|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av den firman? Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker! | |
|
Hej Jag har varit där ett antal gånger o kollat, Men alla bilar har lustiga märken + lackskador + div lustigheter tycker jag. Jag skulle själv inte köpa där, Men dom kanske fått in något fint förengångs skull. mvh |
|
|
Kent H: Har min M5:a till salu. Måste ha en kombi, tyvär :( Det var en kille från Norrköping som ville byta mot en Audi S4 Avant som han hade köpt för ca en månad sen av den firman. Såg fin ut på bild, men pratade precis med säljaren och då kom det fram att den saknade servicebok. Han visste ingeting om historik eller om tex. kamremmen var bytt mm mm. Så jag sa till han att det kändes som om mätaren kanske var skruvad. Då blev han arg och la på luren! Snacka om att ta åt sig! Så det blir ingen affär. Ville bara kolla om det var någon som hade erfarehet av den firman. Den verkar bevisligen lite skum. Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker! |
|
|
Jag jobbar i Söderköping och brukar då och då åka till bilfirman och kolla. Han har bilar så in i helvete....över 170st. Priserna är inte så bra längre som de brukade, men mätarställningen skall iaf. stämma. Killen säljer 30-50 bilar i månaden, bla. annat till andra bilhandlare, så jag tror inte att han skruvar bilarna. Han lämnar dessutom 12mån garanti på sina bilar. Självklart så blev han sur när någon ifrågasätter mätarställningen, det skulle vilken bilhandlare som helst bli. Mvh Marin |
|
| Marin: Ja han kände sig kanske träffad???? Hur seriöst är det med en handlare som inte kan säga NÅGOT om bilens historia? Och så kanske man kan fråga sig varför nuvarande ägare inte har haft bilen mer än en månad? | |
|
OK, jag förstår vad du menar, men jag tycker inte att man skall dra förhastade slutsatser, utan att ta reda på alla fakta först. //Marin |
|
|
Jag personligen misstänker att denna bil inte är som den ska vara. Grabben som äger den nu är ju bevisligen inte intresserad av att ha den kvar. Han begärde 110000:- för den. När jag sen sa att jag inte var intres. pga "skum" historik, såger han att " Jag bryr mig inte. Jag har en köpare på 89000:-" Från att begärt 110´ att gå ner till 89´ på typ en sekund, då börjar alarmen ringa hos mig. Och det kanske inte är firman som tog hem bilen som har gjort något fel. Jag vill inte smutskasta något företag eller personer, men kan dom inte svara på mina frågor så blir det ingen affär. Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker! |
|
|
Jag har hört mkt dåligt om Europe bil center... desutom har dom nästan bara väldigt sunkiga bilar... nåt jag kan bekräfta däremot är en bekant som var å kollade på en audi RS2 där. den var just nyinkommen och i handskfacket låg en servicebok prydligt ifylld till 33 tusen mil... ett par dar senare stod mätaren på 16 tusen och detta stod också i en "ny" servicebok... med andra ord: "EUROPE BILCENTER ÄR BARA SKIT!" /Jonas |
|
|
Tycker ni verkligen att det är så konstigt det ni upplever hos vissa handlare? De säljer bilar för att tjäna pengar på de, inte för att vi ska va nöjda ! Det finns INGA ärliga bilhandlare, utan bara mer duktiga på att skruva med mätare och förfalska historik . Det AZKIKR upplevde är bara ett ex. på en som inte är duktig på att fuska. |
|
|
>>azkikr Var den bilen ljusgrönmetallic? |
|
netsix |
M 3 "Det finns INGA ärliga bilhandlare, utan bara mer duktiga på att skruva med mätare och förfalska historik" Vad menar du med det? Har du erfarenhet av varenda bilhandlare i sverige? Nog för att många skruvar mätare men långt ifrån alla. Inte bra att kasta ur sig en massa utan att veta om det man säger stämmer. Man skall inte några rötägg symbolisera hela branschen. /netsix Länk |
|
Kom igen netsix va realistisk nu . Bara för att man har kanske köpt bilen från en bilhandlare ska man ju inte försvara de, eller? Jag har långt ifrån erfarenhet av alla bilhandlare i sverige som tur är det, men känner väldigt många och har varit med många när de skulle hämta sina bilar i Tyskland. Ta och kolla tex. en M3-a 3.2 på www.mobile.de ! Finns hur många som helst som har gått över 15-20 tusen mil. Hur många har du sett i Sverige med den miltal? En annan grej är priset. Är en bil billigare i Tyskland idag jämfört med Sverige? Knappast men ändå så importerar folk bilar nästan lika mycket som innan ! Hur gör de då? Jo köper långmilare bla, skruvar ner kostar på en rekond och säljer till någon här i Sverige. Nu får du tro va du vill men tyvärr så har jag rätt :( |
|
|
HeHe.. Netsix råkar va bilhandlare... |
|
|
Må så vara, men karln har en poäng. Man kan tycka mycket om bilhandlare men alla är verkligen inte skummisar och dirtbags. Som på alla marknader finns det olika segment. Dels de seriösa som tjänar pengar på att hålla kunderna nöjda och ge bra service, dels de oseriösa som tror att det bästa sättet att bli rik är att blåsa folk. Ett exempel på det förra är "min" handlare, Kneippbadens bil i Norrköping som är aukt. för BMW. Det är värt att åka 20 mil från Stockholm för bättre service. Säg gärna emot, men jag tror att Europe i Söderköping tillhör segment 2, om jag vore i Guttes kläder skulle jag hålla mig därifrån. Har kollat på en 740 där och känslan i maggropen var "this one is bad news." My Bimmer is my mistress |
|
| Marin: de stämmer... | |
|
Det finns nog ett par handlare som drar ned ryktet för det stora flertalet av seriösa handlare. Se min dagboks början i tankar kring detta. Jag tycker däremot att det fel att kategorisera och som många lekmän här inne svartmåla enskilda objekt eller handlare utan att konkret ha forskat kring bilens bakgrund i tyskland. Då kan man uttala sig med fakta som grund. Mvh Asken |
|
|
Håller med netsix att man inte skall dra alla handlareöver en kam och att det skruvas hit och dit. Back to basics är det som gäller: 1. Du får vad du betalar för, du skall ha en skaplig tur att springa på en bil som är billig, i toppskick och fullservad. 2. Du som köpare måste inse att det är ditt problem att faktiskt kolla upp historik och annat om du vill vara helt säker. 3. Du måste kolla igneom hela bilen, lackskarvar, hissa upp om möjligt, konstigt slitage på klädsel och sunt förnuft. Exempel: Såg en M3 med 43XX mil på mätare med en läderklädsel som såg ut som om en stor tysk med nitbälte suttit i varenda kilometer. 4. Provkör 5. Är du något tveksam - back-off, det finns en bättre bil där ute någonstans som du kommer att hitta. |
|
|
Asken: Det är väl ingen som direkt har svartmålat någon person eller företag på denna tråd? Den firman kanske har jävligt många fina objekt också. Men man blir ju lite fundersam. Och visst måste man kolla LITE historik själv, men en bilförsäljare måste ju faktiskt ha lite vetskap om vad som är gjort med bilen och inte. Och anledningen att jag tog upp det här var för att höra andras erfarenhet om just denna firma. Jag backar inte för att köpa en bil utan servicebok OM jag köper den av någon som har haft den mer än en månad. Då kan ju i allafall ägare berätta om vad han/hon har gjort med den under tiden dom ägde den. Audi har ju också en servicekoll som man kan göra hos en aukt. verkstad. Vilket inte var gjort på den här bilen. Och sånt skrämmer bort folk. Och sen när killen säger " Jag har redan en köpare på 89´". Då är han villig att släppa den för 20´ mindre! Bara sådär! Ni får säga vad ni vill, men det avskräckte mig! Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker! |
|
|
Gutte: Jag ska försöka förtydliga mig, så att jag inte missuppfattas. Köparen har en undersökningsplikt då han eller hon skall köpa en bil. Huvuddelen av alla bilhandlare i detta land bedriver en seriös verksamhet som det är meningen på att de ska vårda sina kunder så att de blir så nöjda och kommer tillbaka för att köpa sin nösta bil där. Annars vore de strax i konkurs. De oseriösa fåtal som konkursar bolag, byter namn var 3:e månad med mera är däremot ute för att blåsa till sig snabba pengar. Europe besökte jag i vintras och såg både riktigt bra bilar och ett par misskötta bilar. De misskötta ådrog sig inte mitt intresse och därför kan jag inte uttala mig om dessa. Av de 20-tal bilar jag tittade på såg 3 risiga ut. Det jag menar är att om det känns inte känns bra så bör man inte köpa men att spekulera kritiskt om en bil utan att ha historiken om den från Tyskland tycker jag inte är sakligt. Jag kanske är försiktig i mitt resonemang med den gamla Ris&Ros i tankarna men så ligger jag i mitt resonemang. Mvh Asken:) ps kolla in tex en 530/540 touring på börsen, det kanske kan passa bättre än att byta märke? ds |
|
|
Du gjorde helt rätt i att kliva av från den bilen, skulle jag också gjort:) |
|
|
Asken: Visst kollar jag givetvis upp bilens historik själv också. Men man blir lite lack när man trodde detta var en början till bilbyte. När jag såg den på bild så var den ruskigt fin och snygg. Men men... Det finns alltid fler bilar att köpa. Angående 530/540 så är jag inte så förtjust i E34 kombi. En smaksak, men jag tycket det är lite kontainer över dom. (Inget illa menat till någon här inne. ) Har fått många bytes förslag på BMW kombi. Men nu tror jag att jag har hittat en S4 Avant. Svensksåld -93 med allt utom elstolar. Plus att han som har den bor ca 6 mil ifrån mig. Har haft två BMW nu, men blev faktiskt intresserad av S4 när en kompis köpte en S2. ( I princip samma motor i dom två. ) Men det kommer att svida den dagen jag lämnar ifrån mig min pärla.... Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.