AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.202

Fel på polisens instrument för alkoholmätning?

Sida 2 av 3
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Jag följer den enkla regeln att inte köra alls dagen efter alkoholintaget. Vet jag att jag "måste" köra bil dagen efter så avstår jag helt från att dricka. Det är inte alls svårt och alla har förståelse för det när jag tackar nej.

Jag menar inte att predika, men det är liksom inte svårare än så.

__
Tobias Andersson
Visa användare
847
Subidius
750 -91

t80196: Tur att du vet allt om min bakrund. Du har aldrig gjort misstag antar jag?

Kärleken:
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag vet väl inget om din bakgrund? Vad har den med saken att göra??

Det är inte fråga om att göra misstag, det gör vi alla.

Det var en medveten handling du gjorde när du tog bilen, när du sen blev förvånad att du blev haffad rattfull, upprepar jag, sök hjälp!

Annars tycker jag att "gtotobbe" på ett mycket enkelt och pedagogiskt sätt i inlägget ovan "predikar" den enkla logiken.

Mats
BMW CS #5847
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Inte för att jag vet vad Subidus har för bakgrund heller men en sak vet jag, att predika att han gjorde fel är ganska onödigt.

Detta vet jag för att jag gjorde samma sak för en massa år sen. 18år gammal med några månader färskt kort i fickan var jag när jag blåste 0,68promille, altså 0,18 över gränsen. Jag visste att jag gjort bort mig och jag visste att jag skulle få straff för det. Ett halvår utan kort och en massa böter, för en studerande iaf, räckte gott och väl till mig. Jag lärde mig av det.
Jag lärde mig däremot inget alls av de som predikade om hur fel jag gjort. Blev mest förbannad på dem.

Moralen i min historia är att Subidus troligen nog vet att han gjort bort sig och behöver knappast desto mera predikningar utöver de straff han får av samhället.

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Mick 750: det va precis så jag menade. Jag behöver knappast höra vilken idiot jag varit av folk på ett forum jag inte känner. Vet själv att det endast var mitt fel och jävligt dumt gjort. Jag kommer förmodligen få smaka på 8 månade utan körkort, 80 dagsböter samt massa samtal från socialen. Jag har kanppast dumförklarat verken rättssystemet, polisen eller strafförläggandet.

Kärleken:
Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

t80196: Det jag menade var att du lät precis som morsan typ. Även om hon kanske har lite mer IQ än dig för att välja ett snyggrae framlägg. Tråden handlade fakitst inte om vilken tabbe jag gjorde. Har du inte ork att läsa tråden från början så behöver du inte heller svara. Om du vill hjäpa folk att inse vilka idioter dom är så kanske AP inte är ett forum för dej!

Kärleken:
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Om man hänger ut sig själv på ett offentligt forum och berättar att man kört på fyllan och blir förvånad över att man blir haffad, klart att det kommer "moralinlägg".

Jag lägger nu ner och kan bara konstatera att du hade tur, som bara blev haffad och inte körde över en barnvagn.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Löjligt att kalla det "på fyllan" men du kanske blir full på två öl..

Kärleken:
Länk
Utan att slänga moralkakor omkring mig så har t80196 en poäng. Går du ut med sådan information på ett publikt forum så kan man inte annat än förvänta sig moralinlägg.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad hade du förväntat dig egentligen? Lite ryggdunkar och tips om hur du ska bete dig i rätten för att få så kort straff som möjligt? Rattfylla är bland det "fulaste" som finns i folks medvetande och reaktionerna blir därefter.

Tipset är att försöka få tråden att dö ut

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Full eller påverkad välj vilket du vill. 2 öl är två för mycket helt enkelt.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det va inte för att veta hur jag ska bete mig i rätten för att få kortare straff. Jag fattar inte hur ni får till det. Jag är inte en preson som håller mina misstag för mig själv utan tar häldre kritiken man får. Jag skiter fakist egentligen i vad ni säger men det hör inte till tråden. Jag har fått det svar som jag ville ha vilket va att differansen ligger innom felmarginalen. Om moralmamma fortfarande är sugen på att tala om för mej vilket svin jag är som kört rattfull så kan ni skriva PM eller varför inte starta en ny tråd om det.

Kärleken:
Länk
t80196: "Till din förvåning??? Sluta att kör bil om du blir förvånad att du blir haffad för rattfylla dagen efter en ölkväll. Sök hjälp!"

Vad är det för hjälp Subidius är i behov av anser du?

Hjälp mot bristande information angående den tid det tar för kroppen att förbränna alkohol? Eller hjälp mot att han blev lurad av kroppens signaler och inte längre kände sig berusad?

8 till 10 timmar efter senaste större mängd alkoholintag känner man sig ofta nykter även om promillehalten i blodet fortfarande är en bit över 0.2 promille.
Det är mängder med folk som åker fast för att dom trodde sig vara nyktra därför att dom kände sig nyktra dagen efter.

Moralpredikningar behöver Subidius ej, för han försvarar inte sitt misstag.
Det är skillnad om han istället sa något i stil med " fan också, snuten haffade mig 15 min efter att jag hade svept en hel flaska whiskey."
Man får aldrig bli förvånad över ett resultat som detta, runt 8 stöl och 8-10 timmar ger utslag vid utandningsprov, that´s it. Det är nog mest texten "till min förvåning" osv som kan uppröra många, vilket också gjordes.
Nog om detta och med moral osv, tag lärdom av resultatet, förhoppningsvis kan det funka som väckarklocka för någon läsare.

FP
AA
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag förstått informationen rätt, har polisens handinstrument för utandningsprov lika hög tillförlitlighet och samma mättoleranser (noggrannhet) som "den stora" apparaten (Entoxilyzer tror jag den heter). Skillnaden är att handinstrumentet är "digitalt" i sin mätning - antingen är du över de fasta mätgränserna som finns i apparaten, eller är du under dessa mätvärden. Entoxilyzern ger ett exakt besked på hur stor mängd alkohol det är i utandningsluften, inte bara om man är över eller under gränsvärdena.

Handinstrumentet används således som ett sållningsinstrument för vilka som man skall ta in till stationen för ytterligare utandningsprov.

I utblåsningsinstrumenten lägger man in en rätt kraftig "rabatt" (eller åtminstone lade in) för att få personen att ta detta resultet före att behöva utföra ett blodprov (som inte ges någon "rabatt"), eftersom ett blodprov är väldigt dyrt att ta i förhållande till utandningsprov (vid blodprov måste en sjuksköterska vara med och sedan skall provet administreras etc. - kostnad en bra bit över 1000 kr/prov)..

Ovanstående är information som jag fick av Norrtäljepolisen när jag var på fordonskurs i försvaret.... Vi fick se och testa de olika apparaterna och även testa laserpistolen i trafik - dock fick vi inte skriva ut några böter till de som körde för fort.... ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde en sak:

Enligt polisen var de vanligaste som "åkte fast" i rattonykterhetskontroller, "vanliga Svenssons" som hade druckit några glas dagen innan och körde bil dagen efter i tron om att de var "rena", då de flesta missbedömer hur snabbt/långsamt alkoholen förbränns i kroppen!

Med andra ord är du inte ensam om detta misstag Subidius, även om det inte försvarar händelsen....

Grundregeln - ställ bilen "dagen efter" är inte så dum!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att gränsen för alkoholhalt är låg beror ju troligen på att det GÅR att mäta på ett hyffsat enkelt sätt. Att den är låg bidrar nog till osäkerheten med mätning av utandningsluft. Den osäkerheten kanske också till viss del är personberoende, vad vet jag (alkohol i utandningsluft kontra konc. i blodet).
Själv möter jag hellre en bilist i trafiken med 0,21 promille alkohol i blodet än en som inte har sovit på ett dygn. Men som sagt, hur mäter man hur utvilad man är.

AE
Måste rycka in och säga att åka bil dagen efter alttid är ett dilemma.
Finns inte en dag som är lik den andra i förbränningstid.

Även om jag också är en av dem som i regel struntar i att dricka alkohol om jag vet att jag ska köra bil dagen efter så har det funnits gånger det hänt och den oron är outhärdlig.

Finns det några bra alkoholtestare för hemmabruk eller visar alla så olika som man hört?

Det bästa vore om alla bilar utrustades med små fina alkolås som gömdes undan i handskfacket och på något vis var länkade till föraren ;)

Visa användare
847
Subidius
750 -91

henke lexus: Tack. Det var precis det jag menade. Har som sagt aldrig nekat till att det var ett misstag eller att jag är skyldig till brottet.

Kärleken:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.