AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.220

Beslutsångest; m5 eller 540 (E39)...

Sida 1 av 2
Står i valet och kvalet mellan att införskaffa en m5 eller en 540 touring, vet dock inte vilken av dem jag ska ha... Vill egentligen ha en touring men samtidigt vill jag ha rejält med driv i bilen och är tveksam till om en 540 är nog starkt för min smak... Vilken bil får man ut mest av förhållande till hk? Är m5:an löjligt mkt dyrare att äga och driva?

Givetvis förstår jag att m5:an är mer "hungrig", undrar dock om 540:n är någorlunda varvillig i förhållande till m5:an..? Hade en z3 coupe, 2,8 liters tidigare och den kändes väldigt kvick för att "bara" ha 194 hk under huven... Klart, den är lättare och mer smidig men motorn kändes än dock väldigt väl konstruerad...

Mvh Antooooon

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
M5 utan tvekan, ångrar att jag sålde min E34 M5 3,8 till förmån för min 540 E39... det känns som M-bilarna besitter lite mer kvalité, dessutom roligare att köra.
Okej, var m5:an MKT dyrare att äga..?

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Kan ju börja med att säga att en m5 är alltid en m5.
e39 540 är väl lite mer komfortmotor om man jämför rakt med m5, även om det är v8 i båda. Jag har provat både m5 och 540(manuell) och 540 spättar på riktigt bra, speciellt i lite högre hastighet. En riktigt go motor med massa vrid. Den hänger av det mesta vad som heter aero,t5r,s4..
Jag skulle lätt nöja mig med en sån speciellt en touring, men vill man vara den som aldrig behöver oroa sig när en 540 dyker upp i bakspegeln, köp en m5.
Vet tyvärr inget om kostnader om dessa bilar men m5 är antagligen betydligt dyrare i det mesta.

("peter_f" har för mig att m5 e34 är den sista m-modellen som färdigställdes för hand på fabriken, därav den grymma kvaliten)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En manuell E39 540 är 1 -1,2 sekunder långsammare än en M5 upp till hundra enligt guiden och det är väl en evighet om man har bråttom:)
Men 100-200 är nog M5 överlägsen misstänker jeg efter de jag provat.
Men 540 räcker till i de allra flesta fall, M5ans försäkring, service , dvs driftkostnaden är nog rätt mycket dyrare. Men behöver man inte bry sig om det, så är M5 det självklara valet. En V8 åker man på vridet inte varvet dvs den drar rejält redan från låga varv, men är dock rätt så varvvillig ändå.
540 räcker gott och mer därtill, är ju sällan man kan rasta hela registret om man vill ha kvar körkortet. Men du måste nog prova själv, alla upplever ju inte samma bil på samma sätt. Det ultimata är ju en kompressormatad 540, den slår det mesta som rullar.

///MVH Hasso
Länk
försäkringen på M5an är riktigt svindyr 16papp om året betalade jag, tur man bara körde på sommrarna, 540 kostar inte hälften av det.

Som Hasso säger så är M5an dyrare när det gäller service, men allt är ju relativt min M5a-92B hade jag i 5år, besiktigade den lika många år UA.. det den kostade mig va däck och normal service... min 540 har hittills kostat mig ca 20000kr (sen i februari), massor med problem.. men jag kanske bara har haft otur.

(Spacco, du har helt rätt)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som peter skriver så kan ju reperationsbehoven vaiera från bil till bil men när vissa saker går sönder så lär M5 kosta mer. 540 är mer att jämföra med 528/530 i mångt och mycket när det gäller reservdelar.

Även försäkring är ju realtivt då det beror mycket på ålder och var man bor. Om tvesovla tänker ha bilen reggad på sig själv så lär det skilja en hel del mellan 540 och M5. För egen så är skillnaden kanske en tusenlapp per år. Kollade just försäkringen på M5 och den ligger exakt 2000kr över den jag har på min 530, 6900kr respektive 4900kr per år.

Bensinförbrukning lär också skilja ett par deciliter, framförallt om man jämför med 540i6. Kör man inte så mycket så spelar det kanske inte så stor roll men lägger man 3000mil per år så blir det många tusenlappar av det.

Så vilken som ger mest hk för pengarna är med andra ord högst individuellt.

___
//Ulf
En Alpina touring då?
Kanske ngt att ta med i alternativen.

-Phil
Tackar så hjärtligt för alla utförliga och välformulerade svar, allesammans! Har varit inne på en Alpina touring men jag har fått för mig (ej bekräftat) att en Alpina kan vara rätt svår vad gäller vidareförsäljning (dvs. hitta rätt köpare) och reservdelar - men om det är fördomar eller ej, vet jag inte...

Har länge varit ute efter en 540 touring med 6 växlad manuell låda och bara för det ligger det ute en just sådan till försäljning för 115 tkr - vet inte om ngn här har varit och kikat på den alt känner till bilen/ägaren..? Norrland är inte mina hemtrakter direkt...

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den där är inplockat av Bil% maskin i Taberg,kommer jag ihåg sedan dom hade annons på den, var skeptisk på miltalet redan då, men kan någon bevisa motsatsen så ok. Dessutom är den minst 30tkr för dyr för en 97a.

///MVH Hasso
Länk
den går här i min hemstad.. i boden.

kan intyga att den är dunderfräsch, kikat lite på den vid tillfälle... sen om mil osv stämme kan jag juh inte säga nåt om, men den ser onekligen minst lika fin om inte t.o.m finare i verkligheten än på bild.

klart intressant skulle jag tro.

/mvh jocke
Jo, den ser onekligen fräsch ut men jag kan bara instämma med Hasso om att priset är långt över vad det borde vara - det är trots allt en 97:a... Hasso, du får gärna pm:a mig ang. din skeptis till miltalet - låter ju lite oroväckande...

Visa användare
21
Pi A4
Bmw 535 - 89
Personligen så hade jag nog valt en 540. Om man tycker att den är lite för slö så har man ju lite pengar över till att ev kompressormata.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mitt resonemang:
En tysk köpare som avgår från det normala och beställer en manuell 540, lär köra betydligt mera än medelsvensson i Sverige dvs 1600 mil om året. 97-03 -10.000 mil/=1600 mil om året nja det tror jag enbart på när det bevisas till fullo. Den kan lika gärna rullat 17.000 vid import tillfället utan det märks eftersom det knappast är nån som sitter i stan och kör med en manuell 540 utan den är avsedd för snabba transporter på autobahn av någon som gillar att köra bil och det sliter inte speceillt mycket på bilen.
> Min 540 rullade 5000 mil om året första 3 åren, vilket kanske är ovanligt mycket, men inte för tex en BMW diesel, men utseende mässigt så kan min 540 lika gärna rullat 10.000 mil.
> Har denna rullat hälften årligen av vad min gjort, så skulle den ha minst 15.000 mil på mätaren vid importtillfället, om du förstår mitt resonemang.
> För inte så länge sedan (6dec-06) såldes det en titansilver UDL 979 manuell -01 för 123.000 i Örebro med 12,300 mil på mätaren, vem tror på nått sånt?? :) hitta en sådan i tyskland för den pengen och lägg på 25.000 för importkostnad och förtjänst så skulle den kostat 90+ i tyskland typ= en sån bil finns inte på vykort ens.Men hade den rullat 17-18000 mil så är den i princip osäljbar i Tyskland och då är priset ett helt annat..

///MVH Hasso
Länk
le
224
leifeugen
540IA -02
Fanns det någon E-39 m5 touring?automat alldrig på m5,kanske någon smg?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det fanns några e39 M5 touring i Tyskland. Specialltillverkade för några chefer på BMW.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Va? Finns det? Trodde aldrig de tillverkades några... Skulle vara en dröm att få tag på en sådan, då slipper jag ju välja mellan 540 T och M5! =)

Nä, nu har jag bestämt mig - det blir en 540 IM touring... Tror inte min budget (student) klarar av en m5:a... En 540 är nog dyr att äga... Valet föll dock mest på 540:n pga behovet av en större kombi och där har m5:an svårt att konkurrera... Så nu är det bara att leta efter ett lämpligt objekt, frågan är dock om jag ska ha manuell elr automat låda!? Automataren är väl lättare vid en ev. försäljning?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Då får du börja leta med ljus och lykta för manuella 540 Touring är inte vanliga och vill du dessutom ha M-sportpaketet så är antalet tillverkade riktigt få...M-sportpaketet kom ju inte till Touring förrän 03/2001.

Men är man mest ute efter M's fram- och bakspoiler så finns det ju eftermonterat på en hel del 540iT.

___
//Ulf
Manuell låda är väl inte lika eftertraktat i en 540 touring, elr!?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.