AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.200

Fel på polisens instrument för alkoholmätning?

Sida 1 av 3
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Gjorde ett utandningstest idag och till min förvåning gav det utslag för rattfylla. Jag hade druckit kvällen innan ca:8-10 timmar innan jag blev stannad. Hos polisen visade intrumentet vid första utandningen 0,355 mg/L
Och andra utandningen 8 minuter senare visade instrumenet 3,61 mg/L. Min fråga är du hur det kunde visa mer andra gången!? Polisen misstänkte att jag druckit alkohol på dagen men så är inte fallet!

Kärleken:
Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

0,361 mg/L ska det självklart vara..

Kärleken:
Länk
Da
69
DaAddez
Bmw 525iM -90
Vad är det i promille?

/// Andreas
0,72 promille bör det väl bli? Det dubbla mot mg/l.
Var utandning nr2 på samma typ av mätinstrument eller var det på stationen?
om det är dubbelt upp så borde du vara död vid utandningstest nr 2 :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Med säkerhetsmarginal blev det ett medel på 0,30mg/L vilket är samma som 0,6 promille. Båda mätningar gjordes på polisstationen i samma apparat. Ja om den sista som jag skrev där skulle vara rikig skulle det innebära 7,2 promille..

Kärleken:
Länk
Borde väll inte utföras med samma apparat på stationen som den du fick utföra vid bilen eller?.
På stationen användes väll en mer avancerad apparat?.
Får du 0,6 på apparaten på stationen så HAR du nog 0,6 i blodet om man säger så, inget snack om saken.

Mvh
Henke
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nej den alkoholmätaren som användes på plats när jag blev stannad visade bara grönt eller rött. Man kanske skulle ha begärt blodprov men det är för sent nu. Det är mycket man har tänkt nu efteråt. Tex att jag hade varit körklar om jag väntat 4 timmar.

Kärleken:
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Utandningsmätarna är inte speciellt exakta, inte ens de mer avancerade modellerna som finns på polisstationen. Detta är anledningen till att man alltid gör två mätningar, som i sin tur inte får diffrentiera för mycket.
En stigande alkoholhalt bevisar teoretiskt att du intagit alkohol en kortare tidsperiod innan mätningen, annars är det mätutrustningens felmarginaler som visar sig.

Själva tekniken att mäta alkoholhalten i blodet genom utandningsluften är inte idiotsäker. Det bygger på att blodet avger alkoholen i lungorna vid syresättningen och att denna alkoholen sedan följer med utandningsluften. Mätningen påverkas därför (om än väldigt marginellt) av ditt blodtryck och din andning strax innan och under mätningstillfället. Nervositet kan t.ex. påverka blodcirkulationen och andningen och på så vis påverka mätresultatet marginellt. Ligger mätvärdena precis på gränsen eller diffrentierar för mycket gör man därför normalt ett blodprov för att säkerställa den exakta alkoholhalten i blodet.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är lätt att skylla på andra, polisens alkoholmätare, när det egentligen handlar om att du har druckit för mycket alkohol före du satte dig bakom ratten!

Att bara påstå att det var 8-10 timmar sedan du drack en ospecificerad mängd alkohol säger ju ingenting.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag har inte försökt skylla på att den är felaktig och det är självklart endast mitt eget fel eftersom ingen tvingade i mig alkoholen dagen innan och ingen tvingade mig att köra. Det är inte för att försöka bevisa någon oskuld jag påvisade att jag kände mig nykter, jag ser det som en förklaring av häldeseförloppet. Skillnaden på mätvärdena va nog bara felmaginalen som Jesperado påvisar.

Kärleken:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu skulle jag vilja hävda att något som få tänker på idag även det har en påverkan. Stress har en partiell förmåga att hindra tankeförmågan att vara tillgänglig fullt ut, detta finns det inte så mycket forskning om. Undermedvetet vs medvetenhet. Jag har en del erfarenhet jag försöker dela med mig lite utav. Inte någon ursäkt för om något skulle ske som inte är förenat med svensk lag. Däremot så här uppstår det en situation. Subsidus vet själv hur det såg ut i hans omgivning, säg veckan innan. Om det är väldigt många "måsten" som påverkar. Då blir "vill" som är en normal balansering mot "måste" i underläge och kan inte agera därefter.

Förr om åren fanns "folkupplysning" rätt ofta förekommande i media. Den som tipsade om att man skulle vänta 24 timmar efter man konsumerat den sista mängden alkohol innan man satte sig bakom ratten. Den finns inte i media idag, lika lite på de stora nätsiterna. Om den inte finns, vart sker med vardagen då? Reklam är vida förekommande, marknadsekonomins grund.

En sak inträffade mig vid en trafikkontroll häromveckan, E4S vid Gröndalsavfarten. Jag fick blåsa i apparaten och det tog 3 försök innan den visade "grönt ljus". Nu är min tes den att munstycket var semi-anorektiskt. En rejäl man skall givetvis ha tillgång till en rejäl apparat, så enkelt var det!

Mvh
Asken
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
2 cl starksprit i timmen går ur kroppen alltså på 12 timmar går 24 cl ut en 50 cl starköl är runt 6 cl sprit så har man 4 öl i kroppen vid 12 på kvällen så kan man köra 12 på dagen efter.
Ölen man dricker innan på kvällen går ur under tiden. tyvärr låter 8-10 timmar lite för att vara säker även med en ligt fylla.

Mpower
Skulle aldrig sätta mig bakom ratten bara 8tim efter alkoholintag. Rattfylla är tamejf#n det absolut värsta jag vet
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag förnekar inte att jag begått ett misstag och därmed brutit mot lagen.

Kärleken:
Länk
Hur mycket drack du kvällen innan?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ca 8st 33cl 5,2% öl

Kärleken:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mätapparturen påverkas även om du precis spolat med torkarna och hög koncentrerad halt och får in ångorna i bilen enligt polisen , även Listerine munskölj påverkar apparaturen minst 10-15 minuter efter användandet. En bekant på väg till tandläkaren fick "snällt" följa med till stationen för ny provtagning.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Felmarginalen på polisens testapparater (Evidenzer) ligger på +- 0,025mg/L. 0,355 och 0.0361 ligger med andra ord inom felmarginalen.

Munalkohol försvinner helt på 10-15 minuter. Evidenzern kan dessutom lätt avslöja om det är munalkohol det handlar om eftersom den visar en kurva. Startar kurvan högt och går nedåt så är det alkohol i munnen. Startar kurvan lågt och går uppåt så är det luft från längst ner i lungorna som innehåller mest alkohol.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

"Gjorde ett utandningstest idag och till min förvåning gav det utslag för rattfylla. Jag hade druckit kvällen innan ca:8-10 timmar innan jag blev stannad."

Till din förvåning??? Sluta att kör bil om du blir förvånad att du blir haffad för rattfylla dagen efter en ölkväll. Sök hjälp!

Mats
BMW CS #5847
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Vart tog dessa ord vägen? "Låt bilen stå hela dagen efter"
Jag brukar inte predika i trådar men har sett för mkt tragiskt utmed vägarna pga av alkohol/droger.

Mvh/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.