AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.815

18 år & M3 försäkring

Sida 2 av 4
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Om jag inte minns helt åt skogen fel ska försäkringstagaren vara bilens ägare för att få ut ersättning.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja, ägaren är den som ska försäkra den. Men det är väl inga problem ?

Pappa får äga min (blivande) bil ett tag till. Är "bara" 27 än så länge..

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Hamilton83
Ok, jag ska sätta morsan som ägare idag.

"Hellre springa i fel fil än att fila i fel springa"
Hej
JAg trodde min försäkring var dyr
4700kr helförsäkring hos LF.
Nu vet jag bättre :)

M.V.H
Tomas H
325Ci -93
Hamilton83
jag har bytt ägare nu så att morsan står som ägare. Det är väl dumt att riskera antar jag.

Hamilton83: vill inte verka taskig men det är ju rätt uppenbart att det inte är din mammas bil om den först står på dig och sen helt plötsligt på din mamma...

/Johan
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag hoppas att försäkringsbolagen genomskådar bulvanägande så att om föraren är junior så borde självrisken kompensera för det uppenbara myglet, dvs 10 gånger högre!

Mvh, Steaman

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag skulle inte vilja träffa en 18-åring i en M3a, det tar några år att lara sig att köra och bli tillräckligt mogen för att inse sina begränsningar. Tycker du att premien är hög för juniorer, självklart för att de kostar försäkringsbolagen så mycket krockskador!

Mvh, Steaman

Hamilton83
Det är bara en sak med det hela, det är nämligen inte olagligt att låna någons bil och sedan krocka med den. Det spelar ingen roll hur himla lätt genomskådat det är, för det är inget brott. Deremot så kan dom neka ersättning om ägare och försäkringstagare är olika personer.

Ja och hur kul är det och smälla sin bil och inte få ett skit för den...? Det kan ses som försäkringsbedrägeri att ha bilen på nån annan om jag inte minns helt fel... Och det är ju inte speciellt laglig...

/Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Läste igenom farsans försäkringsbrev. Han har en "ingen förare under 25år" klasul. Där står det att om någon person under 25år kör bilen så blir självrisken 2000 högre. Alltså fast han säger att ingen under 25 kommer köra bilen så är det ändå "okej" det blir bara högre självrisk. Alltså vore det mycket märkligt om försäkringsbolaget helt plötsligt säget att person a inte äger bilen eftersom person b krockar den. Det är ju helt omöjligt rent rättsligt eftersom bilen står skriven på person a.

Så johan, om person a äger bilen men person b nyttjar den är det försäkringsbedrägeri enligt lagen? Isf vilken lag? Nej det där kommer aldrig funka om nu något försäkringsbolag mot all förmodan skulle neka ersättning.

Rent moraliskt är det en gråzon men rent juridiskt är det inte det.
Jag smsade en kompis som jobbar på försäkringsbolag och skrev följande: Är det olagligt att skriva nån annan på sin bil eller riskerar man bara att bli utan ersättning?

Svaret löd: Det är olagligt, så i teorin kan man få fängelse för färsäkringsbedrägeri. Men det händer i praktiken inte. Det ska mycket till att det ska hända.

Du nyttjar ju inte bara bilen.
du kanske har lån påen bil din mor står som ägare på. du kanske betalar skatt på den. det är inte svårt för ett försäkringbolag att ta reda på det om de vill. Jag har också haft alla mina bilar utom två, min Mini och en V40 T4 på mina föräldrar men efter att ha pratat om detta med mig kompis skulle jag aldrig göra det igen. man kan få ångra det en dag...

/Johan
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Johan : inte för att vara dum eller så men hur kan man byta ner sig från M3:a till en Cooper ??

bara nyfiken ? blev du less eller ? hehe
Kan inte ha bilar för länge vettu :-) Nästa gång blir det nog en M5 E39 eller M3 E46... Så då blir det M bil igen :-)

Och man ska inte skratta åt den lille :-) Den kör lätt ifrån M3or när det svänger...

/Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johan: Ja men är man smart så har man nog lånen på mamma / pappa osv.

Enligt din kompis så kan följande scenario inträffa:

Jag och polaren lånar farsans bil 328ci (kan vi säga) han har också en tjänstebil v70. Jag och polaren råkar smälla. Försäkringsbolaget skulle då kunna säga att "din pappa är 60 det är inte så troligt att han har en 328 som bil". Ingen ersättning. Om denna teorin stämmer så är det ju livsfarligt att låna någons bil?

Jag förstår vad du menar, funkar i teorin men inte i praktiken.
Som sagt, jag har själv använt morsan till alla mina BMWs. Och jag tycker att det är förjävligt att premierna är så höga. Men det är det ju av en anledning.

Sen är det lite skillnad med att låna en bil. Försäkringsbolaget anser ju att man ska veta vad man har för bil. Hade de ringt hem till min mamma och frågat typ: effekt i bilen, däckbredd och märke, vart backen ligger osv så hade hon inte haft en aning... Hon var dessutom en av många som fick MC kort "på köpet" när hon tog bilkörkort. Jag tror att hon har suttit på en moppe en gång. Skulle jag ställa en MC på henne skulle man antagligen aldrig få ut nåt om man smällde.

Jag vill inte att det ska bli ett härrans liv om det här. Jag bara varnar er efter det jag har hört. Sen är det givetvis upp till var och en. Det lägger inte jag mig i. Men jag kommer alltid att ha mina fordon på mig själv i fortsättningen...

/Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johan99: Nej sant. Eller som en polis frågade en polare vid flygande besiktning "är det mamma som mittmonterat vindrutetorkaren?".

Nej det är upp till var och en, säkrast är naturligtvis att ha den på sig själv.
Fan det är ju ändå Försäkrings bolagens fel att vi tar unga tar Försäkringen på föräldrarna..

Jag tycker det är helt sjukt att vi inte ska kunna köra bil bara för försäkringarna är så jävla dyra, man blir ju rent ut sagt jävligt förbannad..
ymer
Det kostar att ligga på topp. Betalade 18 500:- för min gubbil 535:a i Stockholm. Men om du vill ha en billig försäkring så köp en gamma Trabant eller nåt liknande. Det är premien som trissar upp priserna. Mycket inbrott och stöld av BMW.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tycker ett försäkringspremien och självrisken skulle vara mycket hög för unga ägare och förare av prestandabilar. Dessutom så skulle förarkurser vara obligatoriska.

Det vore också prakiskt med obligatorisk saftblandare (t.ex. gul) på taket på unga (under 25?) av prestandabilar! Det är bra att veta var grönjölingarna finns!Samma som kepsarna på 7-åringarna vid skolstarten.

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.