|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tdi är inte bara ett system med ett ökat tryck utan den s.k förkammaren i dem lite äldre personbilsdieslarna finns ju icke i dessa direktinsprutade motorer...Kanske inte framgått tidigare,men iofs ter det väl sig tämligen självklart ändå :) Lite kuriosa ;) BMW har nu ett material i dem stora nyutvecklade V8 dieslarna som kallas för kompaktgrafitjärn...En blandning som (om jag inte minns fel) en svensk uppfinnare kommit på...Ska visst vara ett både lätt o starkt material. Vet dock inte hur det framställdes rent tekniskt. Mvh Janne. |
|
|
Det jag menade var att det var samma typ av teknik..och att förkammardiesel är nå´t helt annat.. |
|
|
tanken med att jag säger att det är samma typ av teknik..är att i en förkammar diesel så sprutas dieslet in i en förkammare finfördelas för att sedan passera insugsventilen..det gör det INTE på varesig tds eller tdi..där sprutas dieslet direkt in i cylindern..rätta mig om jag har fel..;) |
|
|
Glömde juh..om vi nu skall ta traktorerna..en fergosson 135 kontra en fergusson 35 så är det ingen skillnad på trycket från en direkinsprutad (135) och en förkammardiesel(35)..dom har bägge två c.a 160 bar. Utan skillnaden är som jag skrev lite längre upp..;) Har bytt spridare på båda modellerna.. //Dogge |
|
|
nä så kan det väl inte vara, en förkammardiesel innebär väl vara att det är en enxtra kammare i toppen där bränslet sprutas in. om dbränslet skulle sprutas in innan kolven är uppe så skulle det ju vara omöjligt att få den att tända i rätt tillfälle, och lagerna och vevstakarna skulle gå direkt om det tänder för tidigt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
En förkammardiesel har ju oxå glödstift för att uppnå tändning av dieselbränslet,detta har ingen direktinsprutare. Och TDS:en(BMW:s "gamla" diesel) är ju en "vanlig" förkammardiesel(jodå ;)) utan märkvärdig teknik.. Därför har oxå BMW tagit fram direktinsprutade dieselmotorer där återigen 530d är ett utmärkt exempel på detta. Sedan har ju gamla TDS:en turbo o IC vilket "alla" dieslar måste ha för att uppnå önskad effekt... Direktinsprutarna har naturligtvis oxå detta med tillägg såsom 4-ventilsteknik,commonrail med högt insprutningstryck >1000bar osv... Mvh Janne. |
|
|
men alltså vad jag menar är att alla dieslar sprutar direkt in i cylindern, alltså är det bara luft som passerar insugsventilerna... det finns ju tillexempel inga Förgasar dieslar.. det skulle inte funka, motorn skulle troligtvis sprängas av övertryck, eftersom det gärna tänder innan kolven är helt uppe. samma sak om man monterar en dieselpump del så den sprutar in för tidigt, så spricker nånting av den enorma kraften det blir vid "spikning" [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
så klart att dieslet inte går via ventilen..Hjärnsläpp.. |
|
|
Menar du att bmw:s motorer har en förkammare? |
|
|
BMW:s td och tds motorer har förkammare. Sitter just nu och tittar på en sprängskiss av hur förkammaren och cylindern i M51 motorn fungerar... Däremot så har förkammaren vad jag förstår direktkontakt med cylindern vilket gör att endast luftintaget sköts av ventilerna, varför pumpen kan styra tändningspunkten. ------------------ Always Diesel |
|
|
finns det någon annan konstruktion? dieseln sprutas alltid n direkt i cylindern, ytan någon som helst ventilsrtyrning. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.