|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ge dig nu för fan... Alla som är under 25 kör ju inte som svin! Och vad är det som händer just den dagen man fyller 25?? Känner man sig som en helt annan människa när man vaknar... mycket mognare och en mycket säkrare förare... Nä steaman, såna inlägg som du skriver är ju skrattretande... /Johan |
|
modano |
hm.. måste hålla med Steamen till viss del. I dagsläget är det alltför många unga som köper häfiga, trimmade prestandabilar. Det krävs många timmar i bilen innan en förare bemästrar den. Men ni vet alla hur det är att vara ung och ha hästar (min förstabil var en Nissan 180ZX Turbo -88:a). Jag vet hur jag använde den, det gick fort och det var skithäftigt... men har man en polare som gör likadant och plötsligt inte finns längre pga. denna ungdomlia tjusning så börjar man fundera ett steg längre... tro mig... lär er hantera era bilar.. man tror man är så ball om man ett par hundra hästar i bilen men man blir ingen bra förare av det... tyvärr.. och jag håller med Steamen, 18 år och ska köpa M3.. hallå??? vakna snälla ni... |
|
mmm håller dels med dig modano men ändå inte ! jag är 19 år och jag kan då garantera att jag kör bättre bil än många många människor i min stad och om jag skulle gå och köpa en M3:a så skulle jag ändå köra som folk där det finns folk så att säga och kanske dra på lite där det finns plasts = feta vägar och lite bilar för man vill ju inte äventyra nån annans liv eller bli av med körkortet... vissa mognar senare/tidigare , vissa inte alls ! |
|
|
Håller med wrath lägg ner diskussionen det är ju ytterst individuellt. Alla under 25 skulle innebära att några av våra mest lovande löften inom racing skulle få åka runt med saftblandere på taket? Ska folk över 40 åka med en rödtriangel på bilen också? |
|
|
*asgarvar* härligt inlägg acey ! |
|
|
Jag var 18 när jag köpte min första m3a har hänt en gång att jag kört av vägen med den men man lär sig av sina misstag och blir bättre förare med åren.. Och så finns det ju dem som ej varvar över 3000rpm och använder blinkers i parkeringar dem stannar i samma nivå livet ut.. |
|
|
Jag e 20 bast nu..fyller 21 i oktober..och givetvis dräglar jag efter M3:or o liknande.. kommer att köpa en 325:a i vår.. och givetvis väljer jag 325:an före 320 eftersom de e mera power.. men jag e inte respektlös för det.. är det tät trafik och trångt å folk säger det sig självt att man inte kan köra som ett svin.. Jag kommer troligen att köra som ett svin på vägar där man ser att det inte finns en människa i närheten.. så enkelt är det.. Det finns ingen förklaring till varför jag vill köra fort.. jag e ingen bil-entusiast.. men har ett satans sug efter att få ha en häftig BMW/motor.. :) |
|
|
Jag var 19år när jag skaffa min första M3 -94a. Hade haft körkort i nästan en månad =D Visst gick det lite fort ibland osv.. men jag blev enormt mycket bätre förare än jag hade blivit med en volvo 240! M3;an och motorsport blev juh en livs passion så man tränade juh på att köra bra. Vilket medförde att om man nu drog på så var man inte som en passagerare i en buss=helt utan kontroll... Utan man var juh förberädd på hur bilen skulle reagera, hur lång bromssträkan skulle bli osv... Sådant är livsvicktigt att man har koll på vid tex, en vanlig omkörning eller när man kör upp på en påfart till motorväg. Finns många förare unga 0 gamla som nästan kör på mötande trafikanter när dom tvingas köra om en last bil eller liknande. Senn måste vi alla ändå arkänna att vi någon gång under första perioden när man fick köra ensam drog på lite för mycket. Är det då inte bätre att man sitter i en välbyggd M3 med monster bromsar, sportsolar som håller koll på huvudet, bra bälten, airbag och pirelli däck. Vs. en risig vlvo med trumbromsar, dåliga bälten, inget nackstöd osv..... Nej jag tycker, visst M3;an har kanske lite väl mycket pulver om man inte är van att hantera en stark bil men det är en grymt säker och stabil bil. Jag hade bilen i drygt ett år senn krockade jag =( Dok ej i hög fart eller när jag lekte utan bara av ren otur. Saknar bilen varje dag............... M3 .....the only way to fly =) |
|
|
Otur? Om du inte var vållande hade väl du haft kvar bilen?, reparerad, eller köpt en ny likadan. Jag gillar saftblandar lösningen. Det skall vara dyrt att köra sportbil som förstabil. |
|
|
Jag var 18år när jag köpte M3:an. Jag ringe först rill dial som ville ha ca:90 000kr för mig och 16 000 för morsan. ringde runt lite och fick drygt 24 000 ink bil plus hos trygg hansa och 14 000 för morsan. Jag valde att själv stå på bilen och betalar 10 000kr mer i året för det, men alla är nog inte lika o ekonomisk som jag är å ställer bilen på föräldrarna. "Ju snabbare ni är desto mer långsam är jag" |
|
|
Ang. försäkringar så är det alltid en förhandlings fråga. När jag köpte min första bil som 19-åring (Audi TT -99) så ringede jag runt och kollade. De flesta låg runt 30-40 000 kr vilket jag inte hade någon lust att pynta. Då slog tanken mig, jag bor ju hemma och det tillsammans med min far som äger lite firmor. Kollade med honom vilket FB han använde sig av. Det var LF. Eftersom att jag vid stunden bodde tillsammans med min far så stod ju jag också som ägare till försäkringarna. Så jag ringde LF och de sa 20 000 kr eller nåt. Då sa jag att jag får mycket bättre pris om jag flyttar alla försäkringar till något annat bolag samt tecknar ny försäkring för bilen... Förmodligen antog han att jag inte hade en enda försäkring men efter en sanbb koll i registret ändrade han sig snabbt till 7800 kr/år för helförsäkring. Vilket jag tog =) I övrigt så ringde jag Småsam så detta blir det nog på nästa bil... M3:a hmmm |
|
|
Här kommer några försäk. belopp.. Ej M3 men kul ändå! BMW Z3 -99 = 18300kr BMW Z3M -99 = 24000kr PORSCHE Boxter -97 = 23000kr Försäk. bolag! SalusAnvar Häls. Calle - Alaris Claas profile |
|
|
Ok, hypotetiskt: Jag köper en bil på mig själv.. jag som ägare mao.. sen skriver jag helt enkelt över objektet på min far.. fast jag har "billånet" på mig själv.. och sen försäkrar han bilen.. funkar det?? (självklart så kan man inte ha bilen som säkerhet då) MVH: Marcus |
|
|
Det finns en tråd om det här, sök efter "försäkring på farsan, här är dommen" Din förälder måste ha ett ekonomiskt intresse i bilen, dvs ett köpekvitto eller lån m.m. Annars kan de påvisa att det inte är hans bil. Så om man ska göra så så bör lånen, kvitton m.m stå på den som är försäkringstagare, samt att denne tar hand om all kommunikation med bolaget i händelse av olycka. Bolagen är på hugget nu, de har ont om fläsk och försöker spara. Men detta driver upp försäkringar för oss äldre också, så egentligen är det fel. Men jag förstår, ibland är det inte ens rimligt.... Jag betalar 9800/år för min, då har jag haft körkort i 11år, bor i villa, haft bil alla åren, orsakat INGEN skada. Undrar vad det kostat om jag vore 18, bodde i hyresrätt och nytaget körkort.... |
|
|
Jag betalar 19200:-/år för en helförsäkring på min M5-99 och jag bor i centrala Stockholm. Vad är det för dårar till försäkringsbolag ni pratat med? |
|
| Det här då: Jag vill köpa en bil, jag betalar den men registrerar den på min pappa och han ringer och fixar försäkring. Sedan skriver vi en lånerevers eller vad det heter där det står att han har lånat pengar av mig till att köpa bilen. Då är det ju hans bil som han har lånat pengar till av mig, borde inte bli något krångel? | |
The King |
Oskar. Smart idé. Det man ska veta är att försäkringsbolagen numera har utredningsfolk, som kan gräva jävligt djupt i såna här ärenden. Exempelvis så kan dom kolla upp ekonomin hos dig och din pappa - verkar det rimligt att han lånar pengar av dig för att köpa bil???? Vidare så måste även pappa vara beredd att begå försäkringsbedrägeri, för det är ju vad detta är. |
|
Oskar, Det bästa måste ju vara att din pappa köper bilen, dvs även lånar pengarna om detta är aktuellt. Då har din far köpt bilen, lånat pengarna och försäkrat den (sen får väl du pröjsa honom). Du nämns ju inte nånstans med undantag vid olycksfall då du förmodligen kört bilen, men det är ju å andra sidan inte mot varken lag eller försäkringsregler att du kör den. Bedrägeri vet jag inte om jag är villig att hålla med om, planering liksom när det handlar om skatter och arv etc.. Länk |
|
The King |
Anders S. Det råder inget tvivel om att FB kommer att se detta som ett försäkringsbedräger, alt. försök till dito. Syftet med hela operationen är ju att lura FB. I princip är detta ingen skillnad än att anmäla däcken stulna så fort dom behöver bytas!!!!!!!!! |
|
1408:- helförsäkring/år 1000 mil det tycker jag e ok..:O) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.