AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.498

Protestlista mot Bensinhöjningar.

Sida 3 av 3
Vantage
Nockenwelle
Kika på denna tabell från Expressen innan du haltar vidare....
Länk

Sen så är sänkningen av inkomstskatten 260:- för de flest från 300' och neråt.
Så visst är det mindre skatt på denna.
Men för att förtydliga detta jag menar så skall du se totalen av Budgeten och inte vissa delar utan ställningstagandet till helheten...
För bil ex..
Ökat avdrag med 50 öre / Mil
Ökad Bensinskatt 29 öre / Lit.
Ökad Försäkringspremie ( sen tidigare ) +30% av premie / Trafik.
Ökad Diesel Skatt 55 öre / Lit

Räknat för mej personligen och om Expressens Tabell stämmer så får jag igen +500:- Räknat på Hus + Inkomstskattesänkningen.
Räknar jag in försämringar i Sjuk /Vab ers samt A-Kassa avgifter så är vinsten snart väck om du hänger med i mitt haltande...
Jag har barn och dom är INTE friska 365 dagar om året !!
Hur mycket skatten ökade när förra Regeringen satt vet jag inte , men den har inte minskat direkt om man ser till denna alliansen.
Att byta namn från skatt till avgifter duger inte nu ....

Detta är ett Ex av ett sätt att visa att man inte haltar...;-))

Niclas
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vantage, det du skriver är i ditt ovanstående inlägg är ju att inkomstskatten minskat. Så vad bråkar du om.
Vantage
Jag bråkar inget men du verkar inte förstå vad jag menar..

Niclas
No
5.161
Nockenwelle
Jag citerar bewing:

Vad som har sagt är ju att de pengar man får in på den höjda bensinskatten ska gå till att finansiera ytterligare jobbavdrag och om det nu blir så så är det mer ok i min bok: Det innebär ju att man får mer över i plånboken och om man vill kan man lägga dessa extra pengar på bensin. Eftersom avdraget för resor till och fårn arbete höjs så drabbar detta mest bilkörning i andra sammanhang och där kanske man oftare har ett val.

Precis detta hävdar jag också. Du har inte lagt fram något som visar att det är fel.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Benskatte höjningen spelar ingen som helst roll. Bensinen måste minst bli dubbelt så dyr som nu för att det ska påverka mig i någon större utsträckning. Min bil kostar ca: 46 kr milen om man räknar in kapitalförlust, En höjning med 0,29 kr på det spelar ingen roll. Det är bara att tanka shell V-Power och gasa på.

Om någon skulle påstå att de påverkar dem så är det väl bara att köpa en bil som drar mindre bensin.

No
5.161
Nockenwelle
Jag tror inte heller att bensinskattehöjningen har någon nämnvärd inverkan på kort sikt. Däremot kanske den påverkar i någon grad när det är dags att byta bil nästa gång. Är bensinskatten hög borde i alla fall en del personer påverkas av detta och välja ett bränslesnålare alternativ.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Jag tror inte att det påverkar en person som tänker köpa nytt. Då räknar man ändå med en milkostnad på 70-80 kr/mil. I alla fall om det är man tänker köra en BMW. Det kan bli ännu dyrare. Killen som ägde min bil för mig hade en milkostnad på 100kr/mil. Då spelar det ingen roll om bensinen kostar 10kr/l eller 20kr/l.

Som sagt, tanka shell V-Power och gasa på. (Det gör jag i alla fall)
No
5.161
Nockenwelle
Det finns ju människor som väljer bilar i lägre prissegment. Dessutom får man inte glömma bort att det allmäna gnället på den höga bensinskatten mycket väl kan få folk att lägga större tonvikt på förbrukninen än vad som egentligen är motiverat utifrån en strikt ekonomisk kalkyl där totalkostnaden för bilägandet beräknas. Folk är inte alltid helt rationella.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det var skatten på bensin.
Skall "man" få ner förbrukningen på bensin/diesel så finns ingen annan "bra" utväg än att höja skatten. Jag förstår inte varför man inte höjer så mycket att man kan ta bort fordonsskatten.
En bil/ett fordon som inte rör sig släpper inte heller ut några avgaser och inte sliter den vägarna heller.
Vill man att folk skall åka kollektivt eller gå/cykla, som inte vore helt fel för motionen, så måste man ju se till att rörliga kostnaderna är mer än marginella i förhållande till totalkostnaderna per mil.

Sedan kan jag inte förstå varför man har avdrag för resor till och från jobbet. Skall man ha en gräns får den väl ligga vid 3-4mil enkelresa i såfall. Nu är den väl vid ca 8-9km. Det är löjligt. 8-9km är ju cykelavstånd för de flesta icke handikappade.

Angående försäkringen är det förstås rätt att trafikanterna själva skall stå för hela kostnaden. Problemet är väl den tas ut på ett "fel" sätt. Det kan ju t ex aldrig vara så att bilarna är farliga. Det måste ju vara förarna, eller hur. Då skall man väl koppla trafikförsäkringen till körkortet och inte till bilen, eller hur? Ingen betald trafikförsäkring - inget giltigt körkort!

Jag förstår inte varför ingen säger ifrån och varför ingen kommer med några nya idéer.

Ett exempel. Jag har också två motorcyklar, en F650-95 utan ABS, och en K1200RS-98 med ABS. Helförsäkring (efter höjningar) är ca 650kr på den första och väl ca 3000kr på den andra. Den första utan ABS är "livsfarlig". För det första är bromsarna rätt svaga, men på bakhjulet är det tillräckligt för att det skall låsa sig på torr asfalt, och så får man ett litet kast. På den andra nyper bromsarna rejält.
På den första är marschfarten ca 100-110 kmh, däröver vibrerar den "betänkligt". Den andra marscherar (förstås) i alla hastigheter, men eftersom det blir så lite kört på t ex motorväg, så blir det ju att köra i 70-100 med den också.

Det där med logik är inte de styrandes starka sida.

De som vill hålla på och leka och delvis utsätta andra för fara måste betala för sig.

Leif L
Resa med F 650 till Ryssland, Ukraina, osv i sommar. Ca 1000mil/23 dagar.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Bara för att sprida lite ljus i diskussionen så är svenskens genomsnittslön 25 tkr i månaden, dvs 300 tkr per år.

Jag förstår inte varför vissa reagerar så starkt över att folk med högre inkomst får en högre sänkning i kronor räknat: Det är de som tjäner mindre som får mest i procent av sin inkomst. Självklart måste höginkomsttagares skatter sänkas mer eftersom det system som råder är oerhört orättvist: De som har lyckats bra strafas genom att få betala större del av sin inkomst i skatt. I många fall kan det vara svårt att få lönsamhet i att skaffa sig en högre utbilning och ha ett kvalificerat arbete med stort ansvar: Man har studielån som ska betalas (jag betalar 1600 i månaden och ska göra det i 16 år till) och man har dessutom haft en period på 4-5 år utan inkomst där den som valde ett annat yrke har tjänat pengar. I och med den statliga taxeringen så krävs det en markant högre bruttolön för en akademiker för att hon eller han ska nå upp till samma livsnettoinkomst som en snickare, något som ofta inte är sant. Som det ser ut i Sverige idag så är det svårt att ur ett ekonomiskt perspektiv motivera att skaffa sig en utbildning och det går stick i stäv med det som har sagts om att Sverige ska vara en ledande nation inom teknik och it.

Hittils är jag ganska nöjd med vad som har hänt, jag har fått mer pengar i plånboken och nästa år får jag ett par hundra till i månaden netto. Däremot skulle jag gärna se mycket mer radikala förändringar och jag tycker det är synd att alliansen inte tar chansen att verkligen ändra på allt som är fel i vårt samhälle.
No
5.161
Nockenwelle
Väl formulerat bewing.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Till bewing:
Att ändra ett ingrott system på fyra år är omöjligt! Det kan behövas 24 år.

Ett stort problem är ju hur folk och samhälle ser på utbildning över huvudtaget. Jag kommer från Finland, iofs har jag knappt jobbat där. Det blev i praktiken två somrar. Enligt "alla" undersökningar har fjortonåringar i Finland, jämte Sydkorea bästa kunskaper i matematik och läsförståelse, trots minst antal undervisningstimmar (inom OECD).
Lärarutbildningen har i Finland lika hög status som läkarutbildningen. En sökande på sju kommer in på lärarutbildningen.

Om en person blir intervjuvad i en tidning sätts inte sällan hans titel ut.
I Finland har man inte heller fått för sig att alla skall få en studentmössa vid 19 års ålder. Vad fyller studentmössan för funktion om alla skall ha den?

Dock är det bra om det finns möjligheter att senare skaffa sig behörighet för att komma in på högskola/universitet. Jag har en systerdotter som inte gick i gymnasiet utan gick på komvux (Nacka, tror jag) lite senare, sedan studerade hon på Hawaii och efter olika turer jobbar hon nu i San Jose, Ca. I Sthlm jobbade hon inom vården, nu jobbar hon på ett företag i fastighetsbranschen, tror jag.

Tyvärr vet jag inte, men jag gissar att hon har så stort studielån att det skulle vara svårt att betala det med en svensk normal lön.

Med tanke på lön, så har jag alltså med mina ca 20.400 en bit kvar till medellönen. Jag lyfte studielån under sex år, men det är bortbetalat för länge sedan. Inflationen betalade det mesta på den tiden.
Man får kompensera "låg" lön med att köra med billiga fordon, och sedan gäller det att bo billigt. Tror att mina fordon kostade mig knappt 10000kr/mån förra året, det får bli lite mindre framöver...

Leif L
Resa med F 650 till Ryssland, Ukraina, osv i sommar. Ca 1000mil/23 dagar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.