AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.664

m20 svänghjul på m52 328? (E36)

Sida 2 av 2
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Lyckades hitta ett svänghjul från en 83:a för en hundring så nu är jag nöjd i alla fall.

///BMW - Was sonst!
Väcker liv i min gamla tråd.
Har nu åter igen fått problem med kopplingen på min "nya" 328.
Och då kommer ju tankarna tillbaka till detta med svänghjulsbyte.
Men något som jag funderat lite på är ju att m50 har ju 228mm lameller original och m52 240mm?

Kan man ändå använda svänghjul från m20 på en m52?
Är det bara själva lamellen som har större diameter på m52 och själva svänghjulet samma diameter som på m50?
Rt
22
Rtard
320 Coupé -93
316 4d -91
Går i samma tankar, vill kombinera sinterkoppling med m20 svänghjul (& startmotor) på min m52b28..

Finns det någon som kör runt med detta koncept? eller iaf m20 svänghjulet?
Rt
22
Rtard
320 Coupé -93
316 4d -91
Verkligen ingen som testat? m52b28 + m20 svänghjul och startmotor= ?
E3
3
E30Nicke
320 Touring -88
Har också funderingar över detta! Vore trvligt om någon visste om det funkar med den uppstättningen som Rtard skerv ovan ! Mvh
Ingen som gjort det här bytet av svänghjul klart och som vill dela med sig?
Håller som bäst på att ta ner min växellådan nu och det vore fint med lite info så det inte behöver ta så lång tid att få ihop bilen igen.

Har hittat ett svänghjul lokalt men tycker att priset är lite häftigt, men kanske måste krypa till korset hursomhelst.
Ska förmodligen köpa startmotor imorgon. Har en kille som kan svarva svänghjulet åt mig om jag kan visa exakt hur det ska tas. Hopppas att han kan balansera också, men jag gissar det eftersom han är en rutinerad dragracing-kille.
Sen måste slavcylinderns kolv förlängas och det vet jag inte riktigt hur det ska låta sig göras på nåt bra sätt.

Så kan någon berätta följande:
* Exakt vart och hur mycket ska det svarvas av svänghjulet?
* Èxakt hur förlänger man pinnen på slavcylindern?
Nu har jag plockat isär min 328 med m52b28-motor. Original tryckplatta passar inte mot ett m20 svänghjul, det är olika "bultcirkel".

Så det är ny tryckplatta och lamell som gäller förutom svänghjul och startmotor.

Trist att man kan läsa på forum att det bara ska vara bolt-on också visar det sig att det inte är så!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja tyvärr är det så med forum. Har själv gått på den niten med "bolt on" och det visat sig vara allt annat än så.

Men med M20-svänghjul blir du tvungen att ha tryckplatta från M20 också samt att om du har ett nyare (>83) så blir du tvungen att fila i tråget för att det ska gå fritt, alt svarva/balansera. Det före 83 är redan "lättat" från fabrik.
Själv gjorde jag en distans till urtrampningslagret på 1cm. Vet inte om det hade funkat utan. Men jag mätte både en och tio gånger och kom fram till att det behövdes en distans. Det funkar i alla fall.
Sen råkade jag ut för en grej som ingen nämnt, lådan började rassla lite efter operationen. Tydligen var det vanligt med ZF-låda och enkelmassesvänghjul.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
35
ScleX.320
320i coupé 2,5 95:a
318iA limo 91:a
verkar som man inte ska kolla allt för mkt på bmwfans.info för där står det att det är dubbelmasse svänghjul till E30. men jag tackar utan frågor nu vet jag va jag ska ha för svänghjul. men det är väl samma diameter på dom förutom tex M52B25/28 som har 240mm
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

det står fel för det är enkelmasse svänghjul på alla e30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.