AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.017

Blev av med körkortet, hur länge gissar vi på?

Sida 1 av 2
Råkade bli skjuten med lasern i 133 km/h på 90 väg idag, och som följd blev det såklart 4 000 i böter och taget körkort på plats...

Så för att spekulera lite, vad tror ni domen faller på??
Brorsan körde i 170 på 110 väg och fick två månader efter lite överklagande och grinande till länsstyrelsen.

Kan man chansa på 2-3 mån??

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
3 mån enligt praxislista, men efter lite brevskrivande till Lst kommer du ner till 2 månader, kanske även 1 månad om du kan visa på extremt stort behov av körkort i tjänsten, med inkomstbortfall, uppsägning som följd av körkortsingripandet.

BMW CS #5139
Jag är skriven 3 mil från jobbet, 1 mil från närmaste affär etc, det måste ha någon inverkan.
Jag är montör och åker runt ganska mycket med min caddy full av verktyg.
Utan körkort är det ganska svårt att utföra det jobbet (själv).

Uppsägning är väl lite svårt med tanke på att jag är delägare i firman jag jobbar på....

Lizzardo det vet ju inte dom är du anställd så kan du ju alltid bli uppsagd (lite modifikation där).

En kollega körde lika fort som du han fick samma böter och blev av med styrlappen i 3 månader.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag åkte dit på 105 på 70 väg, alltså 35 över. 8 mindre än dig, jag fick ner det till en månad! I ditt brev ska du koncentrera dig på att beskriva vilka utmärkta förhållanden det var vid platsen när de tog dig, i ditt fal kan det förstås också löna sig att ta upp jobbsituationen.

Man ska sikta på att vara bra!
Jag också dit i onsdags på 121 på 90 väg. Jag glömde begära om ett kvitto som bekräftar min hastighet. 121 kändes som om han ville bara jävlas nu när jag började tänka efter. Kan man inte begära på ett kvitto, eller är det kört?
Thorssa, kan du ge några tips om vad man kan skriva på sin överklagan?
3månader 132 på 90väg fick jag även efter överklagande :(
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag fick mitt brev skirvet av en advokat och han fokuserade på saker som gjorde körningen mindre farlig. T.ex att det var mitt i natten så det var ingen trafik, väl upplyst väg, på sidorna om vägen var det öppna fält så risken för att missa något djur vara minimal, jag hade nya sommardäck osv.

Jag låg i 120 på en 90-väg som gick över till 70 vid en korsning med fullgod sikt så jag saktade inte ner, tyvärr låg farbror blå en bit bakom och filmade mig då i 120 på 70. Skrev dock 105 på boten.

Man ska sikta på att vara bra!
Ak
136
Ake Persson

BMW 728ia -97
En del är ganska snälla mot ,en del inte.

Körkortet blev indraget i 4 mån. + fyratusenspänn minus pga 167 på 110-väg i dagsljus och väldigt väldigt glest trafikerad väg jämfört tidigare på dagen. Jag släppte gasen direkt när jag såg laserpistolen på en bro över motorvägen. Sen att jag har gångavstånd till jobbet är en sak, men att jag behöver bilen för att hjälpa min sjuka mor var inte så noga tyckte den på länstyrelsen som bestämde tiden.

Jag tycker inte det är förmildrande att man behöver körtkortet i jobbet.

Sedan verkar det som trafikpolisen i nordvästra Skåne( inte bara där) inte bryr sig om att folk nonchalerar hastighetsbegränsningar på 30- och 50-vägar i tätorten( ser dagligen väldigt många inkl. "jobbebilar" och stadsbussar som kör åt h-e för fort)

Jag byter nog bort min Alpina till våren, då man ej har någon glädje av den på svenska vägar. Det blir nog en Mini Cooper S, då den är roligare på kurvig väg.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Det är därför ni även skall ha ett körkort från typ grekland som reserv.
Vem ska jag vända mig till om jag vill begära ett kvitto på min hastighet? Är det polisen eller länstyrelsen?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag åkte rök på 127 på 90 väg.. Personligt brev, brev från advokat och brev från arbetsgivarn där jag är anställd som resande servicetekniker med bilen full av verktyg och jobbar alltid ensam.. Inget hjälpte, fick 2 månader från början och det gick inte ändra på. En del är hårda, en del mindre hårda helt enkelt!

Diesel-räsern
/Rickard
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Är ju jäkligt surt att bli av med kortet, men jag måste ändå fråga er som är beroende av bilen i tjänsten: Vad tänkte ni på? Jag är ganska beroende (visst jag kan åka buss till och från jobbet ett tag i nödfall, men det blir väldigt jobbigt) och därmed väldigt försiktig med att köra över "körkortsgränsen".

Till och från jobbet på motorvägen är det ju bara dumt, om jag körde i 160 istället för 120 på motorvägen skulle jag spara 6 minuter på mina 4,2 mil, och det är under förutsättning att jag aldrig behöver bromsa, vilket är orealistiskt. De gånger jag vill "leka" med bilen så ser jag till att jag är på en liten avskiljd väg med minimal risk för trafik och poliser. Är jag riktigt paranoid så kör jag sträckan i förväg och rekar.

Detta är inte menat som ett "moralpolisinlägg", utan snarare att jag av erfarenhet vet hur jäkla surt det är att bli av med lappen att jag aldrig vill bli det igen. Det är definitivt inte värt det för att köra de där extra kilometrarna för fort vid fel tillfälle.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
I mitt fall tänkte jag inte alls på poliser just då.. Hade köpt bilen 8 timmar tidigare och ville ju självklaret "testa" lite.. Svängde ut på en väg, där jag först lämnade företräde åt en ambulans på vanlig transport. (inga blåljus eller så) Jagade ifatt den och låg efter, för att ca 4-500 meter senare upptäcka att polisen stod vid vägkanten och slänger ett öga på hastigheten.

Det jag i efterhand blivit osäker på är om polisen verkligen mätte min hastighet eller ambulansens, eftersom jag blev tagen på 360meters avstånd och då vägen svänger svagt vänster undrar jag om han verkligen hade klar sikt på mig. Tror att ambulansen skymde mig då.

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
När polisen säger en vis hastighet med lasen så ska man begära få se intygget till calibreringen på den laser som de har tagit er med.calibreringen skall göras varje gång de ska anvädas, om inte de har det beviset med sig så kan du inte åka fast..

Tompa_master
Men Tompa_master jag åkte fast på 121 på en 90-väg. Jag glömde fråga då om beviset på lasern. Mitt körkort blev indraget för 2 mån. Det finns ingen chans nu att fråga polisen om kvittot eller?
Tompa_master

Mycket riktigt.
I mitt fall såg deras papper ut att vara i sin ordning iaf

Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
Man tänker inte på att fråga om pappret om lasen,man blir lite frustrerad.
jag tror inte att det går att fixa nu efter åt... 2 mån illa det blir sparkcykel som gäller.

Tompa_master
okey tack för infot i alla fall. Kanske det hjälper till nästa gång:)
"När polisen säger en vis hastighet med lasen så ska man begära få se intygget till calibreringen på den laser som de har tagit er med.calibreringen skall göras varje gång de ska anvädas, om inte de har det beviset med sig så kan du inte åka fast.."

Sanning med modifikation. Du åker fast men kan överklaga och ta med avsaknaden av kalibreringsintyg i din framställan. Det viktiga är när kalibreringen är gjord, och att den är gjord inom tidsintrevallet som krävs.

Så du går inte per automatik fri!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.