|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alla borde ta en tur i Tyskland och kör lite på några "Bundesstrasse", dvs de talrika landsvägarna som ofta går i skumma trädalléer. Där ser man snabbt skillnaden i säkerhet mellan släckta och tända halvljus eller varselljus. Det börjar bli bättre men spana gärna på trädstammarna och försök hålla räkning på hur många olyckor som skett/sker där. Nu börjar tyskarna mera allmänt använda ljus även under dagtid men det var dåligt tidigare. Det råder knappast tvekan om att det även dagtid, t.ex med solen i nyllet och i staden är säkrare med halvljus, dels för att man ser fordon (i rörelse) på långt håll, men även för att man lätt ser cyklister och fotgängare som korsar framför tända strålkastare, t.ex i motsol eller mot andra lampor och reklamskyltar osv. Exempeln kan säkert göras flera, det är svårt att försvara körning med mörklagd bil. FP |
|
FredricF |
folke: Har du kört i stan en mörk och regnig höstkväll? Inte ser man fotgängarna bättre för att halvljusen är tända på alla bilar man möter. Bilarna skulle man dock se alldeles utmärkt med bara parkeringsljus eller rent av utan lyse alls så länge det finns gatlyktor. Jag vill inte hävda att halvljuslagen är dålig eller borde bort eller nåt sånt, men det finns alldeles klart tillfällen då den är till nackdel för fotgängare och andra trafikanter utan lysen. (Man kan hävda att fotgängare skall ha reflex men i realiteten förekommer det inte inne i stan och man får vara glad om var femte cykel har lyse. "Lampa på cykeln? Dööh, ja ser för f-n vägen ändå!"). /Fredric |
|
Du missförstod kanske lite. Det är när du har en fotgängare eller cyklist, mamma med barnvagn osv som korsar gatan mellan dig och en mötande bil. Då kan du inte undvika att lägga märke till en blinkande stroboskopeffekt som bildas när ljuset från den mötande bilens strålkastare bryts av de korsande osv. Det är inte alltid för att se utan mera för att synas som man har ljuset tänt, alla begriper nog inte detta, i synnerhet inte cyklister kanske? FP |
|
|
FredricF: Själv tycker jag att det är en klar fördel med halvljus i stan och andra ställen med belysning runtomkring (gatljus, skyltfönster, trädgårdsbelysning etc). Jag har många gånger missat en bil/motorcykel/moped som kört på parkeringsljus därför att parkeringsljus lätt kan förväxlas med annan belysning i en tätort. Däremot är det inte alls lika vanligt med runtomkringljus som är lika starkt som en bils halvljus. Dessutom har ju vi svenskar själva bestämt när vi tycker att parkeringsljus är lämpligt... nämligen vid parkering! Per L |
|
| Men för tusan! Det är väl helt självklart att vi ser varandra bättre med halvljusen tända. Vad beträffar fotgängare under mörka regniga dagar så i ren självbevarelsedrift så finns det något som heter reflexer och detta borde det banne mig vara lag på att bära. Inte bara i stan som de är svåra att se utan i allt mörker. Även på landsvägar och speciellt vid möte då man ser fotgängare väldigt dåligt om inte reflexer eller reflexjacka bärs. | |
FredricF |
Jo, man ser _bilar_ bättre med halvljus och för det mesta är detta inte ett problem. Men det _kan_ vara ett problem just i stan en regnig höstkväll då halvljuset blänker i asfalten och bländar så att man inte ser fotgängare. Visst borde dom ha reflexer men i realiteten är dom för dumma för det men jag tycker inte dom skall behöva plikta med livet för sin dumhet. Men slutsatsen är ändå förmodligen att halvljuslagen borde vara kvar eftersom det är det minst dåliga alternativet. /Fredric |
|
Guebo, ingen kritik, men formuleringen var ganska kul: "...så finns det något som heter reflexer och detta borde det banne mig vara lag på att bära. Inte bara i stan som de är svåra att se utan i allt mörker. Även på landsvägar och speciellt vid möte då man ser fotgängare väldigt dåligt om inte reflexer eller reflexjacka bärs..." Du menar alltså att det är speciellt viktigt att ha en lag som kräver att fotgängare har reflex så de går nära bilar som möts på landsvägen? ;) Man får vara jäkligt snabb på att hänga ut reflexen då när man upptäcker att två bilar snart ska mötas hehe Men jag håller med, det är ruskigt svårt att se folk på vägkanten vid sådana möten. Det finns ju en logik i att körskolan lär ut att man ska söka av vägrenen vid möte i mörker och inte titta på den andra bilen (förutom risken att bli bländad om puckot slår på helljuset en tiondels sekund innan man passerar varandra, något som är alldeles för vanligt) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.