AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.334

diagnos utrustning till bmw vilken är bra och vart kan man köpa den

Sida 2 av 2
Kontakten på min kabel är en 9-pinnar för comporten. och i andra änden den stora runda för diagnostikuttaget.....
OK.
Då är det inget Carsoft kablage, kanske motsvarande för BMW-scanner som är ett annat program och som använder ett annat interface osv. Obs att comport på en PC och bilens TTL-interface aldrig får kopplas ihop direkt. Det är helt olika signalnivåer osv.

FP
På bilden i den länk som du hänvisade till ser man tydligt på kablaget att det är 15-poliga d-sub kontakter, tillsammans med ett vanligt 9-poligt PC-kablage.
Vilket kablage är det du har egentligen?
Har du t.ex ett kablage för Tacho eller Ediabas så sitter det ett slags interface inbyggt i bilkontakten. Men dessa funkar inte med Carsoft eller liknande diagnosprogram.

FP
Jo jag såg det efter att jag klistrat in länken jag köpte min 24.se om du går in på bildiagnostik så ser du en för 299 kr "tjocka runda" + rs 232

skall ta och skruva upp kontakten för att se hur många av bilens stift som är anslutna via kabeln.
så några ideer vad man gör med denna kabel?
Vill undvika att den hamnar i grovsopen då den är helt ny.
Det står tydligt i beskrivningen att denna kabel är för den som vill bygga eget interface. Jag skulle lämnat tillbaka den och skaffat ett komplett interface.
Om du öppnar bilkontakten så kommer du säkert att finna att det är stift 7-14-15-17-19 och 20 som är anslutna.

FP
Jo den infon gick ej att missa tänkte mest på ett mjukvarumässig sådant.
Den får ligga på hyllan så länge.
Du måste börja med hårdvaran, dvs interfaceboxen. Jag vet ingen hårdvara som passar direkt på den 9-poliga pluggen, eftersom man inte vet på vilka stift signalerna kommer ut.
BMW-scanner har en liknande kabel mellan bil och interface, men det behöver inte innebära att de är kopplade likadant.
När man väl är klar med hårdvaran så kommer mjukvarubiten i datorn osv men det brukar ordna sig.
Frestas INTE att koppla datorn direkt till kabeln om du inte vill riskera både dator och bilens styrbox vid lite otur.

FP
Jag har ritningen som behövs dock är det en 9-25 men borde gå att bygga som 9-9
OK. En adapter eller ett slags interface? Har du nån möjlighet att precisera mera vad ritningen avser, kanske nåt med Carsoft?

FP
Länk
Länk

Denna tycker jag gav lite mer information.
Detta är OBD-II interface för miljörelaterad diagnos osv, som jag skrev om tidigare.
Du kan inte köra Carsoft eller annan full diagnos med detta.
Vilken bilmodell har du?

FP
I mitt fall en e34...
Det finns andra bilar..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.