AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.666

m20 svänghjul på m52 328? (E36)

Sida 1 av 2
Har fått tipps om att byta till M20 svänghjul på min 328 då jag nu måste "uppgradera" kopplingen. Och original dubbelmasse sägs vilja gå sönder vid större effektuttag.

Finns det någon här som har gjort detta och som kan säga exakt vad jag behöver för delar, så jag inte står där med bilen halvt isärplockad å sedan inte får ihop det pga nån skitsak man glömt.

Vad behöver jag mer än svänghjulet + startmotor från m20?
Du behöver startmotorn som sagt, den tas helst från en -88 eller senare, den startmotorn är lite mindre, tar du från en äldre måste du slipa i sidan på blocket för att den ska gå dit.
Sen behöver du gaffeln till urtrampningslagret från en E30 320 eller 325 med Getrag, annars får du förlänga pinnen på slavcylindern.
Gaffeln till ZF-lådan är lite annorlunda bockad vid plastkulan den ledar mot i lådan.
Svänghjulet bör svarvas av också, rakt in bakom startkransen, då blir det lättare utan att försvagas och går samtidigt fritt från oljetråget.
Bör balanseras efter det givetvis.
Ok.
Låter som en hel del jobb :/

Har en hel del saker från E28 med m20 motorn,
så det är ju då den större startmotorn tyvärr.

Men gaffeln till 520 bör väl vara samma som från 320 eller?
Det är ju getrag låda i alla fall.

Behövs svänghjulet svarvas något eller är det isf bara för att lätta det ytterligare?
Tänkte att det väger ju ändå redan ungefär hälften av vad ett dubbelmasse-hjul väger så att lätta ännu mera käns kanske inte så nödvändigt.
Eller tar det i oljetråget annars?

Man använder sig alltså av original urtrampningslager och byter bara gaffeln?
Du får jämföra gafflarna, borde vara samma tycker jag.
Ska låta det vara osagt exakt vilken du ska ha, men det skiljer lite på dom iaf.
Om du jämför instick i lådan med gamla resp. nya svänghjulet och kopplingen så ser du ju om det räcker.
Inte kul om det inte går att koppla ur när grejerna sitter ihop så klart.

Har du redan stora starten så är det inget jätteproblem att få dit den, du ser när du provar.
Å andra sidan kostar ju inte lilla starten många spänn på skroten heller.

Svarva svänghjulet tycker jag absolut du ska göra, det tar i tråget annars.
Alternativet är att slipa en massa i tråget, blir inte alls bra.

Urtrampningslager är samma på alla modeller.
Ok. Tack för all info.
Blir till att kolla upp vad ja har å kan få tag på för grejjer.
__
9
___GriM___
e36 320 coupe -92
Jag har ett svarvat svänghjul från en m20 motor som jag har satt på min m50b25.
Men det uppstog ett litet problem när jag skulle sätta i startmotorn.

Köpte starten på en skrot och den kom från en e30 2,3L (83-91)
men problemet är inte att den är för stor utan den går in för långt så att kugget
tar i startkransen innan startmotorn är på plats
och kuggdelningen stämmer inte överens. För grova kugg på starten.

Är det skillnad på startmotorn till en 323 och 320 eller 325?

Tacksam för svar!

/Andreas

Det ska vara samma kuggindelning, annars är inte starten från en M20.
Finns olika svänghjul men kransen är densamma.
Borde verkligen ta i blocket i bakkant på starten om det är den stora startmotorn.
Du kanske har fått en startmotor från 318? Den har grövre kuggar, samma som M30.
__
9
___GriM___
e36 320 coupe -92
Tack för det snabba svaret.
Då måste jag fått fel startmotor helt enkelt och blir
tvungen att köpa en ny.

Men vad finns det för skillnader på svänghjulen?
Det M20 hjul jag fick tag på är lite större i diameter jämfört med orginal M50
Och startkransen är mer "finkuggad". Är även detta fel?

Jag hade nog lite för brottom när jag beställde grejorna :P

Mvh
Andreas
Skillnaden ligger i vikten, tidiga M20 saknar det materialet som du nu svarvade bort på ditt.
Fram till 09/84 vägde dom något kilo mindre och passar direkt på M50.
Men ett svarvat blir precis lika bra.
M20 startkrans är lite mer finkuggad än M50, stämmer.
Felet ligger nog i startmotorn.
Försök få tag i lilla starten från en 88 eller senare, så det passar direkt utan att behöva slipa på blocket också.
__
9
___GriM___
e36 320 coupe -92
Beställde nyss en start från en m20b25 -90 så nu ska det väl
lösa sig. :D

Stort TACK till dig Markus för snabba, utförliga och "rakt på sak" svar!

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Så ett svänghjul från M20 före 09/84 är bara att bulta dit och passar utan att man behöver svarva det?

///BMW - Was sonst!
Ja, med rätt startmotor, dvs. M20 och gärna den senare lite mindre starten.
32
40
328Rikard
Bmw e36 328i Coupe -97

Bmw e30 m10b18 turbo -88
Hur mycket skiljer det på m20b25 svänghjulet och m52b28 orginal?

Kanske är lättare att skicka in sitt m52b28 svänghjul på svarvning istället? beror ju på hur mkt man tjänar påt.

MVH

Att köra Saab är som att knulla tjocka tjejer, roligt så länge polarna inte ser på!

Att styla en Saab är som att sminka en gris!
__
9
___GriM___
e36 320 coupe -92
Orginal sitter ett dubbelmasse svänghjul på m50 motorn och det är betydligt tyngre och mycket besvärligare att svarva, om det nu går överhuvudtaget, än det enkelmasse hjul som sitter på m20 motorn.
På min m50b25 så blev skillnaden runt 5kg. Funkar klockrent!

Mvh
32
40
328Rikard
Bmw e36 328i Coupe -97

Bmw e30 m10b18 turbo -88
Okayokay. tackar å bockar.

mvh

Att köra Saab är som att knulla tjocka tjejer, roligt så länge polarna inte ser på!

Att styla en Saab är som att sminka en gris!
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
har inte riktigt hängt med i det hära med svänghjul, vad gör det för skillnad mellan ett m50 original mot ett lättare m20?
blir motorn varvvilligare eller vad har det för effekt?
__
9
___GriM___
e36 320 coupe -92
En del säger att det ger effekt och en del säger att man tappar effekt.
Det jag vill uppnå med bytet är att motorn ska gå upp och ner i varv snabbare. Skulle ändå byta koppling så jag bytte hela "kittet" när jag ändå hade isär grejorna. Ska bli spännande om det gör någon skillnad. Sen om jag tappar lite effekt på detta spelar mig ingen roll. Det låter häftigare iaf. ;)
Det kostar effekt att accelerera ett tungt svänghjul, tänk på att svänghjulets varvtal ökar väldigt snabbt på de lägre växlarna, några kilo får stor betydelse.
Jag har bytt svänghjul till ett som väger hela 6.5 kilo lättare så ja vet hur det inverkar på motorn och dess tomgång samt respons. Länk

Inte ett dugg vad gäller tomgången, den går lika fint och stabilt som tidigare.
Men responsen i motorn blev mycket snabbare samt att bilen blev snabbare 0-100km/h. och den tippar inte alls ned så fort så att den blir hysteriskt som vissa påstod innan.
Den blev faktiskt mer lättkörd än tidigare lustigt nog.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Finns det några andra enkelmassesvänghjul som inte behöver svarvas men som passar direkt på M50?

///BMW - Was sonst!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Skit i svarvningen. Fungerar utmärkt att fila frigång i oljetråget! Är gjort på åtskilliga (5?) bilar jag varit med att bygga och har aldrig varit ett problem.

Det är inte själva svarvningen av svänghjulet som är problemet utan balanseringen efteråt. Inte vem som helst som kan fixa det.

Ett dubbelmassehjul går inte att lätta så mycket att det blir lika lätt som ett olättat enkelmassehjul.

Man vinner som sagt respons i motorn. Mycket trevligt! =) Dubbelmassehjulen handlar i första hand om komfort.

---------------
Going sideways.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.