AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.889

Greatest M-car ever

Sida 2 av 2
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
E30 M3 är en gammal bil med halvdan prestanda och komfort dock med bra balans och väghållning. Ska man köra på en kort knixig bana är den lika snabb eller snabbare än en E46 M3 och säkert minst lika rolig.

Hm. E30 M3 går saktare än en Mazda3 MPS och Ford Fiesta ST runt top gears testbana. Nu säger jag inte att det är den knixigaste banan i världen men nog borde en E46 M3 köra 8:or runt en gammal E30.

/// Viktor
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ViccoA:
Den dagen Top Gear blir ett motorprogram ska jag sluta titta på dem på bakfyllan.
Var tusan är sportevon= M3 EVOIII-90???/ Brilliantrot,förstås.
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
Vad har topgears "bana" då? 2 kurvor 17 rakor? Skillnad mellan rakt framkörande och kasta runt en KNIXIG bana.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Självklart så beror halva varvtiden på föraren! resten bilen och omständigheter som väder.

En E30 M3 väger mycket mindre än en tex E46 M3 och det säger sig själv att när dessa tar en kurva så har den tyngre bilen en mycket högre cetrufugalkraft som driver bilen utåt i kurvan = stor radie. Därför är E30 M3 väldigt snabb på knixiga banor, medans E46 M3 har motor övertag och kan köra ifrån på långa rakor.

Vad beträffar Mazdas 3 MPS och Fords Fiesta ST så är de också små lätta bilar med modern hjulupphängning och rätt så starka motorer, självklart finns förutsättningen att de kan gå bra på bana. Små lätta bilar för knixiga banor men de blir i alla fall ifrånkörda av E46 M3 på en bana med långa rakor.

Men handen på hjärtat, vad kommer du helst i till en banträff, en E30 M3 eller en Mazda eller Ford????
De senare må vara bekvämare på gatan men det är inga bilar jag vrider på huvudet för, en E30 M3 vänder jag mig om i alla fall oavsett vart den står.

Med raksträcka menar jag en bit väg som inte svänger markant mycket!

Men nu var det inte detta det riktigt handlade om i denna tråd, utan vilka bilar som var Greatest BMW M bilar.

MVH
Richard
Bilder från Evo:

Länk

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
z3mpower;

Din tes om lätta bilar faller lite med tanke på att M3 E30 även är långsammare runt Top Gears bana (som ändå får klassas som bra "knixig"?) än Cayenne S...så jag är allt benägen att hålla med ditt ursprungliga inlägg!
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Testet gick mycket ut på körkänslan/kommunikationen i bilen. Måhända att modernare M-bilar piskar skiten ur M3 E30 tidsmässigt på bana/rakt fram men enligt testarna hade ingen samma körkänsla. M3 E36 rankades väl ganska lågt.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Riktigt roligt test ännu ett fint reportage från EVO, betalar hellre 100kr för en evotidning än för två valfria svenska varianter! Finns i större pressbyråer ;)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
z3m power intressant summering, många saker du tar upp försöker de diskutera i artikeln.

Här har ni en väldigt förkortad variant av artikeln publicerad på Inside Line:

Länk
Efter att ha ägt nya M3:an i 6 månader och tryckt in ~1500 mil i bilen
så är mina slutsatser.... obeskrivliga... vilken jääääävla bil!
den slår allt jag har kört tidigare 8)=)

min stackars MZ3 får stanna hemma numera, den är nu till salu!

//Rop the nueueueueueueue M3 fantasten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.