AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
58.420

Uups...Ännu en bil som passerat mätarställningarnas tidsmaskin..

Sida 2 av 6
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Håller helt med Ulf om att det är bedrägeri och ska bekämpas på bästa sätt. Men samtidigt växer ju denna marknad och uppenbarligen säljs dessa bilar ändå?
Många blir lurade och dessa tycker jag uppenbart synd om. Speciellt när säljaren medvetet farit med osanning som är svår att kontrollera.
Just denna bilen vet vi inte så mycket om eller hur, tråden bygger på att Laganland har sett denna bil på Mobile, men det finns ju inga skyltar och det är ingenstans i tråden styrkt att det är samma bil. Bör finnas ca 300 - 400 Svarta 330D -05. Jag säger inte att det inte är samma bil, jag säger att det inte är styrkt någonstans i tråden. Men och andra sidan så är bilen borta från blocket så sanolikheten är stor att det är samma bil.

Ja mitt uttalande bygger faktiskt på egna erafarenheter, har träffat på kompisars kompisar som vill ha hjälp eller råd med att sälja bilen, och när man sen konfronterar dem med obekväma uppgifter om bilen, så har det visat sig att man prutat rejält på en skruvad bil och är fullt medveten om bilens skick och mätarställning.

Alla har varken kunskap eller tid att plocka hem bilar från Tyskland.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Usch, sånt här gör mig jävligt irriterad!

Skulle man inte kunna samla statiska kopior (skrämdumpar) på dessa annons-dubletter Tyskland-Sverige och lägga upp nånstans här? Över tiden blir det ett antal exponerade bluffar och det blir då tydligt vilka handlare som satt detta i system.

Så stort och välbesökt som detta forum är, så skulle det faktiskt kunna påverka och kanske väcka övriga media om problemet.

/Sven
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

the Puffin: Det har ju funnits en del klumpiga handlare som t ex använt samma bilder som handlaren i Tyskland gjorde och då är det ju lätt att se att det är samma bil. Vid några tillfällen så har ju t o m annonsen legat kvar på mobile.de med samma bilder fast med annat miltal.

Tar säljaren i Sverige nya bilder så är det ju väldigt svårt att vara säker på att det är exakt samma svarta 330i Touring eller silverfärgade 525d. Det finns ju några stycken av dessa.

___
//Ulf
Typ så här då:

Länk

Länk
la
27
laganland
BMW 318 -86
Då verkar Linus bil ha sålt sin lilla skruvade bil DDX708. Ny ägare på papperet är Veronica Petersson, Boforsvägen 1 i Tyresö. Dessutom verkar de nu ha en exakt likadan till försäljning. Samma pris, samma miltal, annan färg. Säkert köpt hos samma handlare i Tyskl oxå. Det gäller att följa mönstret =)
Den där Jaggan som Puffin hade bilder på är nog bara ett lån av bild skulle jag tro. Jag tror att tyska annonsen är fejk för det verkar väl lite VÄL billigt även med tyska mått mätt. Carsten Caxton låter dessutom inte vidare troligt. Ibland kanske folk bara lånar några schyssta bilder på en likadan bil för att de själva inte orkar ta kort på sin kärra.
Dessutom verkar det ju j-t korkat att bara skruva 3000 mil om man nu tar sig besväret.

Linus Bil däremot har ju riktigt fin skruvteknik verkar det som...trist för de stackare som köper i god tro hos dem. Någon borde ju stoppa dem innan halva Sverige varit där och "fyndat".
"bara en kan vara billigast" .....jorå så att....
To
138
Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Med vilken sannolikhet är det samma svarta bil som gått 20000mil i tyskland och nu i sverige gått 7.... nånting mil me service bok?? Va å kolla på den och såg jävligt fräsh ut! Är ni säkra åp att de va samma bil??

Bad boy for life
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Totte: När det gäller Linus bil så är man vara 99% säker på att det är skruvat, och bilarna ser helfräscha ut, de byter framljusen och lackar om fronten på de flesta bilarna, har vi sett åtskilliga exempel på.
Problemet är att man inte ser på en BMW som rullat 20.000 mil på 3-4 år, mer än i fronten, huv och lyktorna för övrigt ser bilen nyfräsch ut efter en rejäl rekond och polering.
Linus historik är lång sedan flera åt tillbaka och har bilar spridda i hela sverige med backat mätare, har två 530D i närområdet som rullat 10-15tusen mera än vad mätaren visar, och får då långmilade typfel.
Använd sökfunktionen på forumet så kan du läsa ett tag.
BMW kollade av nyfikenhet upp en inlämnad 3 år gammal E60 som behövde få ljusen datajusterade efter byte, nylackad front, mätaren på 7-8000 tusen, BMWs databas sa 24.000 vid exporttillfället.

///MVH Hasso
Länk
To
138
Totte_a
Mem det fanns ju service bok? Inget å lita på alltså? Känner dom folk på bmw i tyskland som stämplar bökerna åt dom???

Bad boy for life
To
138
Totte_a
Btw..Går de inte kolla så miltalet stämmer på nått sätt här hemma i sverige?

Bad boy for life
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Du kan köpa serviceböcker i parti o minut och det är inte svårt att få en stämpel tillverkad. Varken servcieböcker eller en ljusmodulsavläsning av BMW säger ett dugg vad bilen egentligen rullat.
Länk

///MVH Hasso
Länk
To
138
Totte_a
Men det går ej att kolla alltså?

Bad boy for life
To
138
Totte_a
Du skrev...Köp ett service/garantiutdrag hos den svenska återförsäljarens databas (ca 500kr) Det är det ENDA sättet att kolla upp en importbil. Är det Bmw då lr?

Bad boy for life
To
138
Totte_a
Kan man vända sig tillvilken bmw handlare som hellst??
Hjälp känner att jag vill kolla upp min....

Bad boy for life
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
När du redan äger bilen ska det inte vara några problem att kunna köpa sig ett servcie, garantiutdrag hos din BMW återförsäljare, har blivit lite knepigare om man inte äger bilen det senaste halvåret hos en del återförsäljare.
Funkar det inte hos den ena återförsäljaren så ta nästa.

///MVH Hasso
Länk
To
138
Totte_a
Är helt grön på detta...Vad behöver jag om jag ska beställa ett? Regbevis? Eller? Va ska man säga? Känner att ja vill ringa min lokala bmw återförsäljare imorrn!

Bad boy for life
la
27
laganland
BMW 318 -86
Totte_a: Det är möjligtvis inte du som köpt Linus bil.s "fina" svarta 330DA? Tänkte på att du faktiskt äger just en sådan enligt din profil iaf...
To
138
Totte_a
laganland....mmm tyvärr va det verkar!!
Suger men va kan jag göra? Häva köpet lär väl knappast gå...
Bara fixa så mycket fakta som möjligt.
Eller så får man gilla läget å hoppas bilen håller!!!

Bad boy for life
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Totte_a: det är bara att köra in till din närmsta BMW-åf och beställa ett service/garantireputdrag. Dom ser ju att du äger bilen så då är det inga problem. Det du förhoppningsvi kommer att få är några datum och miltal när din bil varit inne för åtgärder som loggats i BMW's databaser. Med denna info så kan du rätt enkelt verifiera att de datum och miltal du har i serviceboken stämmer rent kronologiskt.

Ett annat sätt är ju att kontakta de verkstäder som står angivna på stämplarna i din servicebok fråga om din bil har varit inne där vid dessa datum och miltal.

___
//Ulf
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Är det inte dags att någon tar itu på allvar med denna människa Linus ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.