AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.997

E34 dämpare på E31...någon som testat?

Sida 1 av 2
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har en liten tanke..
Chassikit till E34 är ju billiga, och till E31 finns inga.. Monterade Bilstein sport på min förra o gillade dom inte riktigt..

Ser ingen orsak att inte fjäderben fram skulle passa rätt av, framvagnen ser ju likadan ut på E31, 32 o 34. Bakre dämparna borde också funka om man tar bort fjädertallriken på dom. 'utväxlingen' hjul/dämpare är ju samma på båda i bak. Om man inte kunde köra coilover som E34 förståss.. möjligvis med lite förstärkta infästningar då.

Viktmässigt ser jag inget större problem heller, en 535 har tjänstevikt på ca 1,7 och 850 ca 1,8 ton. Det betyder ca 25kg/hjul.

E34 har man ändrat en del på övre änden av dämparna både fram o bak under årens gång, så i värsta fall får man väl flytta över infästningarna eller göra någon specialare..
En M5 chassisättning på E31 hade ju inte varit fel, utan att köpa CSi-grejer runt om för, tja.. vad kan det kosta? 20k?

Någon som testat detta? Eller har någon grejer liggande o kan måtta lite kanske??
Visa användare
133
Dressa
850i -91
detta håller jag också att fundera på,har tittat lite och håller med dig att det borde passa,men känns lite surt att test köpa ett kit och upptäcka att det inte gör det,.ska följa denna tråd..

DRESSA
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hmm, ingen som grejat med detta?
Är det någon som har gamla E31-dämpare liggandes löst och kunde ta några mått på övre infästningarna på dämparna? Diameter på gänga, och längd från övre ände till koningen som unde brickan vilar mot. Dvs länden på den biten som sitter i övre gummilagringar. Detta skulle vara av intresse på både främre och bakre dämpare.
FA
7
FAGGES
850 IA-91 850I-91
Hur går det med dämperiet??????
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har inget nytt att komma med angående dämpare/fjädrar, koncentrerar mig på motorn för tillfället:
Länk

Någon annan som mätt eller testat nåt?
Mina fjäderben är korsade med e28 (överdelen), ska se vad jag har för dämpare då jag inte minns vad jag köpte.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Antar att du menar hela fjäderbenet med överdelen?
Jag är 90% säker på att det ska gå också.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Mitt ena fjäderben fram är från en E34 såvitt jag vet. Dock på en 750, är det samma på 850?

/Mats J
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Jag har en E34 fram dämpare liggande att mäta/plåta om någon vill.

Ps Jag limmade en extra packbox (25:-) på hatten som drar fast dämparen och la gummiduk under hatten för att få en extra tätning o livslängd på dämpare el renovera den!!. Jag har bild men kan inte lägga ut eftersom jag ej är Pro

perantoniohansson@hotmail.com
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hej!

En liten uppdatering ang detta med dämpare.

Alla E32, E34 o E31 ska ha samma mått på dämparinsatsen, däremot finns det varianter på hur toppen på kolvstången ser ut. På min -91:a är den 16mm i diameter och 68mm lång. Det går inte att mäta bara muttern, för min är M14 även om stången är 16mm under översta brickan.
(bilder finns här: Länk )

Bak har jag inte mätt så mycket, för bakdämparna är nya på min bil, så det är inte nödvändigt att byta dom.
Beställde ett Spax justerbart kit för e34 på ebay, var inte mycket dyrare med alla fyra jämfört med bara fram, så man får väl se om det passar i bak också :-)
Tänkte köra CSi fjädrar ihop med detta, det är dom hårdaste fjädrarna man kan få tag på till E31 såvitt jag vet (hårdare än H&R och Eibach). Det kan blir CSi krängare också.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hej igen!

Tänkte uppdatera statusen lite:

Har fått mina dämpare, men har tyvärr brutit knät, så det blir inte mycket gjort..
'Mutterhylsorna' eller vad man ska kalla dom som håller dämparen på plats i fjäderbenen fram, var inte med i satsen. Borde hitta 2st sådana, för dom gamla lär ju bli kass innan man fått loss dom!
Jag tänkte köra Eibach fjädrar fram och har beställt en sådan sats. Däremot så vill jag helst ha CSi-fjädrar bak, men dom är svindyra på BMW..
Någon som vet var man kunde få tag på begagnat?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Bara en tanke,borde det inte funka med M5 e34 fjädrar på e31 bak?Longshot kanske men att hitta begmarknad för e31 CSI känns ju nästan som en omöjlighet.Tyvärr så är väl annars det enda alternativet att titta på Alpinas sortiment och då blir det i alla fall som ett "svindyrt" altertiv.
Har du kollat eftermarknad på Racefjädrar,med tanke på den motorlösningen du har (är jätte avundsjuk)borde väl sitta ordenliga grejor där bak så allt lirar som det ska.
Mvh Dic.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hej!

E34 fjädrar funkar inte, eftersom E34 har 'coilover' bak och E31 har fjädern en bit in på bärarmen som tex e36. Dvs E31 behöver en betydligt hårdare fjäder för att få samma 'chassisättning' som e34
Har faktiskt funderat på detta med race-fjädrar, och det verkar vara det vettigaste alternativet. 2,5" fjädrar finns på forza, så jag får väl måtta lite o se om det inte ska gå att använda dom.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Behövs det hårdare fjädrar eller bara stadigare krängningshämmare?
typ:
ftp://bmw-wiki.org/PDFs/MakeYourOwnSwaybarlinks.pdf
Detta är väl kanske för framvagnen men jag funderar på att göra ett kit till min bruksbil.

/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag tycker hårdare fjärdrar behövs, bilen tippar för mycket framåt och bakåt vid acc och inbromsning. Med hårdare fjärdar så minskar samtidigt krängningen, så jag tänkte ta krängningshämmare som ett andra steg ifall det behövs.

Att göra justerbara stag som i länken påverkar ju inte hårdheten på krängarna.. Det ska finnas E32 krängare fram som är lite grövre och hårdare, men bak får man köpa H&R eller CSi om man inte gör någon egen lösning..
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Nu har jag provat lite..
E34 framdämparna är 1,5cm längre, dvs fjäderbenet är kortare på E31.
Dämparna bak är ca 5cm längre, men det finns plats att höja övre fästet i bagaget.

Får väl se hur det går..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Längden på dämparen säger ju inte riktigt allt om körhöjden på bilen, den bestämmer hur långt ut fjäderbenet kan fjädra ut (hoptryckta längden bestämmer hur mycket man kan få som kortast/hur mycket den kan fjädra in.)
Byter du insatsdämpare på original fjäderben kommer väl körhöjden vara samma sålänge du inte byter fjäder.
Har man för kort fjäder i förhållande till dämparens slaglängd finns ju risk att dämparen bottnar innan något genomslagsgummi gör det.
Om genomslagsgummit är inbyggt i dämparen så blir det så att fjädringen bottnar tidigare än innan. Hade man gott om fjädringsväg vid infjäfring innan bytet blir det mindre efter, men mer möjlig utfjädring.

Om man inte bara byter insatsdämpare, utan hela fjäderbenet så får man kolla på vilken höjd fjädertallriken sitter på benet, ändras den så ändras körhöjden...

/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jepp! Fullt medveten om detta :-)
Längden jag pratar om är längden på hoptryckt dämpare. Jag strävar efter att behålla samma fjädringsväg som innan (från normalhöjd till fullt infjädrad), så jag får kompensera för detta med att se till att höja övre fäste för dämpare lika mycket.
Utfjädringen ser jag inte som något större problem, den är ofta väldigt väl tilltagen på gatbilar, och iom att bilen är sänkt, så blir marginalen ännu större..
Enda jag behöver bry mig om i detta fall är att fjädern inte sitter löst när den är fullt utfjädrad. Bilprovningen gillar inte sånt, och det gör inte jag heller :-)
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Tillägg: När teoretiska topphastigheten är 300 så tar jag fjädringen på högsta allvar. Har en gång flugit över ett gupp i motorvägen i över 200, så jag vet att fjädringen har en viss funktion :-)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
OK då är jag med. Då är det ju lämpligt med torn till bakfjädringen. Eller sätta upp hela dämparen i en svarv och sticka av och gänga på nytt (mjuka backar är ju lämpligt så det inte blir märken i kolvstången)

/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Att korta stången hjälper inte fjädringsvägen iom att dämparhuset bottnar mot övre fäste ändå. Enda det gör ät att minska utfjädringen, så det är den 'hårda vägen' som gäller.. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.