AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.382

köp av 330 xi-01

Sida 2 av 3
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Hur ofta är serviceintervallen på bmw?
* kör min 316 på helsyntet, och har bytt alla oljor i den.
*Vill göra samma på denna 330 vid ägarbytet/nästa service

* sen ser jag fram e mot att köra den 50 mil hem ;=) och hoppas att det inte är förmånga kameror efter vägen!! HA HA

drive.bmw
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Så ni menar att det är läge att kolla så den inte är krockad och frontbytt typ!

drive.bmw
Serviceintervallen är "2500 lite bränsle"...alltså beror det på hur du kör... :)

Svaret på fråga 2 är: ja... ;)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
"...liter..."

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Attans det blir service efter 1000mil redan.. ha ha
mvh.

drive.bmw
na
630
navi
BMW325xi -06
Serviceintervallet beror på hur man kör, men c:a 2400 mil brukar jag räkna med.
Jag tycker det är för långt mellan intervallen så jag brukar göra ett extra oljebyte mellan ordinarie servicetillfällen, (utan att nollställa serviceindikatorn).
På min bila hade det kunnat gå illa, eftersom jag upptäckte att en drivaxeldamask fram hade spruckit, när jag gjorde mitt mellanoljebyte.
Hade jag väntat till ordinarie serviceintervall hade jag kanske haft oturen att få byta hela drivaxeln höger fram istället för bara damasken.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla med nuvarande ägaren om han har monterat M-front. Behöver ju inte vara något annat än att han ville ha den i stället för orginal. Den har troligen det nya long-life intervallet som kom -01. Det innebär service varje 2500 lit förbrukat bränsle så det är långt mellan servicetillfällena. Vill man hålla motorn helt ren från avlagringar är det för långt. Oljan vid service är Castrol SLX (LL-01, LL,-04) som är en helsyntetolja. Servicarna kommer i ordningen Oil service - Insp I - Oil service - Insp II o.s.v. D.v.s stor service ca var 10000 mil. (luftfilter och tändstift bl.a ca 5-6000:-)

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oops, lite upprepningar här...
Navi avslöjar att han snittar på ca 1,05 lit/mil i alla fall :)

AE
na
630
navi
BMW325xi -06
AE, det stämmer, jag bor i Dalarna och jobbar i Stockholm så det är långkörning kombinerat med att sitta i kö i Stockholms rusningstrafik.
Skulle säkert ligga lite lägre om jag slapp köra i den Stora staden.
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Så jag bör kolla damaskerna lite extra noga och fronten.
* Hur märker jag om drivaxlarna är "dåliga"
* Hur är det med lådan, hur ska den bete sig?
* acc hur kollar jag den lättast?
* telefonen! tvilling kort eller hur funkar det? eller bättre använda den jag har annars!

Tack för inläggen killar!
mvh.

drive.bmw
na
630
navi
BMW325xi -06
Skulle lagt till att långkörningarna brukar jag snitta 0,9 eller ibland något lägre, men jag har relativt "tung" gasfot.
na
630
navi
BMW325xi -06
drive, vet inte hur man kollar drivaxlarna, men det ska inte klonka eller glappa.
Lådan ska växla mjukt.
ACC kan vara svårt att kolla så här års, när yttertemperaturen är låg, svårt att veta om det är ytterluften eller ac'n som blåser in.
Min förra 330xiaT var en 2001'a som jag sålde i våras, den hade då gått 17,000 mil och hade inga problem med ACC.
Jag använder tvillingkort, tycker det är bekvämt, annars ska man fibbla med att byta kort mellan telefonerna jåmnt.
na
630
navi
BMW325xi -06
jåmt??? skulle varit jämnt och ständigt.
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Det låter bra, var rädd för att denna skulle dra som volvo 965 an jag hadde ett tag!
* är det ingen av er som kör på Etanol typ 50/50 eller liknande
för på min 316 i-94 så märker jag bara att vid start så beter den sig lite ryckigt i ett par sek.
annars går den bättre än med bara bensin.

drive.bmw
na
630
navi
BMW325xi -06
330 motorn ska gå på 98 oktan. Den blir något tröttare och drar mer bensin om man kör på 95 oktan, så det lönar sig inte.
Motorn är optimerad för 98 oktan så jag tror inte att det är lyckat att köra 50/50 Etanol.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
0,9 tycker jag är klart godkänt med 4wd och "inspirerad körstil". Framhjulsdrivna bilar brukar ju kunna slita drivknutar ibland, men har man drygt 60% drivning bak tror jag det är svårt att underdimensionera drivningen så att den slits ut särskilt snabbt. Den skall ju tåla någon riktig start rent statiskt också. Dåliga knutar fram brukar kunna avslöjas genom att köra på en parkering med fullt rattutslag och trycka på lite. Med rutan nere hörs det bättre om det finns något oljud, eller "knurpande" i knutarna som det heter här i Dalarna :)

AE
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
och jag som inte har kört på 98 oktan sen tidigt 90 tal..
Hmm värt att kolla upp då det redan är 5% etanol i all bensin och de vill ha i upp till 20% i framtiden..

drive.bmw
na
630
navi
BMW325xi -06
När det gäller drivknutar, så hade jag inte bytt det på min förra vid 17.000 mil, och de var inte slitna så det märktes heller enligt min verkstadskille.

P.S: Inget knurpande alltså.
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
ha ha Knurpande! gött med dialekter :)
Det här låter bara bättre o bättre.
* Trodde inte jag skulle lägga ner så mycket energi på ett bilbyte men man vill ju inte köpa grisen i säcken.
Fast med dessa disk.så känns det bra och så får jag lite mer att kolla upp plus att jag lär mig en massa nya saker om denna bil.

drive.bmw
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Gällande 'äkta' M-paket, så vet jag inte vad som ingick, men med 100% säkerhet så har ingen bytt något på min bil efter att den lämnade BMW-handlaren. Min är en -02 med tillverkningsmånad januari, svensksåld, och har haft en tidigare ägare i Sverige. Laddade just upp en 'sidobild' till mitt galleri, så kolla där ifall det finns oklarheter om kjolarna.

Ps! Styling 67-kopiorna på bilden är bortbytta eftersom jag fick mina nya styling 89:or igår :-) Eller fick och fick....gratis var det ju definitivt inte, men vill man ha allting original så får man betala för det!

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.