AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.450

Brinner bilar oftare vid krockar nuförtiden?

Sida 1 av 2
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tänker framförallt vid krock och avkörningar. Tycker att man läser om brutala bilbränder och folk som fastnar i lågorna ganska ofta nuförtiden. Obehagligt. Är det den ökade mängden elektronik i bilarna som gör det hela mer lättantändligt i samband med en smäll?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Katalysatorer är väldigt varma och dom fanns inte förr i tiden.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
En varm grej till: Turboaggregat.
Dessutom har bränsleinsprutade bilar högre tryck i ledningarna än förgasarmotorer, vilket ger mer sprutande soppa vid läckage.

/Mats J
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Detta har jag också funderat mycket på.
Borde inte Dieselalternativ vara "säkrare" och mindre eldfängda än bensinsyskonet vid en krock?

/L
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Jo, diesel har ju inte alls samma explosionsartade förlopp som bensin och borde rimligen vara betydligt säkrare vid en eventuell krock. Tycker att det borde lyftas fram lite mer. Man kan räddas initialt av en airbag eller bältet med vad händer om man inte kommer ut och bilen fattar eld. Jobbigt läge...

Tanken borde vara lika säker som svarta lådan och likaså borde soppan i ledningarna på bråkdelen av en sekund sugas tillbaka av pumpen och "förseglas" samtidigt som airbagen aktiveras. Svårt kanske, men...

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Bränsletillförseln sker ju via elektrisk pump, en pump som på dom flesta moderna bilar stängs av vid krock.

Nåt som dom flesta har, och dessutom i en plastbehållare i motorrummet, är spolarvätska. Tydligen tämligen eldfarligt även i brukskoncentration.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Läge för en sjätte stjärna i EuroNcap till den tillverkare som har det säkraste bränslesystemet
vid krock?

/L
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Faktiskt är det så att Diesel kan vara mycket elakare än bensin vid bilbränder.

För det första ska vi komma ihåh att vare sig bensin eller diesel brinner, och inte trä heller för den delen, i fast eller flytande form.

Det är bara gaser som brinner, och för att det ska kunna brinna så måste det till tre saker.

1. Något som vid nog värme kan avge brännbara gaser.

2. Syre.

3. Värme

Tar man bort en av dessa så kan det inte börja brinna, eller så slocknar en brand. Busenkelt.....

Bensin är lömskt som fan för det kan avge brännbara gaser ner till nästan hur kallt som helst, -40 grade eller kallare är inga problem.

Diesel är inte alls så farligt på det viset då det kroknar rätt fort i kyla med att avge brännbara gaser. Är det -20 så börjar det bli klent med gaser från diesel.

Ovanstående kallas för "Flampunkt"

Men sen har vi nåt som kallas "Termisk tändpunkt" vilket handlar om hur mycket värme/energi en gnista måste ha för att orka tända den brännbara gasen. Och det krävs alltså lägre temperatur på gnistan för att dieselgaser skall antändas, än vad som krävs för bensin.

En annan sak som gör dieseln väldigt lömsk är att man i dieselsystemen har väldigt höga tryck, flera tusen bar, vilket betyder att vid minsta spricka i ett bränslerör så kommer det att spruta ut en mycket finfördelad dieseldimma som är mycket lättantändlig.

Så, därför kan diesel många gånger vara mer riskabelt än bensin när det gäller bränder i fordon.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ok, där sprack min teori. Har faktiskt funderat på detta inför nästa familjebilval.
Om vi tar 3 st likvärdiga personbilar vilken av dessa tror ni risken är störst för en ev. brand efter krock?

1. Volvo S40 1.6 (bensin)
2. Volvo S40 1.6D (diesel)
3. Volvo S40 1.8 Flexifuel (förutsatt att den körs på etanol)

/L
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den vanligaste orsaken till bilbränder vid krock är att spolarvätskan duschar grenrör och andra heta objekt! Den brinner bra trots utspädning med vatten.
Jag tror således på en bil med smart placerad spolarbehållare.
(Källa: Brandförsvaret)

AE
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Spolarvätska minsann, där ser man. Hade jag ingen aning om. Stannade till vid en mack häromveckan och körde latvarianten med färdigblandad vätska direkt vid pumpen (ni vet den där billiga!!). När jag förde pumpen över motorrummet så rann det ut överbliven vätska från förra bilisten direkt ur pumpen ner på den heta motorn. Min flickvän frågar

"Oj...är det inte brandfarligt det där??"
-...nää....det tror jag inte!!

Tjena...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
hbengtsson!

För din egen och andras säkerhet, låt din flickvän sköta göromålen
kring er bil i fortsättningen. ;)

/L
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kan inte oljan vara bov också?
Motorn är som sagt upphängd på ett sätt som gör att den skall ta upp en del energi vid en krock.
Vi säger att den gör det, något brister (block eller dylikt) och olja rinner ut, ner på avgasröret och antänds?

Sen, tyvärr är det så att om man köper en stor säker bil, säg volvo xc90 med massa säkerhetsdetaljer, så krockar man med ett annat fordon i sveriges förhållandevis gamla bilpark, säg en bil från 80-talet ca.
Bilarna "sitter ihop" i tex fronten, och den av suven krossade 80 talaren börjar brinna. Då brinner den säkra volvon upp också!

Så det viktiga är inte hur säker bil individen har, utan hur säker bil den du riskerar att krocka med har. (i detta fallet med brand)

En kedja är aldrig starkare än svagaste länken,
Hälsar Bjerser!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Låt skrotpressarna tugga sönder alla gamla lik som rullar på vägarna!
Varför ska vi envisas med så gamla bilar i Sverige?

Man kanske skulle byta upp sig till en 85:a? ;)

/L
Blir lite "lömsk" på en del uppgifter och siffror i inlägget ovan. Flampunkten för diesel ligger runt +50°, alltså inga antändbara gaser under denna gräns. Samma gräns ligger runt -40° eller lägre för bensin. Fotogen och dess släktingar, lacknafta, petroliumbaserad avfettning, Varnolen, White Spirit osv har en flampunkt runt +40°
Vanlig motorolja ligger runt +200°.
Bränsletryck på flera tusen bar låter fantastiskt, insprutningstrycket i realiteten ligger runt 800-1200bar framme vid insprutarens spets. Toyota aviserar 1800 bar som världsbäst just nu men Bosch hade redan innan system med tryck över 2000 bar.
Dock är arean i kanaler och rör fram till spridarmunstyckena väldigt små, vid en ev. krasch går trycket snabbt ner till noll.
Etanol/Metanol i spolarvätska osv är mycket eldfarlig speciellt vid koncentrationer över 35-40%.
Diesel har ett lugnare brandförlopp när den väl brinner i öppen form men ökar snabbt till kraftig eld efterhand som temperaturen stiger. Bensin leder dock "ligan" med sitt explosiva startförlopp och förbränning, även i kyla. Energiinnehållet är ungefär lika i båda fallen.
Att elektronik i bilarna skulle bidraga till flera bränder vid krock stämmer dåligt. Faktum är att "elektronikstinna" bilar som t.ex BMW även har en mängd system för att förhindra bränder vid krock, t.ex aktiv avstängning av bränslematning och pumpar, avskjutning av batterikabeln vid pluspolen förutom en separat och avsäkrad anslutning som matar varningsblinkers, kupéljus, dörrlås osv.

FP
Ao
50
Aouseus
320 -99
Spolarvätska har lite olika flampunkt beroende på spädd eller koncentrerad nedan har ni ca. grader .

Koncentrerad = 12 grader

Utspädd = 25 grader

Alltså är båda två klass 1 = mycket brandfarlig.

Hoppas detta gav någon svar på funderingar om spolarvätskan.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag är kanske trögfattad, men om man ska försöka dra en slutsats
av ovanstående inlägg så är en Dieselbil med säker placering av spolarbehållaren
(utanför deformationszonerna) att föredra då ur brandsäkerhetssynpunkt??

Kan man säga så, Upplys mig?

/L
Spelar det roll om flampunkten är -10c eller +100c när motorn är flera hundra grader varm och således värmer vätskorna till höga temperaturer väldigt snabbt?

För att återgå till ämnet (host host) så tror jag inte att spolarvätska är boven, det har ju funnits ett tag. Tyvärr vill jag inte spekulera om vad jag tror men måste jag så ligger min röst på just elektroniken. Mängden elektronik har ju ökat lavinartat på sistonde.

Hallå förresten, har du någon källa med statistik över antalet bilbränder genom de sista åren, eller har tidningarna kanske bara börjat skriva mer om det?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min källa med spolarvätskan kommer från en brandman som grundar det på statistik från bilolyckor. Jag tror nog det är relativt vanligt på lite äldre bilar som väldigt ofta har spolarbehållaren längst fram. Det finns ingen brännbar vätska av samma mängd som spolarvätska i motorrummet. Desutom i en skör plastbehållare. Men det har ju blivit bättre och spolarbehållaren på min bil tycker jag har en bra placering. Vad gäller antändning så kan ju en fin dimma av spolarvätska antändas av de gnistor som uppkommer rent mekaniskt vid en kollision.

AE
Elektronik i sig är inget brännbart ämne. Elbränder (som samlingsnamn) däremot är en faktor att räkna med. Rätt konstruerade och avsäkrade elsystem är knappast en antändningsrisk i samband med krockar.
Däremot hade man förr väldigt suspekta elsystem, i många fall utan avsäkring, och så sent som på 90-talet hade Volvo s.k. en fusible link. ett kabelstycke som skulle fungera som säkring vid kortslutning framme i kylarens elfläkt (en stor förbrukare). Det visade sig i stället vara en potentiell brandfara, något som Lucas konstaterade redan på 60-talet med samma system istf vanliga säkringar.
Specificera gärna hur elektronik kan skapa eller underhålla en brand vid/efter en krock.

FP
Var många bud i denna tråden, flampunkten för diesel ligger mellan 60 och 70 grader, inte mindre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.