|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, I Beg.guiden står det att motorn i 518 o 318 är felkonstruerad och att den sliter kamaxlar snabbt. Jag har hittat en 518i -T som ser bra ut ( Länk ) Min fråga är om den är värd att lägga ut pengar på eller om det är bäst att undvika 518, 318? Jag antar att det är viktigt att kamaxeln bytts var 4000:e mil som det står i beg.guiden.? Skriv gärna en rad om du har erfarenhet av just denna bil och/eller 518 i allmänhet. Tacksam för svar! | |
|
kamaxelremmen var det som skulle bytas |
|
|
ja det är kamremmen som skall bytas var 4000 mil. När jag hade en 518 höll kamaxeln i 10000 mil sen fick den bytas till en kostnad på 10000 kr. |
|
| 94/95 kom ju nya motorn M43 med kamkedja, och det där ser ut att vara en sådan med tanke på fronten och ratten. Som många andra skriver här på forumet så ska man satsa på en 518 från 95 då just kamkedja kom. | |
|
Hej! Sedan ser det ju ut som att denna bil är en sen -94 med bred front, dvs finns oda chanser att motorn är inte M40 utan M42 och det betyder kamkedja istället för rem. Inget behov för byten!!!!! Vet dock inte om kamaxelproblemen är de samma men har för mig att det har inte varit problem med M42..... Dessutom, om motorn går tyst och bilen är fin så slå till, för de pengarna får du inte en bättre slitvarg.Även om den bara håller 5000 mil så är den fortsatt billig.... MVH Sakke |
|
| Å andra sidan står det i annonsen "113 Hk" vilket M40 motorn har. Bilen kan ju vara krockad en gång i tiden och sedan har dom tagit delar från en 95a och monterat i. Dessutom är det en tidig 94 enl annonsen. Hmm jag hade inte köpt den där bilen iaf. | |
|
Håller med DrSakke, om man inte bryr sig om att den faktiskt är ganska slö så får man en kanon bil att ha till vardags. Billig att äga, drar inte så mycket soppa, lika fin körkänsla som de med starkare motor. Kort sagt en av de bästa pendlarbilarna som finns. |
|
|
Om du är osäker och vill jämföra genom att kolla på motorn så ser dom ut så här: M40 Länk M43 Länk Mvh |
|
|
Tack för svaren! Vet inte vad jag skulle göra utan Autopower och dess medlemmar =) Hmm, jag ska titta på bilen imorgon. Om det är den äldre M40-motorn så kan jag alltså vara säker på att tex fronten och ratten är bytt, dvs kanske krock-lagad? Någon som har tips på hur jag skulle kunna se detta någon annanstans? //erik |
|
|
Just det ja... Hur mycket brukar det kosta att byta kamremmen? |
|
|
2500 kr 500-600 kr om man gör det själv |
|
| Som sagt vid byte av kamrem bör spännrullarna bytas också, så räkna med strax under 1000-lappen om du gör jobbet själv, till 318E30M40 kostade en kamremssats med spännrullar 860kr från BMW, vilket var billigast faktiskt!! | |
|
Annars kom ju den här in ikväll vilken verkar ganska schyst och har M43 motor Länk Mvh |
|
|
Jag kollade på bilen hos Auto Geeber igår. Inte lika fin som den ser ut på bilderna och ingen servicebok. Det positiva var dock att det sitter en M43:a i och den gick utan att ticka. Kanske passar någon som är händig men jag står över. |
|
| Jag har haft ett par st 518i med M40 motorn. Rent allmänt, en rätt seg å tråkig bil med kass motor. Men, den går billigt när den går och e rätt bekväm och tyst att åka i, som alla E34. Kostar inte många slantar nuförtiden nu heller :) | |
|
Vad drar en 518 med m40 blandad körning? Mvh |
|
|
Min drar ca 0,89-0,93. Går nästan bara i köer på essingeleden... På landsväg i rimligt tempo (90-110) drar den kanske runt 0.78. Och mycket snabbare än 110 e inte så kul då utväxlingen e i stil med en 1,3l honda civic :P Men över litern tror jag aldrig att någon av mina 518i tog, tokköer till trots. |
|
| Jag köpte en e34 518 -90 förra helgen för 6k och det är ju ingen racermaskin men den är ju bekväm och åka i tycker jag iaf... Min går bäst i 120-130 på landsväg. Så vill man ha en billigt bil med komfort och även en vinter racer så duger 518 perfekt. | |
|
Hittade en 518 på blocket som inte var allt för dyr, funderar faktiskt på att åka och kolla på den imorrn eller till helgen. Dock har den m40 motor, men bilen är billig så det kvittar. Annonsen Länk Han beskrev det som att den inte gick på alla cylindrar ibland och blev orkeslös. Vad kan de va? |
|
|
Ville bara säga att jag nu är en stolt ägare till en orientblå E34 520i -T -96. Underbar bil för pengarna! Visst, det är ingen raket men den har en otroligt trevlig motorkaraktär och en, enligt mig, perfekt avvägning mellan sport och komfort i chassi och styrning. Jag vet... "preaching to the quire..." =) Tack för era tips! /erik |
|
| Då får man gratulera och hoppas du blir nöjd! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.