|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
På väg hem från jobbet idag varnade GPSen för trafikstockning på E6 (ovanligt...) så jag valde en annan väg. Kom fram till en T-korsning till en 90-väg och körde ut. Knappt hundra meter längre fram kastar sig dock en Volvo XC90 ut framför mig och då han var ute i vägbanan var avståndet ca 40 meter och jag var uppe i mina 90 km/h. Jag helljusblinkar åt den överilade föraren och han avviker vänligt ut på vägrenen och jag tror att han hade insett sitt misstag. Vägen är ganska smal, så jag måste ändå över på motsatta körbanan för att köra om honom, men det är lugnt, det är flera hundra meter kvar till mötande bil. Då inträffar dock det fantastiska; jämsides med Volvon, i 100 km/h och med ett annalkande möte så trampar volvoföraren gasen i botten och gör allt för att ligga kvar jämsides, och kryper dessutom utåt från vägrenen. Nu har jag ju som tur är tillräckligt med motor för att hans plan inte skulle lyckas (jag tvingades dock trampa på till 160, alternativt tvärnita och försöka klämma mig mellan volvon och den bil som nu låg strax bakom honom, vilket verkade som ett sämre alternativ), men jag undrar ändå, va fan? Visst, jag kanske skulle ha kört på den säkrare sidan och tvärnitat när han körde ut, men jag hade trots allt trafik bakom mig. Det är riktigt intressant det här med att pendla. Man är med om bizarra saker nästan varje dag. Är faktiskt lite förundrad över att det inte sker fler olyckor än det gör. | |
| Jaa sådadana dårar har man varit med om några gånger.Tragist men sant.Tänker en sådan mäniska alls,eller gör han det??? | |
|
Skulle gjort vad jag kunnat för att få honom att stanna, sedan slita ut honom ur bilen och på ett väldigt fysiskt sätt visa min tacksamhet för hans agerande. |
|
|
CrashworkZ: Det låter väldigt moget och genomtänkt, tummen upp! Jag bilpendlar också till jobbet varje dag och ser en hel del nötter. Så sent som igår hade jag en Mazda 6 framför mig som hade väldigt svårt att hålla sig på sin sida av vägen. Man undrar lite ibland... /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
| Du skulle gett han hans livs misshandel :D | |
|
Det är en väldig prestige det här med att köra om... :) En del omkörda likställer omkörning med att förolämpa personens mamma och gör allt för att hämnas. //Bjerser |
|
|
Har råkat ut för en liknande händelse. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att någon kunde vara så rubbad att han riskerar ett antal människors liv i flera bilar bara för att ha "roligt" så det tog någon sekund innan jag förstod vad som pågick. Mvh Mikael |
|
|
Kalla gärna mig idiot oxå ;) men håller med CrashworkZ till 100% // M.V.H. Daniel |
|
| Häromdagen pekade en bilist finger åt mig när jag körde om. Det känns oxå moget... Min fru påpekade det för mig när vi låg jämsides. Jaja... Han kände sig väl "omkörd". vad vet jag... | |
|
super-dan: inte riskerade han ditt eller nån annans liv pga det? Skulle nån riskerat mitt liv med vilje genom vansinneskörning eller dyl. så skulle jag stoppat han. På samma sätt som att jag skulle slagit tillbaka om någon slagit mig på stan.. // M.V.H. Daniel |
|
| Spajjs: mitt inlägg var inte menat som kritik. Bara en lätt förundran över folk som tydligen inte klarar av att bli omkörda som denna tråd handlar om. | |
|
super-dan: okej okej, ja såna finns det gott om =) // M.V.H. Daniel |
|
|
Det verkar som folk i allmänhet är irriterade på att bli omkörda av en BMW. Vid flera tillfällen har det både blinkats med ljusen och vid ett tillfälle gav en kärring fingret åt mig när jag gjorde en omkörning på motorväg. Dessutom var det inga vansinnesomkörningar det gällde. //Stefan |
|
|
Finns det någon här som med gott samvete kan säga att de aldrig känt några prestigekänslor i trafiken, vare sig med omkörningar, filbyten eller något annat.. Den som själv är utan skuld må kasta första stenen.. Själv ser jag trafiken som en tävling. Varje rödljus är ett race, varje filbyte är en taktisk manöver, varje omkörning är på sista varvet i le mans! shit vad mycket tid jag spenderat på att göra annat än att sitta i bilen =) Men jag håller med om att det förvånar mig att det inte är fler olyckor.. shit vad folk kör kasst ibland. Dom kör nog inte.. dom bara åker med.. bilen får göra som den vill haha |
|
| Jag delar ditt synsätt icke, men därifrån är steget ändå ganska långt till att försvåra en riskabel manöver som t ex omkörning. | |
|
Jag kan bara gå till mig själv. man sitter instängd i sin bur utan att någon kan göra en illa, då kommer djävulen i bland och sätter sig på axeln och innan man hinner blinka är det fullt race med någon utan att man vet varför och hur det började. När man kör 90 hk Golfen är det kul att ge gärnet mot Sabbar och div volvoraggare för att se om man kan ge dom en match vid något rödljus. När man sedan kör BMW:n är det inte lika roligt för att man vet att folk retar sig på än. Troligtvis den svenska avundsjukan. //Stefan |
|
| icke, självklart kan man ju känna så ibland, men därifrån till att helt omotiverat nästan provocera fram en allvarlig olycka är det ganska långt, det hoppas jag du håller med om. | |
|
Jag tycker att folk som kör statsjeepar och då speciellt Volvo XC90 kör väldigt vårdslöst - kör fort in i rondeller och korsningar med divicen : Störst Först Men dom har väl mindervädeskomplex och måste hävda sig någonstans och då blir det i trafiken. När jag får en sån i backspegeln brukar jag köra överdrivet sakta - stanna vid varje övergångsställe och korsning bara för att retas lite med dom. // Ballder |
|
| Tror inte att stadsjeepar framkallar mindervärdeskomplex, däremot kanske en stor del av chaufförerna har det av personliga skäl. Stora bussar ger inga naturliga fortkörningsvibbar. | |
|
Var med om en liknande händelse för några veckor sedan en gubbe på 55 + och hans skata kommer åkande i deras volvo v70 på 50 vägen utanför lidl i spånga när det sedan blir 70 så ligger han kvar mitt i vägen....och jag har bråttom och vill gärna hålla 70 så jag ville köra om ligger till vänster bakom honom och han gör 60 ger en lätt tutning för att se om han lägger sig till höger. Nej det gör han inte det är heldaragen linjen.......men jag ligger bakom skall han bromsa ? eller kanske till vänster? ...han kan ju lika gärna helt plötsligt inse att han är mitt i 2 filer och kraftigt vinka av åt nåt håll. Så jag kör om honom kan erkänna att mitt vänstra hjul körde på linjen men jag vågade helt enkelt inte ligga bakom honom, då tutar idioten på mig. Det roliga är att längre fram finns en skylt som visar att filerna går ihop. En del fattar helt enkelt inte att det är 2 filer, vad tror man när det i filen får plats en buss och bil bredvid varan, att det är en transportsträcka för bred last? kör dom i mitten av vägen också när det ej är mittlinje och mötande trafik skulle inte tro det. Jag ha råkt runt i sedan april utan regplåt den hade trillat så det låg platt i hatthyllan och inte syntes. Jävligt skönt aldrig några problem med någon som ligger nära, tror jag skall åka runt så permanent. |
|
|
Jag tror inte att man behöver hävda sig för att man har en SUV, jag tror att man har en SUV för att man behöver hävda sig. Orsak och verkan... :-) "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.