|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej undrar vad som skiljer sig mer än, 193hk, och 231 hk! samma Chassi? räcker 328? kan ju tänka mig att den är lite billigare i försäkringar etc? Tacksam för svar;) //challe | |
| Skulle man få välja,så 330 helt klart.helt annat vrid i maskin o det märks.Men 328 räcker helt klart o blir över.Sen som du själv säger,en viss skillnad på försäkring.men bägge motorena har riktigt bra karaktärer... | |
|
Är en hel del som skiljer antar jag. Kan inte alla detaljer men det stora är ju naturligtvis... * Motor ;) * Bromsar * Avgas * Utseende (smådetaljer) * Chassi??? Försäkringsskiljnaden är nog maginell skulle jag tro. Rekomenderar dig att kolla pris med Vesta. www.vesta.se För mig va valet självklart, 330 motorn är överlägsen 328 motorn. Bromsarna lika så. Mvh Jimmy Länk |
|
| 328:or gjordes bara till -01 | |
|
Så Sant Kenzoo, och det talar för att 330:n fått många av 328:ans (tidiga E46) fel fixade. Bla. i samband med faceliften som kom -03 (dock inte på alla -03). Mvh Jimmy Länk |
|
| 3-litersmotorn har en roligare karaktär med maffigare ljud och mer spets på höga varv. Klart trevligare spis än 2,8:an. | |
|
Rekommenderar tveklöst motorn i 330i, tycker det är en märkbar skillnad i kraft och karaktär. Dessutom lika törstig som 2,8 men snällare mot miljön. (330i fick miljöindex 86 mot medelbilens 100 i en mätning av rototest för teknikens värld) tex är 3,0 släkt med motorn i M3... |
|
|
låter intressant! behöver man oroa sig för de höga miltalen?, kommer köpa en 330 som gått cirka 10000-12000 mil. har redan haft en 328 e36 som jag gillade! men nu är man sugen på något som inte är lika stöldbegärligt som e36,känns som e46 inte är lika intressant! är det att rekommendera köp i tyskland?, har köpt där innan och det skiljer sig lite med priset fortfarande! |
|
|
Puffar tråden lite... Vad tänka på gällande begagnad 330 runt -03 med ca 10'000 mil på mätaren? Hur fungerar serviceintervallen på dessa? Fasta miltal eller baserat på förbrukad bränslemängd? (Är van E36 upplägg med fem stycken dioder som räknar ned till nästa service). Går det även i ordningen oljeservice - inspektion I - oljeservice - inspektion II - oljeservice osv? Ungefärliga priser för service hos auktoriserad BMW-verkstad? Några typiska svagheter? Bromsar, hjulupphänging, motor, växellåda, karosseri (rost)? /Danne |
|
|
Serviceintervallen är baserad på bränsleförbrukning. 2500 liter mellan varje service. Olja - I - Olja - II osv.. // M.V.H. Daniel |
|
|
Ok, tackar, hittade även uppgiften i annan tråd. Verkar dessutom som helt rimliga priser på service det jag sett skrivas i detta forum. Så, nå'ra speciella svagheter, någon slitdel man skall kolla upp extra vid köp och som är dyr att byta? Nå'n årsmodell där rostproblemen på huv/lucka m.m. lugnade ned sig? Verkade vara problem runt 01 där ungefär. Mvh Danne |
|
|
Hej! Rostproblem finns även på 02:or, men på vissa 02:or finns det fortfarande rostskyddsgaranti, då denna gäller i 6 år. (baserat på när bilen först togs i bruk). Detta bör du försöka kolla upp: Länk Chassit spricker, vilket medför att bakvagnen sitter löst... BMW har fixat sådana fall på goodwill så förhoppningsvis behöver det inte bli dyrt. Jag köpte en BMW 330Ci -01, topazblå med 7900 mil på mätaren igår och jag är så sjukt nöjd! Bilen går underbart bra, är sjukt skön att köra och är grymt snygg! En 330 rekommenderas verkligen. |
|
|
Vart väldigt sugen länge på att köpa en 330ci men det finns väldigt få till salu med m-sportpaket till ett hyfsat pris. så har också börjat kolla lite på en billigare 328 då de finns under 100 000kr. men hoppas att nån dag kommer upp en fin 330ci så man kan köpa den :) Vad tycker ni om M-sportpaket? är det ett måste. finns många 330 utan det vilket är trist. gillar fronten som fan på m-sport samt stolarna men vad är det mer som gör det värt dom extra 25000kr som det verkar kosta. |
|
|
Sportstolarna är grymt sköna, sportchassi / m-chassi har jag inte kännt på, men jag tycker att min bil har perfekt balans mellan komfort och sport och den har original chassit. M-sport II front vill jag faktist inte ha då bilen sticker ut lite väl mycket då, finns mkt avundsjuka människor som gärna snor bilen eller nycklar den på ren jävulskap. Jag tycker inte att ett m-sportpaket är ett måste, men det går ju alltid att eftermontera saker om man vill. |
|
|
Det blir dyrt att eftermontera. Bättre lägga ut dom slantarna när man köper bilen... Jag hade nog hostat upp några tusen till för att få den bil man vill ha men det beror kanske lite på sin ekonomiska situation. Är man student är det svårt att skära ner på brödet... Men då ska man kanske fundera över sitt 330 köp ändå ;) M-sport eller inte är ju en smaksak. Personligen tycker jag att det gör mycket. Sportstolar ser jag som ett krav pga man sitter bra och att den går att sälja den dagen man vill det. 328'an känns som ett mycket mer riskabelt köp med tanke på att golven spricker och länkarmar klonkar. Hade hellre valt en 325'a i så fall då många barnsjukdomar är åtgärdade. Grattis till en fin bil Oxigen =) |
|
| M-Paket var inte ett nödvändigt krav för sportstolar, det kunde väljas till separat. | |
|
Spontant skulle jag säga att jag inte är sådär speciellt förtjust i M-sport fronten. Den vanliga 330ci fronten tycker jag är lika snygg (dock kanske lite vanligare?) Länk Sportstolarna (som tidigare nämnt gick att välja separat utan M-paket) ett klart plus (dock tycker jag att de verkar slitas lite mer om man är petig). Faktum är att den mest bidragande anledningen att sportstolarna är så sköna är för att på de vanliga stolarna kan man inte ändra lutningen på sittdynan. Att man inte har det sköna utdragbara lårstödet är ju också lite synd. Summering. M-sport-paket är bonus, sportstolar är klart värt lite extra och om jag fick välja själv skulle jag nog satsa på en 325 än en 328, men vad vet jag?...=) |
|
|
Har provkört både 2st 328 Coupe, en 328 Touring och en 330 Coupe. Valet var inte svårt! 328:an har en helt okej motor och duger fint till vanlig körning men ska du ha roligt så väljer man en 330 (om man inte har råd med en M3:a). Motorn är en pärla! Bra drag på låga växlar och parningsbröööööööölet runt 5000rpm får håret att resa sig. Jag köpte en 330Ci med skinnsportstolar och det mesta i utrustningsväg för under 100papp. Sportstolar är ett MÅSTE om du är lång! Instämmer dessutom med "heltsonika" satsa på en -01 eller nyare. |
|
|
Tack heltsonika! Jag har också upplevt att sportstolarna kan slitas mer, men det handlar nog mycket om att vara försiktig när man sätter sig ner. Dubilidu, får man fråga hur långt din gått? |
|
|
vore en dröm att hitta en 330 ci med sportstolar för under 100k :) verkar som de flesta föredrar 330 före 328. finns massor med vanliga 330 ci på blocket men som sagt knappt nåra med m-sport eller sportstolar. börjar oxå få lite panik då min egna bil får körförbud 1juli och orkar itne fixa iordning den för besiktning :) |
|
|
vad skiljer sedan mot coupé på 330? förrutom dörrarna då.. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.