lamelldiffar... SUCK!

AL

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
AL -- På min 540 funkar det iallafall i så måtto att om jag hissar bilen och vrider ena hjulet så snurrar det andra åt samma håll och den är utrustad med diffbroms som tillval från fabriken. Menar du då att på BMW utan diffbroms så snurrar också det andra hjulet åt samma håll?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
På båda mina bilar jag har nu (e21 323) så är det ingen diffbroms och där snurrar hjulen åt olika håll. En annan 323 e21a som jag sålde för några veckor sen hade diffbroms och där snurrade båda hjulen åt samma håll.
Men det kanske är som du säger, jag vet inte. Jag trodde man kunde kolla på detta sett även på bmw.

Mvh Johan
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
På både 540:an jag har nu och 525:an jag hade förut (båda med 25% diffbroms), snurrar hjulen åt samma håll när man vrider det ena. På 318:en och Volvon (huh!) jag hade innan som båda saknar diffbroms, snurrar hjulen åt olika håll...
AL
289
AL
318is CSN-90

Min erfarenhet på omrädet säger mig att detta (Att vrida hjulen och se om de snurrar åt samma håll.)enbart funkar på den difftyp som det tex satt i Volvo 240. Den är helt bakvänd mot BMW:s (läs E30).

På Vofflan har man ett lamellpaket som är inspännt med ett visst moment. Friktionen mellan lamellerna gör att axeln fungerar som en axel med spole (Eller "Agadiff" för dom som sysslar med kvalificerad Folkrace.). När momentskillnaden mellan hjulen hjulen blir större än friktionen mellan lamellerna slirar paketet för att bilen ska gå rakt på vägen och för att däck osv inte ska slitas ner totalt. Mao finns det ingen diffverkan när man som mest behöver den!!!

BMW:s diffar funkar tvärt om kan man säga. De bromsar inget alls vid jämn belastning. Men när hjulen snurrar olika fort, tex i en kurva, fördelas kraften ut på det hjulet med bäst fäste.

Detta är infon jag har fått från folk jag finner väldigt insatta. Men som alltid, man kan ha fel...

Fridens
AL

Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
AL:
"När hjulen snurrar olika fort, tex i en kurva, fördelas kraften ut på det hjulet med bäst fäste."

Detta betyder alltså att diffbromsen bromsar ett hjul åt gången?
Precis som systemet McLaren hade -98, fast det var ju manuellt så att säga?

Så när man kör i en högerkurva så bromsar den innerhjulet(höger) och för på så vis över kraft till ytterhjulet(vänster)?

Det betyder ju i så fall att den bromsar det hjul som snurrar långsammast, alltså borde man inte kunna göra 2 svarta streck med ett hjul på asfalt och ett på grus eftersom hjulet på asfalt står still?

Behöver en utredning, har alltid trott att BMW's diffar var av typen lamellpaket.

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Alla bmw bilar med diffad bakaxel utom nya M3:an hr Lamell-diff som fungerar exakt som den på volvon som beskrevs, vad jag vet. Helt säkert är att e30:n har det!

Mvh Otto

Hellre arsenik i frukostfilen,
än en SAAB-låda i bilen!!
AL
289
AL
318is CSN-90

Diffarna är av lamelltyp och fanns enbart på M3 och Alpina som standard. Så långt är vi överens.

Men de funkar tvärtemot std. Volvodiffar. Volvons diff släpper medans BMW:ns för över/fördelar maximal kraft till de båda hjulen.

När man talar om 25% diffbroms innebär det att diffen medger en 75% skillnad i rotationshastighet mellan hjulen innan den griper in och för över kraften till det hjul med bäst fäste. Sammtidigt innebär ju detta en inbromsning av innerhjulet om man åker i en kurva.
En viss kraft finns dock på de båda hjulen sammtidigt så det "kan bli dubbla svarta" trots allt.

Om man står still med jämn belastning på valfritt underlag går det alldeles utmärkt att göra dubbla streck. Men så fort belastningen eller fästet för ett av hjulen blir större/mindra förs all kraft hit på en bil utan diffbroms. Detta sker inte på en med diffbroms och det blir dubbla streck.

Det finns många olika typer av diffar, särskilt iom Super Touring har det kommit riktigt fina saker. Ni kanske minns Reanults dominans i BTCC för ett par år sedan. Året efter åkte Alfa snorfort ur böjjarna. men det var först efter det att de hade samma, nya, difftyp som Reanult. dessa saker är mkt komplicerade och jag ska inte påstå att jag förstår dem helt och hållet, men angående Volvo vs. BMW är jag 99% säker på hur det ligger till.

MVH
Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.