|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
hmm kanske det jag sitter med oxå, min visa oxå bra värden osv.. det ska kollas upp =) kanon Gretzky att du fixat problemet lycka till i fortsättningen.. |
|
|
Är det den här undre bälgen ni pratar om? Länk Länk |
|
|
bimmerkid japp det var den jag mena.. bilen är såld nu ialla fall orka inte med den längre.. trÅkigt att man aldrig riktigt fick fix på den. nu har man en e30 320 lite smått vässad =) kul.. |
|
|
Jag kvalar in klubben, suck. Jag har en nyinköpt 525 -93 med samma symptom. Förra ägaren hade dåliga avgasvärden och satte på en extra(!) kat framför lambdasonden. Detta gjorde att bilen fick fina värden på besiktningen. Det som tyvärr händer är att bilen efter ca 2min oavsett temp utomhus får svajig acceleration under fullgas och förbr.mätaren svajar lite fram och tillbaka med ca 3 sek. intervall. Efter lite snack med föra ägaren och tips här på forumet så har jag en stark känsla av att lambdasonden inte ger rätt signaler till motorstyrningen. den extra katen före lambdasonden lurar den att värdena är bra. Någon som kan ge en tydlig beskrivning på hur man mäter lambdans signaler och hur signalen ska vara?? |
|
|
Ja! Hur mäter man lambdans signaler? Gretzky: Hur mkt kostar det att byta lambdan? Kan man göra det själv? Svårt? Jag bytte tändstiften i hopp om att det skulle hjälpa, funderar på att hoppa direkt på lambdan istället för bränslefiltret.. |
|
gretzky |
En ny lambda kostar väl en knapp tusing nånstans, själv köpte jag en på skroten och bytte själv. Inget jag rekommenderar att byta själv om man inte har rätt verktyg. Själv hade jag bara en blocknyckel o det va en hel del flax att jag fick lös den gamla. Köp en lambda på skroten och lämna in på verkstad alt, låna verktyg om ni känner en mek. Det blir mitt tips. dieseldoris |
| jag byte ut allt på min gamla 320. lmm, tomgångsgivare, kamaxelgivare, vevaxelgivare, med mera .. det enda jag inte hann eller orka byta var lambdan, förmodligen var det väl där den spöka.. skulle tro att det är samma fel på din. | |
|
Igår hände det igen Skulle köra till andra sidan stan, en resa på ca 40-45min i 100-120(2500-3000rpm). Resan gick bra, ibland har det hänt att den ryckt till och varvmätaren har fallit i en sekund men inte den gången. Utan problemen började när jag kommit fram. När jag hade stannat till vid en mack och skulle köra därifrån så kom första misttändningen, körde ut från parkeringen och så "bromsades" bilen in! O jag fick frikoppla och ge gas. Det såg ut som en nybörjare som misslyckas med dragläget, ett riktigt grovt "bromsande" Sedan när jag kom till korsningen så märkte jag hur varvet föll på tomgången så jag fick hålla upp gasen för att bilen inte skulle dö. Vid en korsning efteråt så dog bilen när jag frikopplade, som tur hann jag vrida om nyckeln och få igång bilen.. Börjar bli riktigt less på detta, jag hör på att bilen låter bluddrig på tomgången, dock mkt bättre sen jag bytt tändstift. Ska jag satsa pengar på o byta lambdan? Läste på Modellguiden om E36 där lambdan kan vara fel på om tomgången är dålig. Men det är väldigt sällan, men de kommer tillsammans. Feltändningen/inbromsningen, tomgång som dör, och att bilen inte vill startas när jag vrider om nyckeln utan att startmotorn jobbar för att sedan startas mkt svagt och bluddra väldigt mkt. Jag har motorn avstängd i en minut och vrider igen så startar den som om inget har hänt..? |
|
|
Bimmerkid: Nu drar jag upp en gammal tråd - men jag har exakt samma problem som du hade. Misständning/inbromsning, dör ibland med kopplingen nedtryckt, svårstartad, "hostar igång"... Fick du ordning på det? Felsökning på verkstaden ger utslag för vevaxelgivaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.