AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.970

Försvåra vid omkörning - farligt beteende!

Sida 3 av 3
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det handlar inte om att tjäna tid, det handlar om att köra i ett tempo man känner sig avslappnad i. Ungefär som att människor har olika promenadtempon. Går man fortare än man är van vid är det obekvämt och går man långsammare är det också obekvämt. Samma sak gäller säkert när man kör bil för många. Själv har jag min "biltakt" ca 10 km/h över gällande hastigeter. Då är jag avslappnad i min körning.

LexCom jo det resonemanget har jag tänkt på , men ite när samma person kör om i backkrön och skymd sikt , då funkar inte det tänket.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det finns väl undantag ;)
Men JUST när det gäller dom som "alltid" måste köra upp tätt bakom en framförvarande - ex.vis i vänsterfilen på motorväg med två fält åt samma håll - så tror jag att detta till stor del handlar om rent "reptilbeteende"! Dvs dessa figurer TÄNKER överhuvud taget inte, de är bara intuitivt vana vid att när man kommer riktigt nära ett fordon= ett hinder, så bara "dunstar" detta hinder rakt ut i kosmos. Å då kan man fortsätta att gasa intensivt och njuta vidare av körningen.

M.a.o. sagt: Dessa figurer kommer Aldrig att inse att de beter sig dåligt/oprofessionellt på vägarna - det är bara devisen JAG SKALL FRAM som gäller.

VAD kan f.ö. Vägvrakets pyskologer hitta på för kul terapi åt denna trafikantgrupp? Ge dom enväxlade lådbilar, i stf f de StadsJeepar de brukar sitta i....??
Mu
616
Mustang

540iat -94
Tycker det är tragiskt att polisen ägnar sig åt att provocera fram överträdelser som 2 skribenter här vittnat om.....
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Fenn:

Det bekymmret har troligen tillkommit på grund av att väldigt många använder vänster körfält felaktigt och "hindrar" på så vis bilar som vill fram. Det får också en bieffekt att det blir många omkörningar i höger körfält istället. De som kör mycket på essingeleden och andra väl trafikerade motorvägar vet vad jag talar om. Tyvärr så flyttar inte bilarna på sig om man ligger passiv 70 meter bakom. Man måste näsan alltid upp och nosa på framförvarande för att de ska byta körfält och släppa förbi en. Det är den bittra sanningen...

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, detta sätt att envetet köra i filer längre till vänster än befogat är minst sagt enerverande. Det verkar inte hjälpa att vägverket satt upp stora skyltar där bilisterna uppmanas att använda höger körfält för ökad trafiksäkerhet.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Poängen med att minska hastigheten om någon ligger för nära är som jag skrev inte bara att underlätta och uppmuntra till omkörning, utan även att minska risken med deras beteende. Genom att köra saktare minskar man risken för att man måste tvärbromsa, man gör bromssträckan kortare och man minskar även skadorna vid en eventuell kollision. Så även om fartsänkningen inte får den irriterande föraren att köra om så är det en god idé. Därmed inte sagt att det inte är irriterande, för det är skitjobbigt. Men att börja gasa är antagligen vad personen vill att man ska göra och det kan ju leda till otrevligheter som böter eller värre.
"Fenn:

Det bekymmret har troligen tillkommit på grund av att väldigt många använder vänster körfält felaktigt och "hindrar" på så vis bilar som vill fram. Det får också en bieffekt att det blir många omkörningar i höger körfält istället. De som kör mycket på essingeleden och andra väl trafikerade motorvägar vet vad jag talar om. Tyvärr så flyttar inte bilarna på sig om man ligger passiv 70 meter bakom. Man måste näsan alltid upp och nosa på framförvarande för att de ska byta körfält och släppa förbi en. Det är den bittra sanningen..."

Det "fenomen" jag ville beskriva ser ut så här:
En bil som kör i 100 kmt på motorväg (med 2 filer åt vardera hållet) kommer ikapp några fordon som kör i ca 90. Det är tomt bakom, så den som kommer ikapp börjar köra om och ökar samtidigt farten till ca 110.
DÅ kommer det en FETKNOPP ångande ikapp bakifrån, i kanske 120-130, han saktar inte ned ca 100 m bakom den som redan håller på att köra om. utan han bromsar ner så att han hamnar 10-20 meter bakom. Där ligger han kvar, ända tills den som först påbörjade en omkörning har blivit klar med den och kan flytta sig till högerfilen.
Det är denna typ av FETKNOPPAR - alltså reptilhjärnor, som inte alls tänker - som borde bort från vägarna! Varje gång de kör/gör sitt påsättningsförsök så skapar de risk för olycka. De borde skickas tillbaks till ruta 1= dagis, samt få körkortet (om de nu lyckats med att ta något) indraget tills de lyckats uppdatera sin rackliga reptilhjärna.....

;-)
F
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Fenn:

Jag förstod vad du menade och jag håller fortfarande fast vid min syn på bakgrunden till problemet. I din beskrivning kanske bilen som kör i 100 km/h borde kolla lite oftare i backspegeln och på det viset upptäckt att fetknoppen kommer älgandes. Han kan då lugnt avvakta med omkörningen tills fetknoppen kört förbi så är problemet löst ;)
"Fenn:

Jag förstod vad du menade och jag håller fortfarande fast vid min syn på bakgrunden till problemet. I din beskrivning kanske bilen som kör i 100 km/h borde kolla lite oftare i backspegeln och på det viset upptäckt att fetknoppen kommer älgandes. Han kan då lugnt avvakta med omkörningen tills fetknoppen kört förbi så är problemet löst ;)"

Nix - inte så säker på deee: Om 100 kmh-gubbe väntar och först släpper förbi Fetknoppen......så kommer det bara en eller flera andra Fetknoppar ångandes, strax efter. Då blir situationen likadan.

Det finns alldeles för MÅNGA sådana fetknoppar på våra vägar = Grundproblemet.

Det är alltid lika intressant att studera dessa "Tjur-rusningar" , då man själv ligger i högerfilen. Beroende vad det upphinnande fordonet i vä.filen är för något, är det nästan till 100% förutsägbart om det snart skall inträffa ännu en "close-event".
Undras vad Fetknopparna skulle tänka om de fick se en film, där många av deras senaste buffel-beteenden finns registrerade...... skulle reptil-hjärnorna alls registrera det komiska i kör-sättet??
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
"Fenn.

M.a.o. sagt: Dessa figurer kommer Aldrig att inse att de beter sig dåligt/oprofessionellt på vägarna - det är bara devisen JAG SKALL FRAM som gäller."

"Undras vad Fetknopparna skulle tänka om de fick se en film, där många av deras senaste buffel-beteenden finns registrerade...... skulle reptil-hjärnorna alls registrera det komiska i kör-sättet?? "

Nej Fenn det skulle jag nog inte.

Mvh Mathias aka,fetknopp/reptilhjärna
Ci
531
CiM
325ciM-04
och jag som trode att bromsklossarna var reptil-hjärnor. hhmmmm
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Man kan ju dock reta sig något otroligt på folk som kör i 100 på motorvägen, kommer ifatt en grupp långtradare, kör ut i vänsterfil för att köra om och forsätter köra i 100 genom hela omkörningen, trots att de samlar på sig en kilometerlång kö bakom sig. Detta händer minst en gång varje dag. Ännu värre är det när det är en långtradare som har bestämt sig för att det är bättre att köra i 85 än 80 och kör om framförvarande långtradare, så klart mitt i rusningstrafiken.. händer alldeles för ofta att man får tvärbromsa från 120 till 80-90. I så tät trafik är det dessutom ofta omöjligt att hålla ett avstånd på 100 meter, varför dylika manövrer blir mycket farligare.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Det borde vara vanligare med omkörningsförbud för långtradare. Gärna under vissa tider på dygnet så att rusningstrafiken klarar sig. Sen är det ju även viktigt att polisen kollar detta ibland för annars skiter ju lastbilarna i förbudet.

På en sträcka på väg till mitt jobb är det trefiligt i en längre uppförsbacke. Där är långtradare (tung trafik) förbjudna i den tredje filen men det är vanligt att man ser bussar där, vilka inte heller är så väldigt snabba i uppförsbacke. Jag sitter ofta och undrar om det är ok för dem att vara i vänsterfilen när tung trafik är förbjuden där. Är det någon som vet var gränsen går; får bussar köra om när lastbilar inte får det?
Utanför vårt hus där det är 50km/h kör det ibland timmerbilar +70 med full last. Då "blockerar" jag gärna vägen med mina 50km/h.

I övrigt tycker jag inte man skall blockera, det kan ju vara en nödsituation.

Här kan man få se hur det kan bli om man bedriver "tjur-rusning", dvs lägger sig några meter bakom ett annat fordon och sedan hoppas att det fordonet snart skall byta riktning och flyga ut i kosmos..........

Länk

blev smäll - nästan på en gång.....

F
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det låter som att det vore rekommendabelt för många som inte provat det otroligt sköna i att köra ett par varv på en seriös avskild väg under ordnade former, a k a tävlingsbana. Tillika att det går att ta en bankörningslicens och t e x flera företag anordnar kurser i avancerad aktiv körning.
Att vara en del av ett trafikflöde kräver att man låter blicken röra sig i alla ledder och även i speglar för att kunna få ett helhetsperspektiv. Kan 1/10 göra detta idag? 5/10 babblar skit i luren eller spanar på fåniga ting runtomkring trafiken är i alla fall min uppfattning:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.