AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.879

K&N filter Tvättbara?

Sida 1 av 2
Tu
111
Tubbe
BMW M2 -17
BMW 325D GT -14
Kan man tvätta eller göra rent K&N koniska filtr till bmw e30 325ik. Tankte bara ifall det kanske är nått pappers filter.

/Erik
netsix
Ja, det brukar följa med rengörings medel när man köper. Kolla annars på närmaste biltillbehörsaffär.

/netsix

Länk

Tu
111
Tubbe
BMW M2 -17
BMW 325D GT -14
Jag köpte mitt begagnat så kan man inte andvända avfettning eller nåt liknande?

/Erik
netsix
Nej, det måste vara nån typ utav olja i om jag inte har helt fel. Köp riktigt medel så du inte förstör det.

/netsix

Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det finns ett speciellt rengjöringsmedel + även en speciell olja som man använder för återinoljning av bomullsfiltret(K&N).
Prata med t.ex MotorNord.

Mvh Janne.
Tu
111
Tubbe
BMW M2 -17
BMW 325D GT -14
Ok. Ingen som vet om man kan köpa ett sånt rengörings kit nånstans i sthlm?

/Erik
VillHaCab
Prova med X-style. Dom säljer iallafall k&N:s filter så dom borde ha det du söker. Du hittar dom på den här adressen: www.x-style.se. Lycka till.
Tu
111
Tubbe
BMW M2 -17
BMW 325D GT -14
Tack!

/Erik
VillHaCab
No problemo...
Hej

På min R hoj hade jag sportfilter, O det rengjordes med bensin o sedan smörjdes det in med motorolja.
Vet ej om det går med bilfilter.
mvh
Tu
111
Tubbe
BMW M2 -17
BMW 325D GT -14
Man tycker ju att det borde gå att tvätta med bensin och sen smörja in det med lite olja. Ska kolla upp vad rengöringskit kostar till k&n filtrena så kanske jag köper sånt om det inte är allt för dyrt.

/Erik
Till JR kostar det 140 spänn......

Mvh
Patrik 325i -92
K&N har ett bommulsnät som filterenhet. Detta kan tvättas genom att stoppa ner det i ett bad med diskmedel och varmt vatten. Efter man har låtit det stå över natten blir filtret vitt och då sprutar man på filterolja. (skötsel instr. från Janolisa motorsport) Jag använder K&N filterolja på sprayflaska som är röd och inte kostar så farligt mycket (under 100 spänn tror jag). De som säljer K&N har oljan annars tar de hem den till dig. Jag tror GIK är svensk generalagent.

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
Tu
111
Tubbe
BMW M2 -17
BMW 325D GT -14
Ok, tack grabbar för era svar.

/Erik
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Går det att använda filteroljan man har till crossen eller är den för kladdig kanske? Någon som vet?

Mvh Jens
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Bra fråga Jens. Det har jag själv haft funderingar på.
Kanske tex Castrol kan svara på om deras filterolja kan användas till bomullsfilter. Har själv inte tid att kolla nu men om någon abitiös vill så tror jag att det skulle bli ett billigare alternativ.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
De är väldigt lika de två, både till färg och konsistens. Castrol kontra K&N:s olja alltså.
Crusty
när jag körde cross fanns det speciell filter olja som man kletade in dom i.
Men har för mig att den är jäkligt klibbig o undrar om inte den e lite för tjock. Det e väl ganska bra skillnad på ett bil filter o ett som satt i crossen!
Har för mig att dom i bilens filter e mycket finare. kan ha fel! rätta mig gärna...

"The Blue BMW"
Mi
123
Midas
330i -05
Tubbe detta fanns på k&n:s hemsida

Länk

Hur gick det med att få hem 323:an höll bogserlinan?

/Micke
Tu
111
Tubbe
BMW M2 -17
BMW 325D GT -14
Jadå den höll. Allting gick bra. Fast jag hittar inte vart det lilla koniska filtret ska sitta på min 325a.

/Erik
Mi
123
Midas
330i -05
Va bra att den höll, det var ju lite dåligt väder för att stå och spänna om i =)

här har du sidan med rengörings medel från motornord

Länk
du har även det lilla filtret i nederkant, står vevhusventilation så jag antar att den ska dit...vet inte riktigt hur det ser ut på 325 om det är möjligt att sätta dit det...men jag antar det får ta och undersöka.

//Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.