AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.948

vad laddar generator A mässigt?

Sida 2 av 2
OK. Ett knep i E39 är att lyssna efter ett par pip (en kort och en lång) som kommer just efter start om batterispänningen dippade för mycket under starten.
Tror gränsvärdet ligger runt 9-9,5V och jag är osäker på om det finns på din -97 men efter -99 finns det iaf. Jag har hört det ett antal ggr, och det tog ett tag innan sambandet framgick, finns inte dokumenterat vad jag vet. Startmotorn är bara obetydligt tröttare, inget man tänker på, men lyssna efter piptonerna, dags för stödladdning osv.

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ska ju inte behöva ladda 1 ggn i veckan,då köper jag heldre ett nytt batteri.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Inga tippningar nene :*(... iaf d va kamgivarn :)..

jo egentligen skulle d vara mest intressant att veta vad det förbrukar totalt men saknar en såppas stöddig amperemeter, så att kolla på vad högtalarna kan förbruka/matas med va simplast för att få ett ungerfärligt humm. hur som helst d löser sig nog.. tack för info.. =)

Ge han olja Bara!!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Fati= Det brukar stå i instruktionsboken eller på slutstegstillverkarens hemsida hur mkt stegen kan dra som max och det är det jag tycker man skall dimensionera kablar mm efter och inte efter vad stegen ger ut till högtalarna för det är helt ointressant. Men vi kan säga som så att även om du har en 140A generator så räcker inte den till ihop med ett original batteri till att driva stegen utan att batteriet sakta töms om man har ett eller två stöddiga steg utan man behöver oftast komplettera med minst ett extra batteri om man inte godtar att lysena blinkar samt att man även då behöver stödladda då och då.
Visa användare
282
Fatii
eh va! :).. 80A + 42A! kunde inte på nått vettigare sätt få ett humm på vad det kan tänkas dra utan att köpa ett alldeles för dyrt/onödigt verktyg.. så jag högg till med vad högtalarna kan tolerera! och ja! skiten maxxar dom få gånger jag spelar.. brukar köra varannan dag till jobbet med musik och andra dagar helt tyst! *lol*...

Jo rätt kablar har jag! en kabel på 25mm2 tål rätt mkt om den är på knappa 2meter..

btw! säljer mekonomen en generator till mig på 140A och säjjer att den passar min bil och även framförigt varför jag vill byta! och det sen senare visar sig att det gör den inte alls! så är det iaf inte mitt fel!

/F
Mekonomen har knappast uppgifter på vilken kabelarea du har till generatorns B+ i bilen, det måste du själv kontrollera. De kan troligen inte heller bedömma om drivlinan till hjälpaggregaten inklusive generatorn kommer att hålla för den ökade belastningen. Vad de däremot brukar ha koll på är om generatorn rent fysiskt passar i upphängningar, fastsättning osv.
Att bedömma förbrukningen till stegen utefter vad högtalarna tål är ingen bra idé, det finns inget som helst samband. Om det nu inte finns några datablad eller uppgifter på slutsteget så kanske det sitter originalmonterade säkringar? Ibland en enkel, ibland två parallellkopplade. Om steget t.ex är avsäkrat med t.ex 80A så kan man tänka sig att förbrukningen kanske kan gå upp till runt 80-90% av detta värde, men det är fortfarande en grov uppskattning. Man kan lika väl ta ut 120A via en 80A säkring under ganska lång tid innan den brinner av.
En 25mm2 kabel kan bära runt 80-100A innan spänningsfall eller förluster (uppvärmning) börjar bli för höga.

FP
Visa användare
282
Fatii
oki, om generatorn passar lr inte låter vi vara osagt tillsvidare! blir nog bäst så! livslängden minimeras rätt rejält antar jag dito orginal på 120A..

rätt bra chansning på te.x 80! för det är säkrat på 80A (det som suger mest iaf).. går inte effektlagen att tillämpa på högtalarens tolerans av kontinuerlig effekt? typ nått i stil med UxI=p dvs 14Vx42A 588W, troligtvis verkar jag vara helt ute och cyckla men det är inte mitt syfte med tråden att fundera ut vad det förbrukar! men skriv gjärna hur det funkar förstås! och nej! jag kommer inte lägga pengar på att köpa en amperemter lr vad heter dom?, köper hellre en basscube.. :)

/F
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Man kan räkna på vad ett steg drar igenom att mäta hur mkt det ger ut på högtalarkablarna men då måste man också veta vad förstärkaren har för verkningsgrad dvs matar du ett steg med 100A så skickar det inte ut lika mkt till högtalarna pga diverse förluster mm.Sedan så är det så att även om högtalaren är på 1000w och man kan spela den fullt ut så betyder inte det att den får 1000w ifrån steget.
Visa användare
282
Fatii
oki, får läsa på lite då kanske xD...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.