AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.398

köpråd e39 touring eller v70 2,5t?

Sida 2 av 2
jag bryr mig inte så mycket i hur vanlig eller ovanlig bilen är,det jag är ute efter är hur bra bilarna är jämförelsevis,kvalitet,komfort o.s.v hur ser soppa förbrukningen ut på bmw 530ia vs. v70 2,5t tex? vanliga fel på bmw 530?
Det jag inte vill va med om är att byta div. karossdelar pga. rost eller byta aut. låda `a 30-40"kr på 3-4 gammal bil för 150-170"kr! jag har sållat bort saab 9-5 sc pga. kass kvalitet(oilsludge m.m) audi a6 pga. svindyra delar/service+snorkiga service verkstäder(har haft audi så jag vet!)+alla japs går bort likaså franska bilar(urk!)
så valet är mellan dom här bilarna,
Min V70T5 automat med 17-tum fälgar drar ca 0.95L/mil mellan tankningarna. Då kör jag ca 70% motorväg (120-130km/h) plus en del kö-körning. Resten är stadskörning.
Det tycker jag det är fullt godkänt, trodde faktiskt att den skulle dra mer!

Körde i somras sträckan Malmö-Kalmar-Växjö-Halmstad-Malmö med T5:an, dvs omväxlande lands+motorväg med fullpackad bil, två vuxna samt två barn+barnstolar. Då drog bilen inte mer än 0.84L/mil och då höll jag skyltad hastighet med 10-20km/h i "moms". Så snålt lyckades jag aldrig få min 320 E46 170hk att gå mellan tankningarna.

En 2.5t har nog en liknande förbrukningcykel. 530 har jag förstått är betydligt svårare att få under litern vid blandad körning, åtminstone om man kör med 17-18-tums hjul.

Dock har jag fått känslan att Volvon sörplar i sig rätt mycket när man kommer upp i fart, upplever den som rätt törstig i autobahnhastigheter. Där gissar jag på att BMWn är betydligt snålare, men det är ju samtidigt sällan man har möjlighet att marscha bilen i 160km/h.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Kristoffers båda inlägg. Hade tidigare en V70 2.4t -02 och har haft en E39T -00 och har en E39T -01. Har kört alla bilarna 3-4000mil och tycker inte att Volvo har sämre kvalitet däremot så är kvalietskänslan högre i BMW. 2.4t upplevde jag som snål och både med och utan BSR-chip så drog den ca. 1dl mindre än min 530. Körde aldrig på autobahn med Volvon så jag har ingen uppfattning om längre turer i hög fart utan det handlar om blandad körning. Lack hade jag absolut inga problem med på Volvon, sålde den när den var 3,5år med 7500mil på mätaren och ingen antydan till rost eller lackskador. Alla mina tre E39 har haft rost någonstans när dom är kring 4 år gamla.

Visst är V70 en vanlig bil men det är E39 också. Tittar bara på min egen gata.. 1xV70, 1xXC70, 1xV50 mot 3xE39, 1xE46, 1xE60 och 1xE61. Nu står jag iof för 3 av BMW-bilarna men ändå.

Vill absolut inte lyfta upp V70 till världens bästa bil men många av tidigare kommentar verkar vara gjorda med skygglapparna på. Det är en bra bil som gör livet lättare för barnfamiljer andra med behov av utrymme sen att det inte är världens roligaste bil att köra vet vi ju alla. Men ärligt talat så finns det många bilar som är ännu tråkigare.

___
//Ulf
det vart en 530ia touring -01.. mkt trevlig bil!
Fråga: kan man byta ratt till den som är 3-ekrad? (m-ratt?)jag har den "vanliga" 4-ekrade multifunktionsratten nu,bilen är en sen -00(i trafik 001219 i tyskland) faceliftade modellen
Att påstå att volvo turbosarna är bensinsnåla är att ljuga.
Vi har 5 s60 i företaget o herregud vad dom drar bensin.
Välservade är dom oxå 2,4T 2,5T T5 ja dom drar bra mkt bensin
Har haft e39 jag med precis som många andra.
Reservdelar o verkstadspriser är bra mkt högre på volvo.
Tex kamremsbyte på en vanlig s60 me 140 hästar ca 8-10000 kr
Säkerheten på volvo är hög.
Vad folk här snackar om tråkiga vet jag inte.Bra motorer o bra vrid i dom.Hänger på ganska bra i krkiga vägar.
Stereoanlägningen dödar allt bmw har att komma med.

Bmw:n känns mer robust mer stark.
Tycker absolut den är bensinsnålare.
Underbara motorer låter väldigt bra.
Håller väldigt länge. Väldigt sköna stolar men där vinner volvo.
Finns mer roliga delar till BMW. (billigare oxå)

Det negativa med bmw xenonen är att dom är sååå dåliga om du jämför med volvo.

Det negativa med volvos automat lådor är att dom rent av SUGER.
Läs på volvoforumet så märker ni..

Som många här skriver och jag håller med, ut och testa båda bilarna.
Tycker BMW:n är snygg med facelift o allt, annars är volvon snyggare.

Hade nog valt BMW:n 530
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Oggyone: jag ljuger absolut inte när det gäller bensinförbrukningen på den V70 2,4t Aut jag hade. Den var klart snålare än min nuvarande 530iAT både med och utan BSR-programvara.

Det är ju alltid så att förbrukningen skiljer mellan olika exemplar av samma modell så det är mycket möjligt att V70'n jag hade var en snålt exemplar...

I övrigt håller jag med dig i det mesta du skriver.

___
//Ulf
Programmer : Nej jag tror inte att du ljuger.
Visst har du rättatt det skiljer mellan bilar av samma modell.
Jag baserar det bar apå erfarenheterna jag har av våra bilar.
Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
Hade Volvo v70 2.5T -05 me facelift var ganska nöjd med den förutom att det finns så mycket missljud i inredningen som jag hatar att lyssna på och att den går som en påse nötter på vägen.
Har alltid haft volvo innan men kan lätt säga aldrig volvo igen, skiljer 3år och 9000mil på volvon och bmw som jag köpte nu och bmw är lätt bästa valet bmw går mycket tystar och bättre på vägen , det ända jag saknar är ljudsystemet jag hade i volvon.
Och tal på bensin volvo hade medelförbrukning på 12,3 och bmw ligger på 10,4 vilket är en ganska stor skillnad.men övrigt landsväg så skiljer det nog inte mycket på bilarna.

=P
många som skriver mycke, jag säger bara BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.