AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.512

M5 E28

Sida 1 av 2
Colin
Enligt Vägverket äger jag en M5 -97, det var vad den blev vid registreringen. Förhoppningsvis tryckfel, -87 kan stämma bättre.

Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton..
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Colin: Ja, -87 stämmer nog. Är den importerad -97? Hade du din M5 E28 på visning på Autowåx i Karlstad förra helgen? Det stod en M5 E28 i verkstaden.
Jag skrev några rader till din ICQ. Vore kul att se dina M5 någon dag.

//Schnitzer
An
291
Antiloop
E38 728iA
Colin: Grattis till att äga en riktigt ruggig bil!! Redan en klassiker och oj sånt habegär den väcker!
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Nürburgringinstruktörerna kör snabbare runt ringen i M5 E28 än M5 E39. Coolt!

Källa: BMW Total, aprilnumret 2002.

Mr C
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mr C ! Där kom bekräftelsen :)
Nu kanske någon mera än jag förstår mitt habegär efter M5 E28:a ;))Dem jag snackat med om M5 i första upplagan menar att E28 är en förlegad ,sanslöst gammal modell som är ifrånsprungen på alla punkter..(visserligen ej så insatta i detta som merparten av forumdeltagarna)men ändå!!! :))))

Colin du har en superbil.
Mr C, hur f-n kan det gå till? Låter helt sjukt.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Vet inte men jag kan tänka mig att det hänger på vikten, ett snabbt varvs värsta fiende. Tror att E28 är 300 kilo lättare. 90 % av oss här på listan skulle antagligen vara snabbare i en E39'a.

Mr C
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

vikten säkerligen,man kan ju inte kalla M5-E39:ans motor för underdimensionerad :)
Jag undrar också om inte bromsarna är lite "klena" för bankörning med E39:an,dels då pga hög vikt...Kanske lite överdrivet,men vikt är ju någonting man ej vill ha på bana.
Rätta mig gärna,ni som kört E39 M5 på bana o vet hur det känns.

Mvh Janne.
Jag tror att det beror på dels vikten, som ni andra också säger, men även på att E28 har SWB, dvs Short Wheel Base.(Kort hjulbas på svenska). Ger fördelar på
kurviga banor eftersom den blir kvickare i kurvorna. Fartresurser för rakorna har den ju också.

MVH/1800-535-B10BT

Colin
Det var tryckfel, nu är den en -87:a igen. Till alla där ute - finner ni en, KÖP! det absolut roligaste jag kört.

Håller med Colin. Jag har en 86:a och den är fantastiskt kul att köra. Men att den skulle vara snabbare än en E39 på ringen är inte möjligt.
Måste ju hålla med Colin! Det är det roligaste jag någonsin kört!! Mappad och med ställbara Koni samt ställbara Verrera-krängare så är det inte mycket som hänger med i kurvorna!!
-> Colin

Hur mycket betalade du för din bil?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ingen E39 M5 ägare som varit på bana?
Skulle vara kul att höra era erfarenheter om hur det kändes....

Mvh Janne.
Colin
-> Matte

Klar & försäkringsfärdig i Sverige 60 000.
Måste man göra inbrott i boxen för att mappa?

Vet nån av er hur många M5 E28 det finns i Sverige? Är era bilar original utseendemässigt?
-> Colin

INbrott i boxen? Japp, eftersom de byter "prommen".

-> Janne2

Min är en oäkting byggd av en M535 men med rätt delar.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har kört min M5 på Ringe och diverse andra banor och kan garantera att ingen omodifierad E28 M5 hänger på.

Bromsarna duger egentligen inte till bankörning men så är det ju på de flesta M-bilarna. Dock håller det för ngt varvs hådkörning på de flesta banor inkl. Nürburgring.

En riktigt duktig förare kör runt Nordslingan på under 8 min 30 s med en E39 M5, finns inte en chans i världen att man kör snabbare med en E28 M5 utan kraftiga modifieringar.

Föresten vilka Ringen-intruktörer syftade man till?

Skulle gärna läsa artikeln i sin helhet, ingen som kan scanna den?

Johann,

Artikeln var en köpguide för E28 M5 och det där påståendet fanns ingen som helst grund för. Det var det enda som stod om det. Men du kan få låna artikeln av mig vid tillfälle.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Klart att E28 M5 är snabbare än blysläden e39 trots skillnad i motoreffekt, E28 M5 är nog den roligaste bil som BMW har tillverkat, jag har precis blivit ägare till den näst roligaste M635csi, den är dock lite tung...
Johnor,

Vad får du det ifrån? Det finns inte en chans att en original M5 E28 kan köra under 8,20 min på ringen. Speciellt inte om den har TRX-däck som min har, greppet är inte direkt sensationellt. Men som du sa så är den otroligt kul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.