|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har tagit upp det tidigare: DOM som försvårar omkörningar kan bidra till att det sker vansinnesomkörningar lite då och då....och då kan oskyldiga (3e man, som blir inblandad) vara den som råkar illa ut. Mest humant beteende i trafiken är att flytta sig åt sidan - när det kan ske utan fara - och släppa förbi alla som vill fort(are) fram! Då kanske man slipper att bevittna någon onödig frontalkrock framför sig.... F |
|
lob |
På väg hem från Stockholm strax innan nyköpingsbro för en tid sedan händer följande: Jag ligger på farthållaren i ca 125 km/h och kommer ikapp en tokstylad BMW (helt smaklös och en av de fulaste jag sett). Jag går ut och kör om och håller min hastighet konstant. Efter 30 sek kommer BMW:n ikapp, lägger sig jämsides, växlar ner och kör om. Efter ca 2 km kommer jag ikapp igen och samma sak händer igen. Detta upprepas ytterligare 3 ggr. Syftet var givetvis att man ville ha ett race. Sista gången jag skulle köra om, fortfarande på konstant farthållarfart, ökar de hastigheten och ligger jämsides i högerfilen. Allt slutar med att jag vid nästa avfart bromsar tvärt och kastar mig upp på avfarten varpå de fortsätter rakt. Efter att ha lugnat mig med en cigg fortsätter jag sedan hem. Inte för att man vill önska livet av folk man fan vet om jag blivit särskilt upprörd om jag sett dem köra av vägen. Länk |
|
När sonen i familjen övningskörde igår så kom en volvo v50 upp bakom. Vi låg i lite drygt 90, alltså gott och väl hastighetsbegränsningen. Volvon lägger sig kanske 2 meter bakom (som mest) med vänstersidan över mittlinjen , på en övningskörare. ( ja, skylten var på) när det blir tillfälle att köra om så drar volvon på, lite väl nära vår bil och lägger sig på samma sätt efter framförvarande passat. 2 meter i 90km/h, det färdas man på bara reaktionstiden, alltså farligt även bakom en erfaren förare. Och en övningskörare kan vara allt från kolugn till hypernervös. ytterligare ett exempel på person som ser omkörnings som prestige... //Bjerser |
|
|
Sitter det övningskörningsskylt så visar man hänsyn till denna! Men tyvärr verkar den ha en annan effekt på vissa! Ser ofta förare som ska lägga sig som du säger några meter bakom, jäkta och jävlas med den stackars övningsköraren! Man blir så jäkla less på sådana puckon. För vad kan man själv göra när man ser dem? Jag kan inte gärna krypa upp i röven på idioten själv (har provat, dem fattar inte vinken iaf). Själv när jag får såna idioter bakom så är det läge att tvätta rutan, många fattar iaf vad man menar då. Funkar inte det så är det läge att på med dinljuset bak, lägga vänsterfoten lätt på bromsen så att bara bromsljuset lyser (bäst effekt när det är mörkt ute. Då börjar en del fatta. Men även hänt då att dem ljustutar på en, då tröttnar man redigt! |
|
| lob Sånna otrevliga stunder har man hafft allt för ofta , långpendlade en tid från norr till söder , låg konstant på 130km/h och varje resa så stötte man på nån typ som ville leka . | |
| Övningsföraren bör nog genomföra den mest effektiva manövern i sådana situationer, som dessutom rekomenderas i körkortsboken: Sänka hastigheten. Två officiella anledningar: Stoppssträckan blir kortare, så risken med att ha någon nära bokom minskar samt att det blir lättare för den bakom att köra om. Den inofficiella anledningen är så klart att personen bakom kommer bli så irriterad att han kör om. Jag gör alltid så om någon lägger sig extremt nära. | |
|
ExHonda: Du borde kunna skriva en manual för hobbypoliser. Tänder du helljuset när de kört om också? bewing77:s metod tycker jag verkar mycket bättre. |
|
| Bjerser, strunta i övningskörningsskylten! Det gjorde jag när jag övningskörde och direkt så beter sig medtrafikanterna betydligt bättre, i alla fall med lite respekt! | |
|
Ibland kan det vara farligt att försöka underlätta för omkörningar, också. I vart fall i Norge. Vid körning med last på bilen på E6 en bit norr om Oslo, på något som kan liknas vid en "gammaldags" svensk motortrafikled med 80 kmt som maxfart, så blev det snart en rad bilar bakom. De två som låg närmast bakom "tryckte på" ganska bra - kanske hade de brått till Oschlo - och därför tänkte jag att tillfälligt vika ut i en påkörningsfil till vägen (höger sida) som låg helt öde. Men jag hade bara påbörjat denna manöver, då bilen som var nr 2 bakom kom i full fart på högersidan och gjorde omkörning i denna påfartsfil. Om jag hunnit svänga ut där hade det nog sagt dunk-dunk. Föga förvånande var det en monstrig stadsjeep som hade bråttom och gjorde denna härliga manöver. Vissa använder vägen som sin privata lek-hage..... inte undra över att det även finns hobby-poliser, då! F |
|
|
Kommer & tänka på en incident jag var ute för. Var på väg hem efter att ha kollat på en bil ett tiotal mil hemifrån. På hemvägen sitter jag och kompisen och diskuterar bilen vi just varit och tittat på, kommer ikapp en lastbil. vi sitter och småpratar när det plötsligt blir fritt, jag blinkar höger, svänger ut och ska köra om. Då plötsligt har jag en bil bakom, tyckte inte att jag hade svängt ut framför men jag drog på för att hålla mej undan. Bilen bakom ligger alldeles i stötfångaren på mej, och när jag kört om lastbilen och gått in framför så kör bilen bakom upp jämsides och ligger så i flera sekunder innan han kör om, ska tilläggas att det är kolmörkt. När han sen ligger framför oss håller han på och blinkar med bromsljuset, ja säger till kompisen att va fan håller idioten på med, sen blinkar jag på honom med helljuset. Då tvärnitar han!! stoppar bilen mitt i vägen!! går ur och viftar med knytnäven i luften & gormar och skriker. Jag hinner lägga i backen och tänka, jag drar, men då kommer jag ju på lastbilen vi just kört om!!! Tillslut slänger sej gubben in i bilen och drar i väg i 200 sen såg vi honom inte mer. Skulle tro att den farbrorn hade haft en riktigt dålig dag! Mvh Mathias |
|
lob |
Jag hoppas verkligen att det var ett skriv/tankefel när du skrev att "när det plötsligt blir fritt, jag blinkar höger, svänger ut och ska köra om." Jag utgår från att du blinkade vänster annars kan jag förstå att situationen väckte viss irritation Länk |
|
Judas: Om jag gör vad jag kan för att underlätta en omkörning och denna inte kör om, utan iaf ligger väldigt nära, tycker du att man ska gilla läget då? Jag gjorde ett annat allternativ när jag körde hoj. En bil ligget 3-4m bakom mig, jag går åt sidan, han ligger kvar, jag ökar farten, han ligger kvar. Jag drar på ordentligt och får lite avstånd. kommer in i ett samhälle och bromsar ner till lagliga 50km/h. Bilfan kommer upp i baken igen. Samhället tar slut och jag tröttnat på idioten och drar på igen: Det resulterade i 3månader utan körkort och 2000kr i böter. (Bilen var alltså en civilpolis som behagade att köra utan lyse och ligga stressa) Så nu för tiden när idioter ska ligga för nära (är du en av dessa, då du verkat ta åt dig?) så försöker jag visa att dem kanske kan lämna lite avstånd, dock utan att riskera någons liv eller skada någon, t.ex med ljus. Sunt förnuft så håller man väl lite avstånd till bilen framför sig eller kör om när det går. |
|
|
ExHonda: Det bästa är förstås om du kan klara av att ignorera bilen bakom och köra på som vanligt. Kanske försöka lite extra att undvika kraftiga inbromsningar. Att sakta ner och hålla till höger som bewing77 föreslår verkar vara en ypperlig lösning. Men om de ändå inte kör om så tycker jag faktiskt att man inte bör göra någonting annat än att gilla läget. Även jag har blivit ikappkörd av en svart saab som verkade ha väldigt bråttom. Eftersom jag låg i vänsterfilen på en tvåfilig motorväg så gasade jag på lite för att hitta en lucka i högerfilen. Det kostade mig 3200 men kortet har jag kvar med 0.4 km/timmes marginal. Om både du och jag blev lite bättre på att 'gilla läget' så hade vi haft 5200 kr som vi kunnat spendera på något kul. Vi är nog inte de enda som känt oss stressade av civilsnutar. Det ingår ju i deras instruktioner att de ska ligga nära när de genomför sina mätningar. Många reagerar nog genom att gasa lite extra. Om någon, enligt dig, ligger för nära och leker med ditt liv är det inte en bra ursäkt för dig att börja bete dig konstigt och på alla sätt försvåra för den föraren. En gång låg jag efter en långtradare på Rv45 uppe i norra Sverige och väntade på ett bra omkörningstillfälle. Chaffisen tyckte förmodligen att jag låg för nära och lekte med hans liv så han valde att tända lastbelysningen som hans släp hade. Det var ungefär som ett helljus bakåt. Givetvis tappade jag synen direkt och körde i diket. Gissa varför jag inte gillar hobbypoliser. Riskerade jag hans liv? Knappast. Riskerade han mitt liv? Ja, absolut! Personligen försöker jag undvika stenskott genom att inte ligga för nära framförvarande bil men ibland när någon bestämt sig för att ligga i vänsterfilen utan synbar anledning kan jag medvetet krypa lite närmare för att påvisa att jag vill förbi. På enkelfilig väg är det nästan alltid enklare att köra om om man börjar 'lite längre bak'. |
|
Gemini__ |
"Chaffisen tyckte förmodligen att jag låg för nära och lekte med hans liv så han valde att tända lastbelysningen som hans släp hade. Det var ungefär som ett helljus bakåt. Givetvis tappade jag synen direkt och körde i diket." Vad hände sen, kom lastbilschauffören till undsättning eller körde han bara vidare? Inte så smart gjort av honom iaf. |
| Han körde bara vidare. I mina fantasier så skrattade han även rått och log sedan nöjt. | |
Gemini__ |
Ouch, det gjorde ju inte saken bättre. Jaja, det gick bra med dig iaf förmodar jag, det är huvudsaken. |
|
Judas: Svårt att argumentera "Om både du och jag blev lite bättre på att 'gilla läget' så hade vi haft 5200 kr som vi kunnat spendera på något kul.",, då du helt klart har en poäng. Även när du skriver om han/hon som ligger i vänsterfilen och inte flyttar på sig, så gör jag likadant! Jag visar gärna också mitt missnöje när någon ligger kör för sakta, med att lägga sig nära bakom och göra sig påmind om att man är där. Men när det är just om man håller hastigheten och försöker underlätta en omkörning så tycker jag att det är liten störande med dem som ligger i baken. Självklart är det ett bra sätt att visa att man vill om, men bara ligga nära utan att igentligen vilja om det är dem som jag stör mig på. |
|
|
Det är mycket psykologi i människors beteende bakom ratten. Jag kan bara gå in i mig själv och se på hur jag aggerar i trafiken. Jag är en sådan förare som tar för mig utan att för den saken skull vara regelvidrig. Står det 4 bilar i en fyrvägskorsning med högerregel och tvekar så är jag den som kör först i 90% av fallen... Av den anledningen så är jag väldigt tolerant mot andra förare som aggerar likadant. Däremot kan jag bli fruktansvärt irreterad på "moralnissar". Sådana som inte kan ge och ta i trafiken. Sådana som vägrar köra kugghjulsprincipen efter exempelvis en hockeymatch bara för att de kommer från höger inne på parkeringsområdet. Söndagsåkare som "blockerar" omkörningsfilen. Sådana som blinkar med helljusen eller på annat sätt vill "meddela" att man gjort fel vid minsta lilla grej. Detta kan få mig att tända på alla cylidrar. I trådskaparen inlägg kan jag utifrån mitt eget perspektiv tänka mig att det var just det att han blinkade med helljusen för att markera felet som var direkt orsak till hans efterföljande beteende, utan att för den skull försvara det han gjorde. |
|
|
Man ska INTE ägna sig åt att "gilla läget" då slafs-nissar lägger sig några meter bakom och dessutom ligger klistrade där - oavsett om jag försöker att minska eller öka farten (tillfälligt). "Belöningen" kan bli att hamna i rullstol, med whip-lash. Vafför bjuda på det, speciellt åt en egoist/drulle? Näe, det finns metoder. En är att alltid ha med sig en rågad påse med stenkulor. Upp med takluckan och skicka kulorna i en vid båge uppåt/bakåt . Alltid är det några som träffar drullen som placerat sig ett fåtal meter bakom.......... F |
|
| Jag har med åren blivit en försiktig förare ( har ofta barn i bilen ) kör oftast efter vad skyltarna rekomederar , men har mer och mer börjat fråga mig varför är folk stressade i trafiken , sträckan jag kör på morgonen är 3 mil till jobbet , och blir oftast omkörd av 5-7 bilar ( samma bilar ) en av dom jobbar i närheten av mitt jobb , han hinner oftast parkera bilen och börjat gå mot porten , när jag kommer fram , VAR LIGGER VINSTEN ?. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.