|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är inte dagen efter som avgör om man har alkoholproblem eller inte, det är på kvällen när man dricker det avgörs. Klarar man av att dricka socialt och samtidigt begränsa intaget så man kan köra hem dagen efter utan alkohol i kroppen? |
|
|
Vad jag menar är alltså att vi alla har potentiella alkoholproblem, i synnerhet de sociala typerna ;-) Man kan köpa en alkoholmätare av samma fabrikat som polisen använder för några tusenlappar. Var det KGK som importerar dem? Läste detta i TV tror jag, och polisen Ruben tyckte att det var en bra apparat. |
|
|
Vet inte om det är relevant, men de instrument som kontrollerar promille genom utblås mäter väl inte alkoholen utan det som alkohol bryts ned till (dvs ättiksyra)? Dessutom ligger gränsen 0,2 promille som den gör just pga. att instrumenten inte klarar av att ge en tillräckligt noggran mätning under detta värde. Det är i alla fall vad jag hört under mina kemistudier... Det finns i så fall inga "rabatter" och troligen är de resultat man får fram ganska exakta. Diffar resultaten kan det bero på en mängd olika faktorer, men knappast instrumenten. |
|
|
Oops. Man får hoppas att det inte är ättika som åker runt i systemet när man tagit sig en knapp.. Tror du blandar ihop dåligt (hemma)vin som ibland kan lukta ättika.. "ättiksprit" kanske? Läs gärna det som skrevs tidigare om skillnaden på resultat vid utandningsprov om man just käkat en punshpralin jämfört med alkohol som redan finns i utandningsluften. Kan lova dig att det är alkoholen som påverkar mätarna, efter att ha gjort en del "ovetenskapliga" tester genom åren, på allt från de gamla glasrören med ballong via de första mätarna med analoga instrument till dagens med röd/grön lysdiod osv. Den lite åldriga analoga som är graderad 0-1,5 är för övrigt den som överlevt längst, och fortfarande gör god tjänst. Tysktillverkad förvisso, men visst visar den från noll och uppåt, varför skulle den inte visa under 0,2? Gränsen är nog snarare satt efter vad som bedöms som "rimligt" för att kunna åtminstone kunna dricka en folköl till maten. Hur mycket individen blir påverkad av promillehalten varierar som bekant starkt, det finns de som hanterar 1,0 promille "bättre" än 0,5 men någonstans måste ju gränsen sättas. FP |
|
|
Nja, jag dricker mest Weissbier eftersom jag bott en tid i München. Inget dåligt h(hemma)vin här alltså... Inte nog med att jag tycker om gott öl, jag vet också att det bryts ned till ättiksyra. Enklaste källhänvisningen är väl som vanligt wikipedia: "Ethanol within the human body is converted into acetaldehyde by alcohol dehydrogenase and then into acetic acid by acetaldehyde dehydrogenase." (Efter en sökning på "ethanol"). Frågan är då bara... Hur funkar mätaren? Jag har som sagt hört att mätaren inte (med tillräcklig noggranhet) kan mäta under 0,2 promille men vet inte varför. Dessutom är jag skeptisk till om vi utsöndrar alkoholen och inte ättiksyran (vars halt ju blir proportionell mot mängden intagen alkohol) eftersom det är den produkt som alkohol bryts ned till. Vi andas ju inte ut socker bara för att vi äter det, utan koldioxid. Nåja, dricka och köra ska man ju inte göra oavsett... :-) (Appropå det där med "rimliga" gränser... I Tyskland är gränsen satt till 0,5 och i Schweiz var den, fram till för några år sedan, 0,8 promille...). /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Förra sommaren hade jag som tio tusentals andra JÄTTE kalas i västerås... började vara full på onsdagkvällen och slutade att dricka på söndag morgon, nog för att man höll sig hyfsat städad under dagen, men konstant alkoholintag var det iaf... Hade tagit ut semester må-tis-ons veckan efter så jag skulle vara säker på att det var grönt att jobba på torsdagen... Måndag kväll så blåste jag i min släktings alkomätare, gissa resultatet. fortfarande 0,11 promille i utandningsluften... nästan ett och ett halv dygn senare... Nog för att jag är 197 lång och väger in på 0,11 ton och utan problem sätter i mig 12-15st 0,33 öl en normal kväll utan krogbesök och ändå känner mig hyfsat kry dagen efter... men vafan... Det trodde jag aldrig. Någon som vet hur mycket 40% vodka en standard 33cl starköl motsvarar? // Erik |
|
|
Berga: Omvandling av alkohol till andra ämnen i kroppen må vara hänt men det man mäter i utandningsluften är alkohol. Du har kanske måhända känt lukten/andedräkten på någon dagen efter? Inte luktar det ättika precis.. Citerar tidigare inlägg som jag hänvisade till tidigare: Munalkohol försvinner helt på 10-15 minuter. Evidenzern kan dessutom lätt avslöja om det är munalkohol det handlar om eftersom den visar en kurva. Startar kurvan högt och går nedåt så är det alkohol i munnen. Startar kurvan lågt och går uppåt så är det luft från längst ner i lungorna som innehåller mest alkohol. Det är fullt möjligt att mäta lägre nivåer än t.ex 0,2 promille, även om mätnoggrannheten generellt sett vid utandningsprov inte är extremt hög. Det är därför man gör dubbla mätningar som inte får diffa för mycket samt blodprovstagning osv. Även här i sverige hade vi gränsen 0,5 promille tidigare (min gamla mätare är t.ex grön upp till 0,5) och vi hade även nästa steg vid 0,8 osv. FP |
|
|
Dags att köpa sig en alkomätare, tror jag. Jag brukar använda "alkoholdatorn" Länk för att räkna ut ungefär hur lång tid jag måste vänta innan jag kör, men när jag känner mig helt klar i knoppen på morgonen blir det lätt att jag chansar. Vilket alltså uppenbarligen kan vara en dum idé... Wilhelm Svenselius |
|
|
Om man skulle mäta dom produkterna som alkoholen bryts ner till så skulle ju det ju bara visa hur full man har varit. Inte hur full man är just vid mättillfället. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.