AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.497

Protestlista mot Bensinhöjningar.

Sida 1 av 3
Vantage
Har totalt lessnat ur på den politik som bedrivs mot oss bilister idag.
Vi skall beskattas/straffas för precis allt som tänkas kan.
Bränslet höjs !!
Skatter Höjs !!
Försäkringspremier Höjs !!
Resultatet då ??
Renare miljö ??....knappast !!
Mindre olyckor ???.....Nej !!
Mindre bilar då ??....Nej inte ens det !!

Jag sätter inte mina barn i en Nissan Micra och drar iväg...så är det bara.
Etanol ger renare miljö då.....visst säkert när all regnskog avverkats.

Vi straffas och effekterna uteblir !!
Det som händer i Sverige idag är att alltfler utländska Lastbilar kör på våra vägar och de krav som ställs på dessa fordon är långifrån våra krav på svenska fordon.

Avgifterna är bara avsedda för skatteintäkter och vart dessa tar vägen vet jag inte, men de gagnar inte oss bilister iaf.
Ska vi vara svenskar och sitta tysta som vanligt och låta någon " annan " fixa detta som vanligt ??
Är det inte dags oavsett hur få vi blir som skriver i denna tråd att protestera mot allt som vi bilister drabbas av idag och i framtiden ??
Plita ner Erat namn eller debbatera vidare, när listan är tillräckligt lång så kontaktar jag en Moderator som får avgöra om Vi kan skicka detta till Regeringen och de berörda beslutsfattarna.
De flesta av oss här inne åker BMW, vi gillar att köra bil och bil med känsla ;-))
Vi är kanske lite udda ( låter så vid mitt fikabord iaf hehehe ) så därför tycker jag att vi samlar in så mycket vi kan och ger det till de bestämmande.
Det kanske ger 0, men det ger mer än om vi inte gör ett skit.....
Det kommer ett val framöver och oavsett vem/vad som regerar efter detta så kanske man tänker om inför framtida beslut om vilka/vad som skall bestraffas/skattas.
Kom igen nu....plita på bara......

Niclas
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag skriver gärna på men kan aldrig tänka mig att de skulle ha någon verkan.

Att höjningarna endast är till för att öka intäkterna, och att man inte bryr sig ett jävla smack om miljön bevisas ju av att man höjer dieselpriset 20 öre, men samtidigt sänker årskatten på dieselbilar med knappt 300 kr..
.

BMW CS #5139
Skriver gärna på jag med, förstår inte varför lilla Sverige skall dra största lasset. Vår bilpark märks nog knappt i det stora hela. Märks även att politikerna bor i stora städer med bra kollektivtrafik. Tvinga dem att bo 5 - 10 mil från arbetet ute på landet. Fast då skall de väl ha extra ersättning för dubbelt boende eller extra milersättning istället.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
håller med er,för j_vligt.värre lär det bli,om det nu hjälper o protestera...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja skriver mer än gärna på fast de inte kommer ha ett dugg påverkan på nåt...
Till och börja med så har även många andra länder i våran närhet höga bensinpriser,men skillnaden är dock ofta att många av dom länderna har lägre skatt på mycket annat som då jämnar ut sig i lägden...Här hemma har vi skyhög skatt på allt!!
Räknar man ihop alla kostnader man har under en månad så blir man nästan mörkrädd hur mycket skatt å moms ens lön går till.

Men iaf...åter till själva ämnet.
Om man nu ska höja allt som har med bilägande att göra så måste man ju fasiken se till att hitta andra alternativ som lockar.
Tex så måste ju de kommunla nätet byggas ut så allt alla har en rimlig chans att utnyttja de...men framförallt måste de bli billigare!!

Som idag tex hos SL så kostar ett månadskort runt 700:- nånstans...och då undrar jag hur man ska kunna motivera dom som åker dom kortare sträckorna med bilen att i stället välja kommunalt om soppakostnaden ligger på princip samma nivå??
Dom som har långa sträckor till jobbet å kan åka kommunalt tjänar ju bra pengar på att lämna bilen hemma,och är därmed inte lika svåra att få med...

Om ja tar mig själv som exempel nu så har ja inte en möjlighet ens att åka annat än bil till jobbet...visst,möjligheten finns...men då skulle en enkelresa ligga på över 10mil i mot ca 3 mil med bil,och minst 1 timme mer i restid...
Om ja känner mig motiverad till de? behöver ja svara..? :)

Hade ja valt kommunalt om de fanns något som tog rimlig tid att åka med? självklart!

De är de här som är de största problemet...de är för trassligt och för usla förbindningar + att många inte ens tjänar på de ekonomiskt.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tyvärr är det precis som med mjölk och andra livsmedel, går priserna upp finns det inte så mycket vi kan göra.

Som Haas skrev är dessa kostnader speciellt för ökade försäkringar, skatt, ruskigt osjyssta då det blir svindyrt att bara ha bilen stående i princip, vilkety egentligen är det bästa för miljön, dvs vi som inte pendlar utan bara kör bil när vi måste <1000mil per år.

Detta gör att man behöver köra bilen mer för att slippa "pynta" 5000-10000kr per år för en gammal bil bara för att ha den stående och kosta en massa pengar. Det borde finnas en reglering som fungerar dvs en koll på vägmätaren tex för att se vilken skatteklass man ska hamna i, ungefär som den nya tandvårdsförsäkringen. Har man "ruttna" eller dåliga tänder så är försäkringen dyrare och tvärt om med bra tänder.

På det här sättet kommer framförandet av bil bli en klassfråga, tillochmed för gamla volvo, saab, micror och liknande och det känns sjukt. Tyvärr kommer detta att leda till mer problem med folk som framför sina fordon
på ett olagligt sett genom att strunta i försäkringspremier+skatt samt ökninig av bensinstölderna.

Återigen, varför ska man betala hutpengar för tex en gammal fin BMW 750 som körs 500mil per år ungefär och är stor och rymlig samt krocksäker relativt sett?? Jag kan bara inte förstå varför premien kan vara 10000kr helår i bara trafik?? vadå, en nissan micra är livsfarlig att krocka med i jämförelse och kostar 10ggr mindre, var finns logiken??

Vi får se vad staten tycker när folk börjar krocka med både folk och fordon och inte har sina bilar påställda, de kommer inte att kunna betala skadorna de tillfogar och problemen kommer att växa. JAg är för höjningar, vilket är
logiskt med tanke på kronans devalveringseffekt osv, men det finns ingen
rimlighet i dagens tokökningar av allt!!

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Härmed ställer jag mig i ledet och protesterar mot den rena idiotin bakom alla höjningar som drabbar privatbilister!

Hade det varit billigare att äga/köra bil hade vi inte gått man ur huse för att köra mer bil utan alla dessa pengar kunde kommit till gagn i andra sammanhang för att driva på Sveriges ekonomi....

Miljön, den nya religionen och vi privatbilister är Satan...

Nej Svenskar skärp till er! Miljön är viktig för oss alla men vi ska inte överdramatisera så förbannat!
Nu blir jag säkert mycket poppis ;)

Jag skulle lätt kunna betala mer och på så vis slippa dem som anser att det inte längre är värt att åka bil och därigenom få lite mindre trängsel på vägarna. Vidare anser jag att det är värt bra mycket mer att åka bil än vad det kostar idag så höj på bara. :)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag skulle kunna betala en slant för att slippa se dig också Zlurc ;)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag skriver under på detta direkt.

Tycker det är mycket märkligt att man fokuserar så mycket på PRIVATbilismen när vi får mer och mer tradare på våra vägar. Dom är väl inte på långa vägar några miljöänglar? Kan ha fel, är inte så insatt i lastbilars motorer och katalysatorer osv, men allt det där svarta skiten som vräker ut ur avgasröret på dom, det kan inte vara nyttigt.

Nä, ordna med ordentliga kommunala alternativ i städerna, sätt det mesta av det som tradarna kör runt med på tågen. De transporter som dessa sköter borde kunna göras med mindre bilar/lätta lastbilar från tågterminaler i närheten av slutdestinationen. Kanske kunde dessa leveransbilar drivas med el?

Men som någon sa. vi som kör bil privat, vi är den nya tidens kassako och satan.

Niklas

Fransosen
heltsonika > Haha, kan tro det! Allt har ett pris :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker att det är bra om skatt först och främst tas ut på skadligheter, t ex alkohol, tobak, miljöfarlig verksamhet, osv. Mycket hellre det än skatt på t ex arbete.
Om denna skattehöjning är en del i en skatteväxling, där andra skatter sänks (vilket faktiskt har skett och flera sänkningar är på gång) så tycker jag det är bra. Om det bara är fråga om en höjning av det totala skattetrycket så är jag negativ.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag ställer mig ofta frågan,men har aldrig fått något riktigt svar (varför nu ja ställer den här vet ja inte,haha!)
Dom länderna som har mindre skattetryck än hos,hur klarar dom sig minst lika bra som oss??

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sen varför dom alltid är på oss bilister å höljer allt är ganska enkelt....de handlar om så oerhört mycket pengar!! inte ett dugg annat...de här med miljö-snacket är bara en massa skitsnack.
Tänkte hur många miljoner extra denna höjning på soppan bara gör i veckan för staten.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Instämmer med trådskaparen! Är helt klart med.

För övrigt så gillar jag inte politik alls utan tycker alla politiker är lögnare mer eller mindre, spelar ingen roll allians eller sosse, samma pack. Sen tyvärr måste jag säga att det finns enormt mkt saker jag inte tycker om med hur detta land sköts, funderar på att utbilda mig klart och sticka... Som så många andra gör.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Vad som har sagt är ju att de pengar man får in på den höjda bensinskatten ska gå till att finansiera ytterligare jobbavdrag och om det nu blir så så är det mer ok i min bok: Det innebär ju att man får mer över i plånboken och om man vill kan man lägga dessa extra pengar på bensin. Eftersom avdraget för resor till och fårn arbete höjs så drabbar detta mest bilkörning i andra sammanhang och där kanske man oftare har ett val.

Säger inte att jag tycker det är bra med en höjning, men jag tycker ändå att helheten i förslaget är något mer acceptabelt än om de bara skulle ha höjt skatten och inte gjort något annat.

Haas: Det kan man ju fråga sig: eller rättare sagt, hur kan det komma sig att vi som betalar så mycket i skatt inte har världens bästa skola, polis, vård etc? Om jag köper en tjänst frivilligt för mina pengar kan jag sluta använda den tjänsten om jag tycker den är dålig, men här i Sverige tvingas vi köpa tjänster till ett pris som inte är relaterat till vad tjänsten är värd för oss, utan relaterat till hur framgångsrika vi är. Vi kan inte slippa köpa tjänsterna även om vi tycker de är dåliga eller inte vill utnytja dem.

Om man räknar ihop alla skatter och avgifter en vanlig löntagare i Sverige, med en normal lön, betalar så är det över 60% av vad vi jobbar ihop som staten plockar från oss. Har man legat i och fått en högre lön så springer detta raskt iväg till runt 75%. Det konstigaste av allt är att folk överhuvudtaget accepterar detta, men det beror antagligen på att folk inte är medvetna om hur mycket de faktiskt betalar. Om man instället:

* Betalade ut hela lönen + avgifter till arbetstagarna och sedan fakturerade de skatter och avgifter som ska betalas in (dvs en person som tjänar 25 tkr idag skulle få ut 33 tkr på kontot, men sen få ett inbetalningskort på 16 tkr varje månad) - Varför ska arbetsgivarna agera statliga indrivare av pengar?
* Specade vad dessa skatter och avgifter går till
* Angav alla priser exklusive moms
* Angav bensinpris exklusive alla skatter
* Angav alkoholpriser exklusive skatt
etc

så skulle nog folk snabbt inse hur fantastiskt mycket av deras pengar som de själva faktiskt aldrig får se röken av.

Får ursäkta mitt lilla off topic inhopp här, men jag blir irriterad när jag börjar tänka på det. För den svenske medelinkomsttagaren som tjänar 25 tusen (och därmed har en lönekostnad på 33 tusen, dvs vad han egentligen tjänar) så är det bara 10-12 tusen som kommer honom själv till glädje.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
"* Betalade ut hela lönen + avgifter till arbetstagarna och sedan fakturerade de skatter och avgifter som ska betalas in (dvs en person som tjänar 25 tkr idag skulle få ut 33 tkr på kontot, men sen få ett inbetalningskort på 16 tkr varje månad) - Varför ska arbetsgivarna agera statliga indrivare av pengar?"

Just så har jag det ... Ser iofs ingen glädje med det ... ;)
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Nej, det är just det som är poängen, det är ingen glädje med det, men folk skulle bli medvetna om hur mycket de betalar. 32% i kommunalskatt är bara en del av alla skatter och avgifter man betalar.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
heltsonika, jag har precis detsamma, eftersom jag betalar lön till mig själv från min egen firma. Det blir väldigt uppenbart hur stor del som skatten tar. Man önskar att "svensson" fick detta klart för sig.
Om man tjänar över 480TK/år åker du på ytterliggare extra skatt(53%) exkl sociala.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Vet inte om jag kan hålla med om de skattesatser ni kommer fram till.
Personligen vill jag säga att dom är mycket högre.
Än så länge så har ni bara räknat fram till de pengar som vi har i handen.
Dessa pengar skall sedan användas till något, typ bostad, mat, el, bensin osv.
På alla dessa saker ligger det moms. Är det sedan el eller bensin så finns det ytterligare en straffskatt innan jag får det som jag egentligen behöver.
I dessa lägen anser jag att den rätta skatten snarare är på ca 80-90%.
Alltså för en lönekostnad på 100 kr så får jag bensin eller el för ca 10-20 kr värde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.