AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.157

Storlek på hylsan för centrumnavet ifram på E30 325 cab ?

Sida 1 av 2
Tjena.
Ska byta hjullager ifram nu men behöver ett snabbt svar på vilken storlek det är på centrumbulten. Står bara massa olika storlekar på forumet, allt från 32 -37mm

Vilket stämmer?

Mvh
Henke
ASA racing
Jag har kronmuttrarna till E30 både fram och bak.
Den främre muttern mäter 35,58mm, den bakre 29,87
Tippar att du bör använda hylsstorlek 36mm, samt baktill 30mm.
Tackar, då blir det o ta med sig en 36mm hylsa till garaget imorn alltså.

Mvh
Henke
Så, det va ju inga problem att demontera det iallafall.
Bara o lossa bulten sen slita loss navet med skivan kvar. Lätt som en plätt.
Får vi se imorn nu hur det verkar me monteringen utav dom nya grejjerna.
Levereras navet med hjullagret färdigpressat?, eller är det nått man också måste göra?

Mvh
Henke
ASA racing
Nav & hjullager kommer som en färdig enhet. När du väl har påbörjat den 1:a lilla inpressningen för hand, så vad du än gör. Dra INTE ut navet igen, då delar sig hjullagret och alla kulorna ramlar ur.

Efter att du pressat så långt som möjligt för hand, så fortsätter du sedan inpressningen med den nya navmuttern. Vill minnas att den slutligen ska dras med moment 230Nm. (samt låsas)
ASA racing
Kom att tänka på följande, du fick väl bort båda hjullagerhalvorna? när du demonterade det gamla lagret. Det brukar ej vara så där jättelätt att bara dra bort allt för hand. Själv fick jag använda både avdragare och svets.
Kolla på hjuaxeln om det ev,sitter en lagerhalva kvar?
Tjena.
Ajfan, det glömde jag ju kolla såklart. Tog för givet all hela paketet jag fick ut är själva kitet som jag får imorn.
Ska ner o kolla, har navet hemma här, men vad menar du med båda hjullagerhalvorna?

Mvh
Henke
ASA racing
Hjullagret består av två halvor. När man demonterar lagret, så delar sig nästan alltid de båda halvorna. Den inre halvan brukar fastna på hjulaxeln.
ASA racing
Ser lagret ut så här ?

Länk
Japp, det ser ut så. Ser hjullagret som på bilden, sen också bakom ser jag också ett annat. Så jag förutsätter att jag då har med mig båda ut.
Några plastflisar sprack när jag drog ut navet, det va det enda som mota. Det var bara rycka o slita i några sekunder så gick det :-)

Mvh
Henke
ASA racing
Jamen, då är det väl lugnt. Bara att trycka dit det nya lagret på plats. Se dock till att låsa navmuttern, så den ej lossar. Annars blir det en trehjuling;-)
Okej, tackar för hjälpen. Men då drar jag den med 230Nm då?.
Mjo, tappa hjulet vet man ju hur det är. Körde av alla 4 bultar på ett däck en gång i 70 knyck.........inget vidare.

Mvh
Henke
ASA racing
För säkerhets skull så kollade jag i Haynes gör det själv handbok. Den främre navmuttern skall dras med 290Nm. Samt att man sedan knackar in kragen på själva muttern så den låses fast.
Okej, hur låsningen med kragen ska ske såg jag vid demonteringen. 290Nm alltså, låter bra d :-). Tänkte lika gärna beställa till andra sidan också nu när man är igång.
Tack för hjälpen.

Mvh
Henke
ASA racing
290Nm, är ganska mycket. Jag har en momentnyckel som är ca 120cm lång.
Och jag får hänga mig över nyckeln för att gungande orka dra 290Nm.
Oj, då satt inte min fast med 290Nm iallafall.....eller jag vet inte, du behöver ju inte vara så stor :-). Det löser sig, brukar få till utan större problem.
Återkommer imorgon om hur det gick

Mvh
Henke
ASA racing
183cm, 112kg.
Sådär, då va allt klart. Gick lätt som en plätt. Ska ta andra sidan imorn för förebyggande syfte :-).
Tack för hjälpen ASA racing.
Hehe, ok. Då va det längden som gjorde det kanske, ä 195cm, men inte lika många pannor :-)

Mvh
Henke
ASA racing
Grattis! bra jobbat, nu sparade du en bra slant på eget utfört arbete;-)
Precis, sen är det mycket roligare o meka själv också.
Det tråkiga är ju att man måste byta "hela" satsen om något gårt sönder i den. Kostar ju ändå nästan 3 lök för båda sidor fram.

Mvh
Henke
ASA racing
Jag köpte mina hjullager hos Biltema, kollade innehållet i flera kartonger tills jag till slut hittade två styck SKF lager. Pris 698:- styck.

Såg förresten att någon på powerbörsen sålde helt nya E30 framlager för 250:- stycket. (utan abs)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.