AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.205

Fyllde AC med Propan.

Sida 1 av 2
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Hej
Har haft lite problem med ac. Klimatorpanelens pixlar lös inte bra så jag bytte till en ny förra vintern och märkte aldrig att ac aldrig gick vilket ledde till läckage. Har nu sett över hela systemet och fixat pixlarna på den äldre klimatorpanelen och kopplat in den. Vacuumsög systemet och fyllde på med gasol, en sort med 95%propan. Nu fungerar den kanon igen!
Att fyll med gasol fungerar på system med r134a köldmedium, gasolsorten måste innehålla mycket propan. Kyler inte lika bra men gott och väl tillräckligt.

Aimo
Mo
39
Morgan1
645 -05
Men propan eller gasol e ju livsfarlig skulle inte vilja ha det i min bil, om du krockar så brinner det garanterat.

//Morgan
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jättebra beslut!! Tänk när du får en liten kondensor- eller evaporatorläcka och högst brännbar gasol räcker rakt ut i det heta motorrummet med alla des gnistkällor, eller in i kupén där du och dina passagerare sitter...

*applåd*
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Samt, som sagt... det räcker att du touchar nån i en kö så att kondensorn deformeras lite, eller stötfångaren trycks in i kondensorn... *kaboom*
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
R134a är lika brännbar som gasol!
Så för säkerhets skull kör försiktigt och rök inte bakom ratten!

För övrigt så har många kylskåp också R134a i sig så stäng kylskåpsdörren försiktigt i fortsättningen så att det inte smäller!

Per L
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Det där kan inte stämma Per L
Ac
383
Acous
e21 318i -82
kollade wikipedia och det stämmer inte, enligt den är r134a inte alls brännbar.
Det är lugnt att fylla bilens ac-system med gasol, den kommer inte att explodera vid en eventuell olycka.

Länk

Jag skulle oroa mig betydligt mer för ett bränsleläckage...
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Att man använder gasol (istället för så många andra gaser) är väl att det är en förhållandevis säker gas. Gasblandningen måste vara väldigt exakt (inom en 2% säkerhet) för att kunna antändas. Så det ska nog inte vara några större bekymmer.

Det är snarare all gas i soppatanken folk ska vara oroliga för samt soppan i sig som alla vet väldigt farligt. Rent teoretiskt räcker den energi ett gem allstras när du släpper det från 1m, för att antända bensinen. Det är däför man aldrig ska låta bensin "falla" över 1m när man häller den, t.ex i ett oljefat etc, för den lilla energi KAN antäda bensinen.

Alltså är det så mycket annat man ska vara orolig för innan gasolen i AC´n smäller. Typ punktering, påkörd av andra, köra av vägen, vattenplaning,,,,,,,,,,,,,
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag ser också att R134a inte är brandfarlig! Måste ha missuppfattat något någonstans!

Per L
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jo, jag läste faktiskt på innan jag fyllde på med gasol. Det var inget "snabbhastat testa på skoj".

GE det var precis den länken som gjorde att jag började lästa på mer om Gasol och R134a i systemet.
Länk

I Australien används gasol i stor utsträckning som köldmedium i kylsystemen. Kan tänka mig att i det varma landet så arbetar deras system under högre tryck och året om. Inga rapporter finns om att ett sådant system har orsakat något farligt.

Aimo

Be
278
Bengt C
523i -96
I kylkretsen finns också en olja som har till uppgift att smörja kompressorn. Jag skulle för egen del vara mest orolig för smörjfunktionen om jag bytte medium. Köldmedium, oljan, packningar och annat är anpassat till vartannat.

Man kan t.ex. fylla en äldre anläggning avsedd för R12 med R134a och det hela fungerar eftersom dessa har ungefär samma egenskaper. Men oljorna skiljer i dessa två system. R134a smörjs med esterolja, R12 smörjs med någon annan kvalité. Om man har en vision att anläggingen ska fungera i ytterligare 10 år eller så är det igen god ide att byta köldmedium.

Annars har propan gynnsam förångningstemperatur och är på så sätt är ett utmärkt köldmedia, om man bortser från brandrisken...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns bla Castrol kombinationsolja som klarar både R12 o R134.

///MVH Hasso
Länk
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
HC-medier "gasol"kan användas tillsammans med alla de oljor som förekommer i sammanhanget. Både mineral och syntet. Det innebär att ingen konvertering utöver byte av köldmedium behövs, förutsatt att den HC-blandning som används har lämplig sammansättning.

HC har större löslighet i olja än R12 och R134a, det gör att oljan blandas ned till en tunnare viskositet än om R12 eller R134a används. Inget av försöksresultaten visar dock på någon skadlig inverkan av detta.

Och mitt system har olja.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ExHonda.

Att man använder gasol (istället för så många andra gaser) är väl att det är en förhållandevis säker gas. Gasblandningen måste vara väldigt exakt (inom en 2% säkerhet) för att kunna antändas. Så det ska nog inte vara några större bekymmer.

Det är snarare all gas i soppatanken folk ska vara oroliga för samt soppan i sig som alla vet väldigt farligt. Rent teoretiskt räcker den energi ett gem allstras när du släpper det från 1m, för att antända bensinen. Det är däför man aldrig ska låta bensin "falla" över 1m när man häller den, t.ex i ett oljefat etc, för den lilla energi KAN antäda bensinen.

Du, varför inte ta reda på lite korrekta fakta innan du sprider rena dumheterna....?

Gasol behöver inte alls ha väldigt exakt blandning för att vara mycket explosiv. Dessutom har den en väldigt låg flampunkt och termisk tändpunkt.

Länk

Länk

Länk

När det gäller bensinen är du ute på luddig mossa även där tyvärr.

Det finns risker med bensinen i de situationer du beskriver, men det beror inte riktigt på det som menar. Bensinen avger ingen energi i sig när den faller som är den egentliga risken. Det som kan ske, om det är tort i luften, är att när bensinen faller genom luften så kan friktionen mellen bensin och luft alstra statisk elektricitet, vilket i sin tur kan orsaka en statisk urladdning/gnista när bränslet just ska träffa botten på tanken. Och detta kan antända bensinångorna. Men, då bensinen har ett ganska ofarligt temperaturområde, då det har sitt farligaste blandingsområde med luft inom -40 till +9 grader C.

Länk

Propan/Gasol är alltså väldigt mycket mer farligt än bensin ur explosions och brandsynpunkt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Min uttalande om gasen byggde på den kurs jag fick från de brandmän som hade en kortade genomgång av hur gasolen fungerar. Och om informationen om bensinen av brandskyddsfirma som gav flera timmars information.
,,,men antagligen så sviktar minnet, så citerade nog fel ;O)

Men man ska väl andå inte påstå att gasolen är en farlig gas? Det är väl andå bra mycket lättare att antända bensin? Antänds gasen då den har en blandning över 10% så blir branden väldigt odramatisk, den flammar till utan explosion, det är om det är en blandning mellan dem gränser som stog i din länk (2-10%, så ca 2-8% ?) som det blir en explosionsartad smäll. Och att det ska bli den förhållandevis specifika blandningen (innom 6% blandning) under en motorhuv vid en kollision är föga troligt.

DOCK är detta vad jag tror, men med tanke på mitt guldfiskminne så ska det inte tas allt för seriöst. Ville bara svara på påhoppet.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ExHonda.

Att Gasol kanske inte är så våldsamt farlig i praktiken i en bil kan kanske så vara, då det handlar om relativt små mängder och att det inte är så stor risk för stända utrymmen, utan en ev antändning kan poffa till och snabbt vara över. Det kan vara möjligt, jag vet inte exakt.

Men som ämne sett så anses Propan/Gasol vara mycket eldfarligt och minst lika farligt om inte farligare än bensin.

Jag jobbar på oljeplattformar, gasplattformar, olje/gasraffinaderier, och har så gjort de senaste 10 åren. Alla säkerhetsmöten och sådant vi har mal hela tiden på hur oerhört faligt Propanet är och hur lite det ska till för att vi ska ha en katastrof. Man tajtar givetvis även om oljan och andra flytande vätskor vi hanterar, men det är inte lika farligt som Propanet, om än jäkligt farligt det med.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Dr Tinnitus: Då är vi på samma "våglängd". Givetvis så är det ju bevisat att gasol kan vara farligt (alla gasexplosioner man läst om i husvagnar och dyligt).
Och som jag skrev så är jag absolut ingen doktorant i ämnet, känner att den brandskyddskurs jag läst inte är så mycket att sätta mot flera års erfaranhet i frågan.
,,, men ofta förvånad över vilken kompetens som finns i detta forum (även ibland på bristen, men tror den beror nog mer på ålder).

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ingen har nämnt något om varför man använder gasol som kylmedium? Varför väljer man detta istället för R134?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
För att det är lättare och billigare att köpa över disk och därför inbjuder mer till "bonnmeck"?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Billigare och mycket miljövänligare är det. Inte så farligt heller då det är i ett välventilerar motorutrymme. Däremot så är enda nackdelen att den har inte fullt lika bra kylande effekt. Men själv tycker jag att kyleffekten är fullt tillräcklig för vårt svenska klimat.

/Aimo

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.