AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.336

Vad ska man ge för en 540 -93?

Sida 1 av 2
pa
95
pata N
bmw 528ia 98:a
tja tänkte höra med er om bmw 540 93:a 24000mil.all utrustning utom skinn vad ska man ge för en sådan är 25000kr för mycket eller.det finns lite ytrost på skärmkant.

TACKSAM FÖR SVAR
Det beror ju helt och hållet på skicket på bilen. Men 25000 kr för en 540 låter inte så mycket i mina öron om den är i ok skick.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns mycket att först måsta ta reda på om man kan tycka att det är för lite eller för mycket....Hur växlar automatlådan(OM det nu är en med autlåda)?,ägarhistorik?,miltalet stämmer?....Rosten finns alltså "bara" som "lite ytrost" på en skärmkant?

Maskinellt?...kompressionsprov har du tagit?,kamaxlarna ok?,inga "klonk" annars i drivlinan,kamkedjan ok?(inga/ingen slitna/sliten länk t.ex?),fjädrar stötdämpare fräscha?,framvagnen ok?,däcken fräscha?,Ac fungerar?nybesiktigad?skattad? osv osv...

Men jag kan väl ändå säga så mycket att det VERKAR billigt,dvs ett OK pris...men det man ska komma ihåg är ju att priset i många fall är en "spegling" av skicket...Men även annat spelar ju in..naturligtvis...ägarens vilja/ovilja att sälja snabbt osv...

Mvh Janne.
25 KSEK är ett ok pris om bilen är i vettigt skick. Bättre att ge 40 för en i mycket bra skick än 25 för ett vrak dock helt klart. Bilen är 15 årsmodeller gammal!!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Viktigt att kolla 540 E34 motorns akilleshälar,dvs att oljepumpsbultarna sitter som dem ska(att oljetryckslampan ej släcks snabbt kan vara en anledning att höja ögonbrynen),automatlådan växlar som den ska(helst utbytt till en ny eller renoverad skulle jag vilja säga),kamkedjan är bytt(helst)...

Är inget av dem åtgärdena fixade så förstår jag det relativt låga priset :)

Mvh Janne.

pr
296
produce1
540/6 touring-95
Kolla min 540 i mitt galleri den köpte jag för 25k inklusive nya 18tums fälgar samt däck.Bilen var i toppskiktet av 540s förutom att blinkersen på sidan va felmonterad.Begärt pris va 34k

Har även köpt en fullsmetad diamant svart 540 för 20k för 1 år den ca oxå den tokfräsh.Begärt pris va 33k

Diamant svart touring utan ac dock köpe jag för 26k va oxå tokfräsh samt endast 14k mil sålde den för 35k men va svårsåld som attan pga att den saknade ac men första som ringde & kolla på den tog den.Begärt pris när jag köpte den va 37k

samt så har jag köpt en för 17k den va ok maskinellt sen va den inte så fräsh men absolut inget vrak.Begärt pris 22k

Så kontetan e nog begär man bara 24 k från början så e det kanske inte någon helfräsh kärra men vågar man pruta på bilarna som det begärs 30-40k så kan man göra ett klipp;)eller som i mitt fall 3 klipp
Jag kan ju tänka mig att 540 inte är så lättsåld bil nu för tiden, den kostar ju rätt mycket att äga. Sen kanske det skrämmer många det där med automatlåde problemen som man kan bli drabbad av.

Jag har dock en fråga ang en 540 som jag är intresserad av. Jag frågade om något var gjort åt lådan på den bilen och då fick jag till svars att oljesil var demonterad/monterad. Det var ett originalkvitto från bmw. Brukar dom skriva det som så om dom renoverat lådan på bmw? :) Vad är igentligen oljesilen?
Janne T; Kamkedja byter man inte på 540i, jag kan inte påmina mig om något ras på grund av kedja på en 540i, däremot på 530i, det finns 4st av varje kaross 540i/6-93 ingen av dom finns i Sverige alla är förseriebilar och frågan är om någon överlevt...

Oljepumpsbultar är ett så enkelt fel att åtgärda att jag rekommenderar att kolla dom i samband med första oljebytet efter köp även om förrra ägaren dragit åt dom.

Automatlådan bör få ny olja regelbundet typ var 80-100tkm, även om med vettig körning håller den bra, Mugge: s 27000milare har vad jag förstått originallåda och troligtvis original olja!! Det allra viktigaste med en 5hp30 är att backa FÖRSIKTIGT, ventilhuset till backen tål inte hårda tag, en kompis körde sönder sin låda på det sättet.

C-Douglas; Oljesil är där smuts samlas, byt det vid nerplockning, vilka hade kontrollerat lådan? Knappast auktoriserad BMWverkstad? Dom brukar säga det är livstidsolja.

produce1; Touringen har ju biltema blinkers!! Förstår att den blev billig då=)

pata N; all utrustning utom skinn?? Tillåt mig garva den saknar garanterat en mängd saker, bensinvärmare, telefon, pdc etc.

För 25tkr kan du köpa och plocka ner om lådan rasar men då ska du verkligen gilla att göra sånt, det är för lite info för att säga om det är ett bra pris i stället för ett ok som ändå det är för en körbar 540iA, det låter dock som en bruksbil på sluttampen av sin levnad om inte någon pumpar in en slant för att höja nivån på den.

Stephan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stephan:Njo,nog har jag läst om kamkedjehaverier på 540 också,det brukar tydligen vara en länk som blir sliten mer än andra o därefter är det inte lång tid tills raset...EN annan orsak till kamkedjehaveri torde nog också vara att någon oljepumpsbult ligger o "skvalpar" i tråget som sedan kastas upp i kedjetransmissionen...Inte sååå långsökt tycker jag..

Mvh Janne.
Janne T; Jag räknar inte kamkedjeras på grund av oljepumpsbulthaveri som att man borde bytt kedjan, den sortens haveri har jag hört talas om, men däremot inte att kedjan går av på grund av slitage vilket däremot jag hört om på 530i, därav mitt påpekande.

Stephan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst är det en bra konstruktion med kamkedja rent generellt sett,jag har nog pratat mig less på vad jag anser om dem med rem :)

Men vad jag hört så har det blivit en del haverier av kedja även i den "stora V8:an"...Kanske inte något att fästa sig så mycket vid,men klart är att haverier har skett och att mera bestämt en länk i kedjan varit "slut" när folk har kikat på kedjan,INTE lätt att veta då när denna länk ger sig s.a.s....

Kamkedjan har ju gått av på den gamla slitstarka M30 motorn också,men betydligt färre vad jag kan säga iaf..Har faktiskt inte hört att det skett annat än på en M30(528 E28)..och då hade den gått långt över 30000mil,servad enligt schemat också..Otur..

Mvh Janne.
Janne; Finns det bilar med rem?!=) Skämt å sido, om inget går sönder när remen går av då tycker jag dom bilarna är ok, min Golf II 90hk-89 har inget bytesinterval utan den är livstid vilket den även klarade, 201tkm löstes den in efter en tjuv kraschat den, skedde för ägaren efter mig.

Vet att du gillar M30 (det gör jag också, en fräschare 735i E32 5vxl tack!) men jag har uppfattningen att M60 är pålitligare även om skillnaden är liten.

Stephan
pr
296
produce1
540/6 touring-95
stephan735i:Jo blinkersen va inte allt för porrig men billig njae det är väl ändå & ta i prisvärd tycker jag.Tror det är många som säljs för det priset då annonsören tex begärt 37k & får ett bud på tex 25 då tar dom flesta det då det nog varit stendött på annonsen;)
produce; 25tkr är billigt för en 94: as 540iAT om den har klima, läder, ASC+T/diffspärr och schysst skick i övrigt, kompisen fick 65tkr för sin, men det är ju många som behöver seriös hjälp med både annonser och hur man beter sig vid försäljning...

Stephan
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Jo jag fick ganska bra betalt för den byte den jämnt mot en sierra cosworth& den bilen la jag ut 2k på sen la jag 10k i mellan på m3an jag har nu hehe.Så visst det va nog billigt eftersom jag kunde byta åt mig en cosworth rakt av så det säjer ju lite om skicket på den 540n jag hade.
Lånar den här tråden lite så slipper jag skapa en ny.

Jag mailade på denna Länk och frågade om han var intressad av byte, och det var han. Där finns även bild på kvittot på växellådsjobbet. Det säger inte mig så mycket mer än att oljan och silen är bytt.

Vad tror ni om den? Själv bryr jag mig inte om hur den ser ut direkt. Men den har ju gått +33000 mil vilket oroar mig lite. Vad kan man få för den om man skulle sälja den som den står fast nybes och skattad?

Han kan tänka sig att besiktiga bilen innan bytet och han skrev då så här: "Har en annan ide om du är intresserad, jag struntar i att ställa på bilen (måste vara trafikförsäkrad först) så behöver jag inte strula med det jag åker bara in och besiktigar den och får annmärkning på vindrute spolningen och signalhornen (delarna ligger i bagagen)..."

Går det att göra så?

Mvh
Visa användare
103
Icekallt
525i,1995 (glidare)
Passar på att låna Denna tråden med en snabbis. Ni pratar om dom hära kulorna i automatväxelådan, är det samma fel på en automatlåda från -87 ex E32? Dvs om den slutar driva att kulorna har pajat sönder!?

Douglas: Haha vilka ideer han har visst kan han la få göra så men han får ju skylla sig själv om han åker dit för olovlig körning då bilen varken är påställd eller försäkrad och sen kan det ju vara onödigt att få tvåor på fel man redan känner till eller?
Av anonnsen att dömma har han nog tänkt att det ska vara smidigt att lacka om de delar som inte stämmeröverense.

min motor ska få lite massage!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Köpte en 540i 6vxl för 29000 ganska billigt men ockå en hel del meck....
Detta har jag bytt den sista månaden:
Styrväxel
lambda
broms skivor fram
Problem med orkeslösmotor, som jag ej fått rätt på än:(...
Nu börjar den bli som jag vill men den ska fortfarande rostlagas och fixas glapp i framvagn. Så 5-7000 kr till kommer jag få lägga inom en snar framtid! Så gillar man mecka så köp en billig bil, annars köp en som verkar helt ok från början!!!

Mvh. Richard
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
richo kolla dina kattar och slutburk! innehållet från kattarna brukar hamna i slutburken.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
icekallt:Den bilen kollade jag på förra veckan på #ärligare" bilder nu verkar han tagit nya.

Den är absolut inte så fin som den ser ut på bilderna bättre pruta på en bil i 30k klassen för en som det begärs 20k för som desuttom gått 33k mil ,Samt fel nyans på lacken pga av gammal krockskada nej den kan man plocka delar eller ngt i från i stället men ABSOLUT inte köpa om man ska ha & åka i & tro det kommer bli en billig resa i slutändan
pr
296
produce1
540/6 touring-95
sorry c.douglas menade jag:D

Vad är det för bil du tänkte byta jag har en 540 som både är skattad besigtad & klar men 22kmil & den är en pärla jämfört med den du länkade till.

Är det din touring du ska byta så kan jag ev tänka mig ett byte så får du en 540 som e ärlig utan krockhistorik mm,mm desuttom är den svensksåld men ingen rost för det;)

Så får du en bil du kan ha flera år framöver utan bekymmer på direkten även i min är det bytt låda med kvitto på jobbet & låda(ej beggad) givetvis

Är igentligen ute efter en 525touring men duger lika bra med 520

vi kan ta det på powerpost isf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.