AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.397

köpråd e39 touring eller v70 2,5t?

Sida 1 av 2
funderar på att köpa en 525-530i touring 00-03,vad ska man se upp med?
törs man köpa en med lite fler mil på mätarn ex. 18-20"mil vad är det som kan ge upp på långmilarna? står i valet och kvalet mellan e39 touring och v70 2,5t 04-05 men bmw känns definitvt roligare,
Köp den du gillar mest.Jag valde v70n,tycker det är en bra bil och värd varenda krona jag gav för den.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Valet är ditt,men ska du ha en rolig bil med mycket körglädje,så valet e39 helt klart.Tycker jag...
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
bmw är definitvt roligare! En välutrustad e39 är aldrig fel. Det finns en bra begagnatguide på e39 här på sidan, mycket bra fakta och info att läsa där..
Det som kan ge upp på långmilarna har för det mesta med chassit att göra typ, bussningar, stag, stötdämpare, fjädrar, bromsar och sånt där. Värt att kolla på en bil som gått långt är ju att motorn fått service regelbundet och slitdelar bytta vid korrekt miltal. man kan faktiskt köra slut en motor på mindre är 10"mil om den inte fått sin service..
Men så länge en 525 eller 530 fått sin service är den nästan en evighetsmaskin som bara går och går.
En v70 är en kanonbil, bra lastutrymme och byggd för vårat svenska klimat (läs saltade vägar) bra och starka motorer, men tråkig karaktär i maskin/drivlina om du frågar mig. Tycker inte heller kvaliteten är i klass med bmw som håller sig fräschare i material längre än volvon. Sen har den inte heller ASWD som bmw har standard ;)
Men den har haft mycket problem med "barnsjukdomar" men det borde ju vara fixat vi 04-05. Tror dock att reservdelar är bra mycket dyrare till volvo än bmw.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
spacco beskrivde bra.
Min far har kört e39 kombi 10 000 mil och bytt 1 dämpare kretskort i växellådan (dyrt ) och belägg.
Miltalen är dem jobbiga 14500 till 24500 alltså är dem välbyggda men kolla att aut växlar som den ska i alla lägen tex manuellt (steptronic) aut läge kickdown m.m rost har dem också lätt att kolla dock.
530iM 03 vilken skön bil känslan är topp ,inredning m.m många snäpp bättre än volvon som känns inte alls.... plastig,törstig, styrresponns som en färja men den känns modernare på vissa punkter tex interiör design,säkerhet m.m.

Mpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Två bra bilar och ganska lika totalekonomi. Volvon är mer praktisk medan BMW'n är roligare att köra. Själv körde jag 540iAT -00, bytte till V70 2,4t -02 och bytte sedan tillbaka till en 530iAT -01.

Ut och provkör så hittar du säkert rätt.

___
//Ulf
vill gärna ha automat och volvon verkar ha en skitlåda.. många som har problem om man kollar volvoforumet,drar dessutom husvagn på somrarna och det verkar inte den lådan må så bra av,åker s80 170hk idag och är jäkla nöjd egentligen men jag vill ha lite mer ork i bottenregistret när jag drar vagnen+jag måste ha kombi p.g.a hund,så valet är väl mellan dom här bilarna,det jag är lite fundersam på hur motor och framförallt lådan klarar många mil,då dom flesta har gått 15"mil eller mer,ska jag ha v70 vill jag helst ha -05 eller nyare(facelift)men då är det mer pengar c.a 200"kr och upp
bmw -01-03 verkar man kunna hitta för 130"-140" men med mer mil
hm.. svårt val
Jag hade en V70N 2.4T -00 innan jag bytte till nuvarande 520i Touring, båda med automatlåda. Hade V70:n i drygt ett år och det var en fin bil på alla sätt. Trygg men tråkig att köra. Och, som tidigare sagts här, kvalitén överlag känns klart bättre i E39:an.

Inget klonkande och knarrande från hjulupphängningar och inredning när man kör på sämre vägar. Ändå har BMW:n gått 1000 mil längre än V70:n. Dessutom lite mer plats för barnens fötter i baksätet.

Drar också husvagn på somrarna och även jag blev lite orolig över alla dessa kommentarer på olika forum om hållbarheten på Volvos automatlådor speciellt vid husvagnsdragning. Annars är ju 2.4T-motorn underbar att dra husvagn med med mycket vrid på låga varv. Men det funkar ju bra med BMW:n också...
BMW så klart... Kör en runda på motorvägen så förstår du vilken du ska köpa.. Av 10 bilar så e det 7 volvo bilar du möter eller kör om..

LENNE
BMW så klart... Kör en runda på motorvägen så förstår du vilken du ska köpa.. Av 10 bilar så e det 7 volvo bilar du möter eller kör om..

Denkan, vad säger det dig då?? :)
att volvon e en dussinbil som bara folk utan vett köper...har du nångång sett en nöjd o glad pappa i en v70 på parkeringen vid Maxi tex.???
Nääää just det...
Volvon har ett tråkigt utbud på tillbehör allt går i grått o svart...
Skinnklädsel av tvivelkvalite.
Kass lack om du frågar mig...hämtade en v70classic 08:a åt min far förra veckan..vad hittar man på en helt ny bil....lackskador,lacksläpp på vingen,ena xenonlampan kass,repor i dimljusen,samt skitiga fälgar på bilen.detta va en helt ny volvo...tror nog fan ingen bmw handlare i världen hade velat leverera en sådan bil till en kund.
Försäljaren va helt okunnig dessutom o sa" ja men det e väl bara att åka bort till automattvätten o tvätta den" kokade när jag åkte hem...
nu väntar pappa på en ny bil då han hävde köpet pga allt för många fel för givietvis slutade elhissen på vä bak fungera oxo.SKITKVALITE med andra ord.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
NÄÄ volvo har tappat mycket på kvaliten,men inte säkerheten absolut inte.Där är många bilar efter volvo,och inte ens närheten.Men tråkig so sjutton håller med...
ja fan säkerheten ligger dom i topp på ....helt klart
Synd att det drabade din farsa men lite dumt att hänga alla v70 pgav detta.Kan nämna hur många som helst bmw-ägare som har haft stora problem med sina bilar,Jag är en av de.Sen vet vi vilken av dessa två rostar mer,det har diskuterats 100 ggr.Jag är altid glad när jag är på parkeringen vid maxi
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Jag var också väldigt nöjd med livet sist jag var på maxi ;-)

///Johan Som nu åker V50T5
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Lugn det går över när ni försöker låsa upp någon annans Volvo med eran nyckel:-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På Maxi Borlänges parkering har många gått bet att låsa upp sin Saab p.g.a närheten till SSAB´s fjärrstyrda truckar. För Volvo gäller att trycka på nyckeln och hålla utkik vilken silvergrå V70 som blinkar ;)

AE
""""Lugn det går över när ni försöker låsa upp någon annans Volvo med eran nyckel:-) """"

Det har faktiskt hänt mig några gånger men då hadde jag BMW och det var på en parkering utanför en pizzeria;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Haha, den var bra Sony. Jag säger som pizzabagaren om salladen: "-Den bjuder vi på!"

AE
Att volvo v70 är vanlig är ingen bra anledning till att rekommendera ett e39 köp. Det fullkomligen kryllar av e39 touringar där jag bor. Alltså långt ifrån att vara en ovanlig bil och jag antar att det är på samma sätt på dom flesta andra ställen i sverige.
Välj E39 om du främst prioriterar en förarorienterad bil med körglädje, men inte har större behov vad gäller lastutrymmen och flexibilitet som t ex flera barnstolar etc.

Välj Volvo om du prioriterar säkerhet och har behov av stort lastutrymme och lite större flexibilitet.

BMW känns mer välbyggd och solid men om detta innebär bättre faktisk kvalitet är tveksamt. Inte kul att upptäcka rostbubblor på Bumsen när bilen plötsligt är 6år + 1 dag gammal.

Sittkomforten är i mitt tycke en fråga om smak, sitter bra i båda bilarna men klassar Volvos stolar högre än BMWs.
Ljudanläggningen i Volvo spelar rent ut sagt skiten ur BMWs HK-anläggning.

Jag gick från E46T till V70N T5 och saknar BMWn ibland, främst de gånger jag tar en krokig omväg hem ifrån jobbet. Vilket blir alltmer sällan eftersom jag har familj numera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.