|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
tycker inte att försäkringen är speciellt dyr. Vet inte hur ni andra använder era bilar men jag kör mellan april-okt beroende på vädret. Sen har jag en annan bil över vintern. Betalar 850kr per månad för min M3a. Tycker inte att det e mycket. Skulle vara kul att höra vad ni värderar min bil till! M3 cab -96. Estorilblå, svart skinn, helautocab, bra skick, 19bbs challange 6200mil. Alla papper så klart! När det gäller service kostnader så är min bmw billigare än min volvo s40! |
|
|
Filip. Är du intresserad av vad forumsmedlemmarna värderade bilen till eller har du skapat tråden bara för att försvara den för alla som inte värderar den till 120.000? Jag tror på slutpris runt 80kkr om den är riktigt fin. Mest pga att det är en -93a samt gul. Flåklypa |
|
Filip_J |
Herkules: Precis som jag sa, äntligen någon som VET hur det ligger till och inte bara snackar som många på forumet, som känner någon som har en M3 som skryter för sina kompisar om hur dyr den är att serva, laga o.s.v bara för att verka rik för man kör en M3. Pappas V40 kostar mer i delar, orginal jämnför med bmws och volvos än min. Det är som vanligt rykten som florerar om att M3or är så dyra, min försäkringen är några hundra billigare än din, rekommenderar många att kolla upp priserna innan. Självklart startades tråden för att fråga om vad ni tror den är värd, trodde däremot inte att ni skulle "ge så lite". Mvh |
|
Din bil är värd 185.000 kr! Kan vi låta tråden dö nu? |
|
|
Man tackar!! Då e du välkommen att köpa den direkt!! Sen e det väl inte upp till dig om tråden ska vara kvar eller inte?! Är det folk som har intresse av den så behöver ju inte du bry dig! |
|
|
Har haft 2st M3e36, men det är rätt länge sedan nu. Jag skruvade och servade själv samt hade bra bonus så man kom relativt billigt undan men det är absolut ingen myt att det är betydligt dyrare att åka M-bil än tex 325i. Kolla tex vad ett original avgassystem kostar. Rätta mig om jag har fel men är det inte ventiljustering på M3e36 vilket du slipper på tex 325i som har hydrauliska lyftare. Dyrare däck, bromsar, specifika m-delar i tex motor och låda är inte gratis mm mm. Kolla framför allt vad en försäkring går loss på. Det är inte dyrt att köpa en M3e36 men det kostar en del att hålla den rullande men många tycker det är värt pengarna. |
|
|
Filip: finns säkert vissa som pratar utan att veta men för många så är M3 E36 hiskeligt dyr att försäkra. Det beror ju på hur gammal man är och var man bor. Råkan man vara under 26-27 och bo i en någorlunda stor stad så kan det sticka iväg rejält...För mig som dels är gammal (40) och bor en lite mindre ort (dock 2,5 mil från stor stad) så är inte föräkringen för en M3 E36 jättedyr men den kostar ändå mer än min M5. Volvo har ett högt pris på sina reservdelar och ligger vad jag märkt högre än BMW på väldigt mycket sen kan jag gissa att vissa delar till M3 som inte är standard E36 nog kan kosta en slant. Hur du än argumenterar så är garanterat de totala ägarkostnaderna högre för en M3 E36 än för en Volvo S40 i samma prisklass. Det är ju absolut inget orimligt eller konstigt då det är helt olika bilar med totalt ojämförbara upplevelsefaktorer men problemet är ju att de högre ägarkostnaderna hos M3 gör det till ett omöjligt köp för många. Vissa av de som ändå köper en har sedan inte råd att stoppa in de pengar som krävs och bilen förfaller. Kan inte priserna på M3 E36 i detalj men spontant tror du får svårt att få ut de pengar du själv verkar värdera den till men det finns säkert fler än du med samma prisbild och hittar du en likatänkande som är intresserad av en M3 så är det ju inte fel. ___ //Ulf |
|
|
Bara en kommenter till Programmer på den delen som va riktad till mig! Totalt sätt håller jag helt med dig om att M3an är dyrare än s40n. Det jag tog upp va en vanlig service kostnad som det va tal om innan. Man måste vara villig att lägga ner pengar om man ska ha en M3a. Synd att det finns många skräp ex på en så annars trevlig bil. Det finns alltid "unika" köpare som är villiga att lägga ner lite mer pengar på sin bil och vid köpet. tyvärr är dessa för få! |
|
Filip_J |
Till dem som säger att det kostar mycket att serva en M3: 1. Kör inte som en tattare med bilen, dvs gasa innan oljetempen passerat 80grader. Priser från Jarls bilservice, ///M-verkstad. 2. Att serva en M3 (oljeservice) = ca: 1800:- inkl olja + filter. 3: inspektion 1 M3 E36: 2275:- inspektion 2 M3 E36: 5250:- Min M3 va inne på inspektion 2 i växjö av förra ägaren, dem tog 15 000:- för inspektion 2. Summa kardemumma; kollar man inte upp lite priser i förväg får man F-N skylla sig själv, så om 5250:- för en inspektion är är DYRT? Ja då vettefan! |
|
Försäkringen kan vara dyr om man inte: - Är över 30. - Bor i litet samhälle. - Skenförsäkrar. - Letar efter lämpligt försäkringsbolag. Faktum kvarstår att den ligger i en horribel försäkringsklass, jag har heller aldrig ägt en bil med högre premie. Flåklypa |
|
|
Klart det lönar sig att jämföra priserna mellan verkstäderna. Jag anlitar en kanonbra verkstad i Linköping för mina bruksbilar. I det sammanhanget är 1800:- för en oljeservice riktigt dyrt, kostar nog runt halva pengen för min Renault Megane. Så dina prisexempel är säkert billigt för en M3e36 men fortfarande rejält dyrare mot vad du kan serva en mer standardbetonad bil om du väljer "rätt" verkstad. Du kan aldrig få det till att det är billigt att serva en M-bil på rätt sätt. |
|
Filip_J |
björnb: Det beror ju på vad man anser är billigt och dyrt med, eller hur? |
|
Jovisst allting är relativt, är man van att åka Ferrari eller Koeningsegg så kanske man tycker M3e36 är billig att äga. Vad jag meade var att om du hittar ett ställe som servar din M3:a billigt så kanske man inte ska jämföra det med vad det kostar att serva en Volvo på Bilia i Stockholm. En mer rättvis jämförelse blir då att hitta motsvarande billigare verkstad för Volvon och då kommer den med största sannorlikhet den senare vara billigare att hålla rullande. Du skriver: "Det är som vanligt rykten som florerar om att M3or är så dyra, min försäkringen är några hundra billigare än din, rekommenderar många att kolla upp priserna innan. Jag skulle inte vilja kalla det rykte då det defacto kostar att hålla en M3 rullande på rätt sätt, men jag håller med om att man bör kolla upp lite priser innan man slår till, sen får var och en tycka om det är billigt eller dyrt och ställa sig frågan om det är värt pengarna. Jag har ägt två M3e36 och hade dom mindre än ett halvår som bruksbilar. I början var det kul och värt varenda öre men man vänjer sig snabbt vid prestandan och då kände iallafall jag att det inte riktigt var värt pengarna, ändå råkade jag aldrig ut för några dyra överraskningar. Det var mest försäkringen på runt 600 i månaden som jag tyckte var dyrt på den tiden. Premien för en 325:a var då ca hälften. |
|
|
Filip - Nej, det spelar ingen roll i sammanhanget. Du hävdar att en M3 är billigare att serva än diverse andra bilar, alltså ska priset jämföras med samma servicepunkt för andra bilar, inte mot ens personliga måttstock för vad som är dyrt och inte. Volkswagen Lupo, Citroën C1 och Toyota Aygo är billiga att äga, en BMW är det inte - särskilt inte en M-bil. Och det gäller som sagt oavsett hur mycket pengar man har. |
|
|
Det här är en konstig tråd... Fråga om värdering som har gått till pajkastning om M3 är dyr eller billig att äga... hehe Måste bara kommentera en grej: "gult = omodernt? Du har nog inte så bra koll på sportbilar grabben ;) Du vet vad en porsche, ferrari, corvette, dodge, saleen för att nämna några är va? =) Dem säljs i gult så det ryker om det." Du jämför alltså din gamla M3:a med försäljningen av nya supersportbilar? Lycka till med försäljningen. :) |
|
Filip_J |
Shifty. Var står det att jag jämnför min gamla M3 med nya bilar? Antar att du är läskunnig, men tydligen är du ju inte det. Jag sa att porsche, ferrari, corvette, dodge, saleen gör väldigt många av sina bilar i kulören GULT, skulle GULT vara så omodernt och inte sälja så tror jag inte dem hade valt den färgen, men dem vet kanske inte vad dem sysslar med, eller? Hoppa in i din automatare istället. Antar att du bara är avundsjuk, typiskt den svenska avundsjukan. |
Gemini__ |
På sportbilar kan gult komma till sin rätt, men på en vanlig vagn känns det lite passé. Ser ut att vara i ett fint skick iaf, men någon avundsjuka hittar du nog inte i denna tråd. |
|
filip: För att börja med värderingen tror jag att det blir svårt att få ut 100kr för bilen. Varför? Förra våren var jag och kikade på två M3 3.2 -96 åt en kompis, den ena av dessa såldes för 95 (utpris 109), den andra strax över 100kkr (utpris 115kkr). Båda bilarna hade rullat ca 14000mil, fullservade med historik och välskötta, sånär som på ett par stenskott och någon mindre polerbar repa. Dvs absolut inga vrak! En riktigt fin 93:a bör rimligen således ligga på mellan 70-80 i slutpris. Jag tror tyvärr att de andra här har rätt när det gäller just färgen gult. Det var verkligen hett i mitten av 90-talet. En massa nya småbilar dök upp i gult (Polo, Colt etc), såldes många nya Ford Mondeo i gult. Volvo 855 T-gul var ju varje Svenssons våta dröm etc... När jag idag ser en M3 i dakargult får jag rejäla flashbacks från när jag läste provkörningen i T-V 1993. Jag tyckte det var asläckert då, fortfarande en udda och lite rolig färg idag. Men om jag idag köpt mig en M3 E36 hade jag hellre valt en mugelloröd eller avusblå. Jag tror de flesta andra resonerar likadant. När det gäller lite extremare bilar funkar vanligtvis lite extremare färger, men det innebär ju inte heller att en gul Polo per automatik är mer populär. Även om M3 E36 är en väldigt potent bil så är E36 för mig och många andra en dussinbil som t om känns vanligare, åtminstone i Malmö, än en Polo :-) |
|
|
Nu tycker jag att ni är fasligt negativa. Tänk på att vi pratar om en bil som är inte bara i "Otroligt fint skick", det är dessutom en "Felfri bil i perfekt entusiastskick". Förmodligen är det en äldre dam som ägt den tidigare. Ovanstående sammantaget gör att spekulanter kommer att trängas i dörren, detta för att bli den lycklige som får lätta ordentligt på plonkan. Mvh Mats |
|
|
Filip, du jämför ju din M3:a med extrema sportbilar när du säger att eftersom dessa säljs i gul kulör borde det inte vara något negativt för din bil. Jag tror att du är fel ute när du tänker så. Det är en jäkla skillnad på dessa sportbilar och en vanlig BMW - coupé. En Enzo skulle vara grym även om den var lila liksom. Dakargula M3:a var asläckra på nittiotalet men för de flesta känns väl färgen lite omodern nu. Det är säkert en jättefin bil du har och jag hoppas att du får vad du hoppas på. Alla bör hoppas på att man kan få ut lite extra ifall man varit noga med att sköta bilen. Kanske du bör sikta på något mellanting mellan ditt bud och de andra värderingarna här? Jag är dock inte ett dugg avundssjuk på dig. Om jag ville ha en E36 M3:a med lilla motorn hade jag väl köpt en. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.