|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Är ny här. Har beställt en 120d m 3d med manuell växelåda. Men nu börjar jag fundera på om jag inte skulle valt automat, trots priset. Är det någon som har något bra råd? Har inte kört automat men har hört att man förlorar lite kraft jämfört med manuell låda. /Fredde | |
| Min svärfar har en 320d E90 med automat, själv har jag en likadan fast kombi (det var därför jag valde samma kombination). Farsan min har en 120d - manuell, vilken jag kört lite grann. Manuella lådan är trevlig och helt okej, dock faller mitt val på automatlådan då jag tycker att den passar bättre till valet av bil. Skulle vi prata om en 130i istället hade jag utan tvekan valt en manuell låda pga skojfaktorn.. | |
|
Lätt som en plätt automat, passar motorkaraktären utmärkt! Den manuella lådan är som sagt bra också, men inte mitt första val. Mvh, /Wille |
|
|
Håller också på automat. Passar utmärkt ihop med en vridstark diesel. Du behöver definitvt inte oroa dig för att den ska kännas slö. M v h |
|
|
Tack för råden! Har ringt och beställt automatlåda. Känns som sagt rätt till den motorn. Fick också det glädjande beskedet att leverans troligen kommer att ske i mitten/slutet av Oktober istället för mitten av December. Låter nästan lite för bra. |
|
|
Du gjorde helt rätt, automatlåda! Låter kanon att du kanske får bilen tidigare. När beställde du den? Går och väntar på min 120dAM skulle också vilja ha ett glädjande besked om tidigare leverans. |
|
|
Rätt val! Automaten är extra härlig när man accar fullt genom hela registret i sportläget. Den växlar snabbt och låter motorn ligga i rätt register hela tiden. Dessutom när man kör lite aktivt på kurviga vägar växlar den gärna ner ett par steg när man bromsar in i kurvor. Jag saknar absolut inte en manuell låda i den här bilen. M v h |
|
| Rätt, rätt, rätt! Provkörde båda och kunde konstatera att dieseln passar oerhört bra ihop med manuell låda. Steptronicfunktionen har jag i princip aldrig använt, helt enkelt eftersom den inte behövs. Säger en del det också. | |
|
Låter definitivt som att jag gjort rätt. Bilen beställdes 10/9 med 3 månaders leveranstid enligt säljaren. Att han nu pratade om slutet av Oktober känns lite för bra, vi hade dessutom bara ett hastigt samtal där jag bytte till automatlåda, så det finns risk för felsägningar. Men tidigare ska den komma i alla fall. |
|
|
skiljer det fortfarande en deciliter/mil i förbrukning på de nya motorerna? de flesta som köper diesel kör ju en bit och då tyckte iaf jag att det blev lite väl stor skillnad.. räknade fram att jag tjänade 20 spänn varje dag jag åkte till jobbet genom att växla själv... |
|
| 5,4 Aut. vs 4,8 Man. vid blandad körning, så skillnaden är bara 0,6 dl. | |
| Jag har bara testat 120d 177hk dieseln med automat och det funkade alldeles utmärkt. Tror inte du kommer att bli missnöjd utan mer positivt överraskad. | |
|
Och jämför man med t.ex. en 120i så skiljer inte accelerationstiderna alls lika mycket mellan en automatisk och en manuell 120d, snarare är den minimal. (enl. BMWs deklaration) Mvh, /Wille |
|
|
Tack för all bra info! Nu går man här i väntans tider. Är det någon som har något tips på vinterdäck? Vilka dimensioner man ska ha på fälg (alu) och däck. Antar att sommardäcken är av runflat-typ men bör vinterdäcken vara det också? Ni som har en 120D vilket märke på däck levereras bilen med? |
|
|
Jag har beställt en 120d M-sport och 17"-fälgar. Jag kommer byta ut sommardäcken mot vinterdäck på originalfälgarna så fort jag får bilen. Minns ej exakt dimmension, men tror det blir 205/50-17. Det kommer inte bli Run-flat på vinterdäcken, utan jag kommer ha en lagningssats + liten kompressor i bilen. Mvh JOhan |
|
|
Som sommardäck har jag uteslutande sett Pirelli Euforia (RFT) på nyare ettor, vet inte om detta är det enda däck som e87 levereras med i dagsläget dock. Det finns massor skrivet om runflat-däck kontra "vanliga" däck i forumet, rekommenderar dig att söka på RFT i sökmotorn här på forumet. Lycka till! Mvh, /Wille |
|
120d |
Min levererades med Goodyear gummi på 18 tummarna! |
| Vi har en 120d med automat och jag kan bara hålla med föregående talare att det fungerar väldigt bra. jAG Skulle inte valt manuell om jag fick göra en nybeställning | |
|
Har också Goodyear på mina 18". När jag köpte bilen, köpte jag till en omgång Style 256 17" fälgar utan däck som jag ska ha Michelin Xice dubbfria (icke RFT) på. Valde mellan dessa och Nokian RSi dubbfria som jag hade på förra bilen. Jag var iofs väldigt nöjd med Nokian, men däcksfirman menar att Michelin är något stadigare och bättre på asfalt och jag tycker det kan vara värt att prova. M v h |
|
|
Det visade sig att på mina 18" M-fälgar satt också GoodYear däck (rft) fabriksmonterade. På 17"M-sport verkar Pirelli däcken sitta, eller? Mvh, /Wille |
|
| Vilken skönhet Wille !!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.