AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.738

dags för de stora! "kompressor"

Sida 1 av 2
hej..

nu till de stora slaget, tänkte mig montera dit en kompressor till
min bmw 540 -93...

vill gärna få tips o info om vad som gäller vid de slaget.

eller om de finns nån där ute som har en kompressor på sin 540 E34
och om de blir stor skillnad på accet mm mm mm

tack

BMW = Be My Wife....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
vad gör 540n orginal? Min var en noslängd före 0-100 3 starter mot en m5 e60 iaf.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
BTFOG " Min var en noslängd före 0-100 3 starter mot en m5 e60 iaf. " Min vad?

nyfiken bara:-)

Mvh Danne
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
Daniel.F .. det kan du ju fundera länge på! :P
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Troligtvis hans 530 touring som gör 0-100km/h på 4,7s.

Låter som den kanske har fått Minst ett chip och sportavgassystem monterat... =D

Mvh Johan
vad är det man ska tänka på igentligen.....!!??

min bil är chippad, ska jag sätta på de orginala chippet??
bör man byta saker o ting innan??

BMW = Be My Wife....
Da
1.734
Daniel.F...
BTFOG berätta mer nu:-)
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
Daniel.F ... Asså är du nyfiken? :)

Anledningen till att jag sa "MIN" så var det ju för att topic rör en 540 kompressor.

Min 530 har en 540 motor i sig med en kompressor som laddar 0.5 bar och snart 0.6. M5 diff med 3.24 slutvxl. Ferrita sportsystem hela vägen inkl. racekattar, fattas bara grenrör, får se om jag orkar inhandla det. 530 orginal låda dvs 5växlad och 530 koppling topphastighet med slutvxl. = 244 km/h :S. 0-100 gick på runt 4.9 när brorsan klocka med mobilen. Sen så körde jag mot min kompis med m5 e60n 3 repor där jag låg som sagt en noslängd före honom till 0-100. Efter 100 är det dock en annan 5a.

Det är typ vad jag har :P

Det som var gjort med e60n är sportavgas och annan ECU. Hur mkt extra effekt vet jag inte. Men vid runt 240-250 var han 2-4 billängder före en orginal M5.

mvh alex

BT
58
BTFOG
530i Touring -96
Glömde lite saker. Kompressorn som sitter på idag är en Powerdyna BD-11a kompressor som är en smörjfri sådan. Drivs med en intern rem och keramiska lager istället för kuggar och oljesmörjning. Laddtrycket var sagt att det skulle vara 0.45 men när jag satte i laddtrycksmätarn visa den 0.5 och bänkningspappret jag har hemma visade 386hk och 466nm på bakhjulen. Mappning och bänkning utförd på ESS av tidigare ägaren samma med allt som är byggt på den.

Nu har jag dock skickat iväg kompressorn för ombyggnation och förstärkning då den gick sönder ett antal ggr för mig och lagrena inte pallade med varvet dom kom upp i och andra komponenter så som rem skydd var kass. Så nu håller den på och byggas om med Bättre impeller, starkare impelleraxel och bättre keramiska lager som är insmorda i "högvärmetålig pasta" grease iaf nån form av smörjning.

Om allt går som jag vill så hoppas jag på en effektökning till 400hk på bakhjulen och hoppas att motorn håller. MEN! det får framtiden visa :)

Hoppas du är nöjd med infon Daniel.F.. :D

mvh alex
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
barracuda. Ursäkta att jag stal din tråd.

Det som behövs för att montera kompressor är: Kompressor+fästplatta, omgjort insug, större spridare, mappning, ett till större remhjul på vevaxeln och en ny rem. Sen behöver du också dumpventil återcirkulerande, då LMM in klarar av/gillar öppna dumpar. Ett nytt luftfilter som klarar leverera tillräckligt mkt så det inte flödar för lite så du får ut full effekt. Angående trim chip så bör du sätta tillbaks orginal chippet så får du transportera upp bilen till ESS som mappar om den eller eventuellt nån annan putte i sverige som är duktig på BMW orginal ECUer.

Sen kan du du ju sätta på annat smått och gott om du vill ha mer effekt. T.ex. ett sportavgas + race kattar, extraktorgrenrör, vassare kammar. Sen kan du ju gå så långt som att sätta i värre kolvar och stakar, balansera blocket och kompsänka med antingen dom nya kolvarna eller tjockare topppackningar. På detta tycker jag en Intercooler vore vettigt och ställa upp laddet till 1 bar. Så kan du ju hoppas på en effekt runt 600hk BARA SPEKULATIONER jag är inget proffs på det här snarare nybörjare.

Det blev lite mycket text. Hoppas det hjälper något iaf.

mvh alex
tack så hemsk mycket Alex..

mera text o mera info var vad jag sökte, tack vare dig har jag lärt mig ett
o annat nu :) önskar jag visste lite mer som dig så jag kan o börja
våga mig fram..

angående de andra delarna som sportkattat o extraktorrören så har
jag letat nu i ca: 3 mån utan o hitta!!

men som sagt, ska börja nu lite åt gången, spara lite mer, för jag tror
inte 55 000kr kommer långt i detta fallet...

men du ska ha stor tack o hoppas du får de hästarna du söker.... ;)

BMW = Be My Wife....
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
barracuda. Så lite så, glömde lägga till en sak. Eftersom min kompressor är smörjfri dvs ingen olja som behöver gå igenom kompressorn. Köper du dock en som är med oljesmörjning och kuggar t.ex. en Vortech. Så behöver du ha ett T-kors tror jag vid oljetrycks-kontakten och en retur slang som leder tillbaks oljan till tråget. Liten modifikation men det är det värt ;) .. Sppråpå skillnad mot orginal 540 så är det ett jävla dra i med kompressorn på ska du veta! :D

mvh alex

BT
58
BTFOG
530i Touring -96
Jag är för snabb på att svara läste itne allt du skrev :P hehe.. Kolla med Ferrita dom har ju racekattar. Kolla vad dom tar för det. Extraktor rör kanske finns på Länk <-- inte säker dock... 55 k kan du komma en bra bit på vägen med tror jag.

Jag hade ju tänkt byta till en oljesmörjd kompressor förrut då min pajja hela tiden men så hitta jag firma som byggde om den. Problemen jag kom på att jag inte ville byta kompressor är ju att då var jag tvungen att göra om allt från början.

Kompressorn jag hade tänkt använda om jag hade bytt var "Vortech V-2 SQ" oljesmörjning hittade den på Länk tror jag för runt 13-15k där borta i staterna. Sen har ju ESS fästplatta för Vortechen MEN den var dyr tror den skulle kosta mellan 6500-8000 när jag kolla med dom. Så handla den inte där utan gå till någon som kan skära ut en platta till dig.

Sen angående spridare vet jag inte hur mkt mina flödar då jag inte frågat förra ägarn, jag har vart lite lat. Sen extraktor rör kanske du inte behöver börja med direkt då dom är satans dyra! räcker gott och väl med en kompressor som pushar 0.5 bar vill jag lova :)

Din budget med 55k kan du säkert klara dig på om du bygger allt själv. Lycka till med bygget oavsett vad så är det värt det! :)

mvh alex
tack igen du....

men jag tror ja kommer o köpa ett komplett system från ess i norge,
för de gör hela jobbet me montering...

som sagt, önska jag kunde lite mer eller de du kan ; ) så hade jag nog byggt de själv

"om jag nu inte hittar nån som kan bygga en ti mig för lite pengar"
är det nån som har monterat ett s k ess kompressor från norge?

all info är välkommet....
En kompis har en 330iT med ESS kompressorkit på sin.
Original 100-200km/h: 22 sek.
Med kompressor 100-200km/h: 15,5 sekunder.

Flåklypa
de va mycke skillnad ja!!! fint..

men finns de nån som provat de på sin 540 e34 ???

kom gärna med svar...
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
min gjorde orginal 100-200 på 18-18.5 sek nu på 11 sek blankt :P
tjena mannen....

men hur blev skillnaden från 0 - 100 ?? den spinner inte mycket väl?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.