|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja!! När kom första modellerna med tdi?? I vilka modeller mm mm?? Väldigt tacksam för svar!! MVH Robban R.B | |
|
kan du utveckla frågan lite? menar du turbo diesel innom bmw eller alla märken, och bmw har väl inte gjort några tdi? TD och TDS heter dom, tdi har volvo, golf, och audi tror jag.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jo jag menade inom BMW familjen. Vad är det för skillnad mellan TDS, TD och Audis TDI? R.B |
|
|
skillnad mellan td och tds är att tds:en har IC. och tdi är väl samma sak antar jag, bara annat namn. En gissning är att TDI står för Turbo Diesel Intercooler. Intercooler på tyska heter väl då antagligen nått som börjar på S [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
En undran! Är inte TDi en dieselmotor med direktinsprutning och Tds som BMW hade är en vanlig förkammardiesel... 530d däremot är en med direktinspr.Alla givetvis med Turbo... Rätta mig om jag är ute o cyklar såhär på Lördag e. m. Mvh Janne. |
|
|
så kan det säkert vara, jag har ingen aning.. kan nog stämma det du skriver... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
De som Janne skriver e rätt däremot betyder Tdi turbo diesel injection Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Är ganska säker på att BMW 524TD kom 1984. Har för mig att effekten uppgavs till 115hkr. I reklamen kallades dom för världens snabbaste personbilsdiesel. 0-100 gick på strax under 11 sekunder. Motorn var en utveckling av en av deras marindieslar.( BMW har gjort marindieselmotorer i många år. ) Motorn kom även senare i 3 serien men dök aldrig upp i Sverige. Orsaken sägs vara att den hade bättre prestanda än 320i:n och jämförbara prestanda som dom tidiga 323i:na. En annan trolig orsak kan vara att svenska BMW ville hålla den sportiga imagen uppe på 3 serien. Fick höra detta av en bekant som ägde en firma som sysslade med BMW service under många år. Han var ner på utbildning i Tyskland inför varje ny BMW modell som skulle lanseras, det var därifrån han fick dessa uppgifter. Ynf! |
|
|
haha, ja det skulle ju vara tragiskt om en diesel drog en "sportbil" eller en bil med "sportig karaktär" är väl lite närmare sanningen. vad gör en 325tds 0-100? dom väger väl inte 1840kg som min. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag såg en Bmw 324 TDS -8? i bilsport för ett tag sen...kan det stämma ? att sådana finns ? CF |
|
|
324 och 524 heter väl TD, och 325 och 525 heter TDS? eller? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
S:et står ju för att motorn har laddluftkylare. Mig veterligen levererades aldrig 324/524 med sådan och borde bara finnas som td. 325/525 finns både med och utan så de finns som td och tds. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
varför kan inte tyskarna använda namnet Intercooler som alla andra... skiljer det alltså i motorvolym på 524 och 525 då? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Det finns ingen bmw med förkammar diesel. det är juh ingen massey ferguson 35 jordbrukstraktor..med perkinson förkammar diesel från 1965..:) tds å tdi är juh samma sak..men står det bara td..så är det mekanisk insprutningspump å inte elektronisk.. |
|
Bavaria |
Jag har ägt en 524, stämmer nog bra att den gick bra i förhållande till bilar på den tiden, hade en 84:a sålde sedan motorn till en kille som skulle ha den till båtmotor. hade då gått 28000 mil utan några större problem. Kom ihåg att en vän till mej hade en 520 ,e28 som jag åkte ifrån. :) |
| Min 524td har passerat 41000 mil nu. Den e lite lätt justerad för mer effekt... Går helt underbart, och tillomed 525:orna får akta sej :-) | |
|
Dogge>>>TDS och TDi är inte samma sak. TDS är som skrivits tidigare en turboladdad diesel med intercooler,"gammal" modell UTAN direktinsprutning då.. Direktinsprutade dieslar som duschar in bränslet under högt tryck som nu på senare tid kommit fram(läs 90-talet)och fortfarande är under starkt framåtskridande brukar benämnas med TDi där i:et syftar på denna direktinsprutning. Så BMW's med beteckningen TDS är inga underverk av senaste teknik.. TD beteckningen är/var då som skrivits redan en turbodiesel UTAN intercooler,T.ex 524TD(E28:a).. Mvh Janne. |
|
|
hmmm, men alla dieslar är ju direktinsprutning, bensinare däremot sprutar ju inte in bränslet direkt i cylindern, men det gör alla dieslar. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
dannej...Nu är det så med alla(dem flesta)dieslar,dock var det inte så på dem lite äldre virvel/förkammar dieslarna det man menar med DIREKTinsprutning under extremt högt tryck...T.ex Common rail direktinsprutning. Men insprutning är det på dem gamla oxå...Hmmm hoppas någon förstår vad jag menar.. Mvh Janne. |
|
|
jo, men insprutning är det på dom flesta bensinare med, fast där sprutas bränslet ut i insugningsröret eller precis före ventilerna, sen åker det ju in i cylindern när ventilen lyfter. men det funkar ju inte på en diesel... så TDI innebär bara att det är lite högre tryck på spridarna? som på audis nya modeller vet jag att det är ca 2000bar, hur mycket tryck är det på dom äldre då? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
Tdi är benämningen på direktinsprutare med som sagt extremt högt tryck....Förkammar dieslarna vet jag inte med vilket tryck bränslet sprutas in. Direktinsprutare bland traktorer har faktiskt funnits tidigare...Då hade dem cirka 150-200bar vid iofs väldigt lågvarviga motorer,så man kan säga att traktorerna(Dogge) :) var mera high-tech än personbilsdieslarna redan för x-antal decennier sedan.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.