AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.849

Dog på motorvägen och nu vägrar den starta

Sida 1 av 2
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
På väg hem från jobbet idag så tvärdog 535an. Den ryckte till o sen va det tvärdött, startmotorn går men den tänder inte. Har felsökt lite och kommit fram till att den inte får någon gnista. Vad är det första man misstänker? Har haft bilen upphissad och rengjort vevaxelpositionsgivaren för den va riktigt skitig och oljig. Kan det vara tändmodulen som är paj och isåfall vart hittar jag den?
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
jag har själv haft det så på min bil. men det var bensinpumpen som inte funka så bra.. du har kollat så det kommer bensin
har du kollat tendspolen så den funkar som den ska?

Mvh John
LeifM
Kamaxelgivaren. Kolla den!

Nästa BMW en diesel...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

vad kostar en ny kamaxelgivare?
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Länk
Det är till CLS i Göteborg det jag kunde hitta där var 865kr för Kamaxelgivare

Mvh John
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Soppa kommer, men ingen gnista så rimligtvis har det något med tändningen att göra. Hur kollar man så att tändspolen är ok? Jag får ström fram till den iaf. Vart hittar jag kamaxelgivaren och hur ser jag om det är den det är fel på? Går det att mäta på något sätt?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Samma sak hände med min Porsche 968. Då var det kuggremmen som kuggade över med topplockssallad som resultat :-(
Dyrt!!!!
//Marin
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Glömde skriva att jag har kopplat upp bilen också och den gav inga felkoder
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Det sitter ju kedja på min bil och kammarna rör sig när man kör startmotorn så det är nog inte fallet.
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
om gnista sakns kontroller en annan tändkabel på samma set som du har gjort.
om gnista sakns saknas demontera fördelarlocket ock kontroller lock o rotor.
om fukt har komit in så använd fukt sprey eller något liknande

Om Gnistan saknas kontrollera primärkretsledningen anslutningar vid spolen. de ska vara ren ock väl åtdragna

Om Gnista uppkommer från spolens högspänningskabel kan fördelarlocket, rotorn, tändkablar eller tändstift vara defekta.

TÄNDSPOLE kontroll och byte
Mät motståndet mellan primärstiften på tändspolen med en ohmätare
Mät sekundärmotståndet på tändspolen

Mvh John
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Rotor och fördelarlock är kontrollerade och rengjorda. Har som du skriver bara kontrollerat en tändkabel men bilen borde ju starta på 5 burkar eller?
Nu har jag bilen på jobbet och jag är hemma så jag har inte möjlighet att felsöka mer idag men jag återkommer när jag felsökt mer imorgon. Ska prova att mäta på tändspolen. Men det finns inget typiskt som brukar pajja på dessa bilar?
Tack för alla svar. MVH Calle
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Det är ju så svårt att säja att det finns nåt som är typiskt som pajar på en bil
För det är är ju som man brukar säja om du köper en bil å sen din kompis köper en bil samma dag så kan man ju aldrig säja vilken bil som håller längre ju. din bil kan gå fel fri i flera år å sen din komis får börja mä att skruva med sin bil efter en vecka..
men kolla lite på det som jag skrev jag har mera saker som du kan kolla om det inte skulle funka
Mvh john
det är bara att maila eller skriva här så ska du få mera saker å söka på

Mvh John
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Jo det är klart men vissa bilar har ju sina svaga punkter. Men jättesnällt att du hjälper till, jag hör av mig så fort jag hunnit kika mer på den, antagligen inte förrens imorn kväll tyvärr.
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Calle du har ju två kontakter vid sidan på kåpan som är över spridarna
Om du står framför bilen din så blir det på vänster sida ska det finnas två kontakter kolla så att dom sitter i så dom inte har hoppat ur för det gjorde den på min en gång å då stara den inte för mej
..

Tändspole

Primärmotstånd

Transistoriserade tändsystem 0.82ohm
Motronic system 0.50ohm

SEKUNDÄRMOTSTÅND
Transistoriserade tändsystem 8250ohm
Motronic system 5000-6000ohm
där har du lite ohm så du vet vad du ska ha för värden
Det är lungt kan man hjälpa till så gör men det
Du är ju endå en BMW ägare ju

Mvh John
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
GIvare för tändningen
OBS
vissa modeller har en ÖD-Givare
på motorns framsida.Dennna är enbart avsedd för BMWS serervcenter och är inte en del av Motronics tändsystem

Hastighets och Lägesgivare
Använd omhmätare och läs av motståndet mellan stift 1(GUL TRÅD) och stift 3 (svart tråd) på givarsidan om var kontakt motståndet ska vara 860 till 1060 ohm
Kontrollera även motståndet mellan stift 3 och endera stft 1 eller 2 Detta motstånd ska vara cirka 100000 ohm
Om mätvärdeen är fel ska byta av givare ske..

Sondspetsen ska vara monterad 1,0 plus minus 0.3mm från pulshjulet

Mvh John
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Exakt samma fel hände med min 635-motor. Efter ett halvårs resultatlöst letande inklusive byte av elektronikboxen hittade jag felet!

Det var oxid vid motorelektronikens jordkablar där dom (på min bil) sitter fastskruvade på insugningsröret (M6-skruv, 5 klena bruna elkablar i 2 kabelskor).

Efter rengöring med smärjelduk och montering hoppade motorn igång direkt!

Per L
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Har varit ute o kikat en snabbis nu och mätt på tändspolen. Visst är det så att primärmotståndet mäter man mellan + och minus på spolen och sekundärmotståndet mäter man mellan tändkabeln och minus? Isf är det nog spolen som är slut för primärmotståndet är 0,56 Ohm och seundärmotståndet är 0,00.
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Japp det stämmer det är mella plus å minus som du mäter primärmotståndet..
det stämmer bra det du har gjort
mvh john

Mvh John
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Har nu provat med en annan tändspole utan resultat. Någon som vet hur jag mäter på vevaxelgivaren? Sen undrar jag vart man hittar kamaxelgivaren någonstans och hur jag mäter på den?
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Har nu provat med en annan tändspole utan resultat. Någon som vet hur jag mäter på vevaxelgivaren? Sen undrar jag vart man hittar kamaxelgivaren någonstans och hur jag mäter på den?
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Jaha jag fick för mig att jag mätt fel att man skulle mäta primärmotståndet mellan - och tändkabel och sekundär mellan + och tändkabel. Aja nu sitter det iaf en spole i som fungerar i en annan bil och det går fortfarande inte så det verkar vara något annat som är fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.