|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Enligt EVO Magazine, nummer 110 (september 2007): Länk ** Greatest M-car ever ** Plats 5: E26 M1 Plats 4: E92 M3 Plats 3: E39 M5 Plats 2: E46 M3 CSL *************** Plats 1: E30 M3 !!!! *************** Också testade, men kom inte med i topp fem: E60 M5, E63 M6, E28 M5, E34 M5, E36 M3, E36/7 M Coupé/M Roadster, E85 M Coupé/M Roadster, E46 M3 CS... Kommentarer? :-) | |
|
Det behövs inga kommentarer tycker jag. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
| Hade nog bytt nya M3:an mot E28 M5 och flyttat upp M1:an lite, sen hade jag varit nöjd =) | |
| Jag tycker att E30 är grymt överskattad och kan absolut inte förstå hur den kan ligga före E46 CSL. | |
|
den var väl en självklar seger... |
|
|
Var kan man få tag i den tidningen? Skulle va kul att läsa motivering och hur de gjort testet. Håller nog med om att M3 E30 är "greatest". Den är inte bäst eller snabbast på nåt vis, men ändå utan tvekan den mest legendariska M-bilen. // Samuel |
|
|
kentsamuel : I välsorterad Pressbyrå-butik eller som jag, prenumerar för ca 635 kr(lösnr= minst niohundra spänn) om året ,rätt ner i brevlådan. min lista (utan att ha kört alla modellerna): 1:a M1 (gärna i procar-utförande) (ej provkörd , hehe) 2:a M3 CSL ( ej provkörd, men...) 3:a M3 e30 (provkörd) 4:a M5 e39 (ej provkörd än) 5:a M5 e28 (ej provkörd, men så mkt "sliper", gillar e28-stuket ren från "m-kittet") |
|
|
parentes: Hehe, blev omkörd av Alfred Häger (Schnitzer-teamet 1987) på väg hem från ETC-racet på Anderstorp 1987(race-M3e30´s första race i Sverige). Häger i en gat-M3 och jag i en 3.0CS, ;-). |
|
|
Den listan kan även jag hålla med om. E30-fantast som man är:) Varför inte E46an vann beror enligt mig på att den inte är någon renodlad m-bil. M3E30 tillverkades för racing medan M3E46 är tillverkad av bmw motorsport för folk som vill ha en modern och bekväm bil som man kan ta ut på bana om man vill. Skulle välja en EVOIII alla gånger framför en M3CSL. Dom är ju snart värda mer än nya m-bilar. |
|
| Lite förvånande att inte E60 M5 kom med i topp 5? Den tycker iaf jag slår E39 M5 i allt jag kan komma på. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hmmm! Såg att en test av E24 M635 inte var gjord. Då förstod jag varför den inte var på 1:a placeringen!! ;-) MVH Patrik |
| Håller med... | |
| ...hmmm...jag SKULLE kunna scanna in testet från tidningen och lägga ut. Men då blir jag väl åtalad för brott emot copyright-lagen? | |
|
personligen tycker inte jag m5 e39an är så mkt och hänga i granen, visst den går bra.. men till vilket pris? rasslande vanosar och kassa luftmassamätare. kostar inte precis gratis. den går inte heller mkt bättre än 3,8 heller. |
|
|
goesta Var har du köpt tidningen? Fredrik Andersson |
|
| Jag prenumererar. Men jag såg den på Pressbyrån på Arlanda iaf. Borde väl finnas på fler Pressbyråer kanske? | |
|
Okej, får kolla där då. Tackar! -------------------- Fredrik Andersson M3E30.se |
|
|
Jag har kört Nya M3 och maxat den till topp farts spärren som var 275 km/h enl. mätaren. om jag får säga mitt så tycker jag att det är en otrolig bil, Jag har annars en MZ3 Roadster som jag tycker är skit kul att bus köra med. (Den kräver sitt utav föraren!) M3:an fick mig att inse en sak. Familje räääcer, är allt i ett ;) men vilken motor, uj uj uj den gör mig till en dålig förare! den accar på alla växlar vilket gör att man lätt glömmer bort att växla ner inför en s.k. omkörning ;) Kraften finns där i alla lägen. Högfarts stabiliteten har jag inte sett dess like till. Den var rent ut sagt helt otrolig. //Rop |
|
|
Tidningen kan beställas här för 109:- hem i brevlådan; Länk -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
| Bah... | |
|
Nja visst är en E30 M3 en speciell bil och lite av ur M-bilen, men greatest M car? Jag har inte kört nya M3:an, men jag har åkt med i E46:an som är en mycket fin bil (väghållning, prestanda etc). Jag har ägt en Z3M Coupe som kanske var roligare men inte lika bekväm (inte samma kvalitet!). M5 har jag åkt E39 och E60 (Ring Taxi med Sabina) och de imponerar stort, E60 kändes aldrig stor på ringen, men det har väl med föraren att göra, helt imponerande. E30 M3 är en gammal bil med halvdan prestanda och komfort dock med bra balans och väghållning. Ska man köra på en kort knixig bana är den lika snabb eller snabbare än en E46 M3 och säkert minst lika rolig. Jag äger i dag en E36 M3 3.0, ser gammal ut, har hufsad prestanda och komfort, men kostar heller inte så mycket. Vad får man då ut av detta. * Roligaste bilen är utan tvekan Z3 M coupe och det är väl även den som har ett mest eget utseende. Har väl fortfarande än i dag prestanda som nästan hänger på dagens moderna sportbilar, men till en bråkdel av priset. * Mest bil för pengarna på bana blir nog en E30 M3, åt minsone om banan är knixig och utan långa rakor. Men jag måste nog även slå ett slag för det billigare alternativet E36 M3 som faktiskt med lite nya komponenter är väldigt kompetent på bana. * Mest lyx och pretsanda för pengarna måste väl bli en E39 M5 alt E46 M3, lite beroende på hur många som ska färdas i den. M3:an gör ju inte heller bort sig på bana medans M5:an är aningen tung. Har man lite mer pengar så är ju E60 M5 och E90 M3 säkerligen underbara bilar, dock börjar jag tycka att M3:an blivit lite för stor och lyxig och saknar bus och glimten i ögat, för mycket Autobahn race. Skulle jag köpa en M bil i dag så blev det en Z3 M coupe bara för att den är så rolig och snygg (min smak), eller om pengarna räckte en E46 M3 CSL, vem behöver lullull när man har de stolarna, den ratten, den vikten och det chassit. (Ok ett par grövre bromsar hade kanske inte varit fel och fri tillgång till gummi). Listan över greatest M cars blir: 1. E46 M3 CSL 2. E30 M3 3. E368 Z3M Coupe 4. E46 M3 5. E60 M5 Har som sagt inte kört E90 M3 och har svårt att uttala mig om den. M1 var egentligen en flopp, byggdes för en serie som lades ner och passade sen inte in någonstans, OK de gjorde bra ifrån sig den korta tid de fick tävla. Det fåtal bilar som finns kvar dammar igen på något museum, hur "great" är det? Men visst är den snygg, speciellt i racekostym med breddning och jätte vingen bak (vit med M ränderna). MVH Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.