|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan, köpte en e36 320 som jag tänkte bygga lite skoj med i framtiden, men tills dess vill jag att den ska gå som den ska göra.. Har sökt och kollat lite men finner inte exakta fel och svar som jag vill höra.. ägarn innan sa att bilen gick sämre än vanligt med lite bensin i ? kan det vara skit i filret som orsakar det ? gär bättre med ex halvtank.. Vid stilla stående och gasning så poffar det nånstans ifrån motorn ? ska tilläga att det är ibland den gör det, inte alltid. När man kör bilen så känns den precis som den ska förrutom vid gaspådrag, vågig acceleration, vad kan detta bero på ?? bilen tycks gå bättre vid kall än varm, men skillnaden är inte så jätte stor heller. bilen i varmt skick, inga mysko tomgångs varv, allt är som det ska vara. Bilen har precis genomgått bes, visar bra på alla värden.. bilen har även fått sig en ny lmm, samt en sån här sk tändningtest har urförts, en spole har fått bytas ut. Bilen har även fått en ny databox då gamla verkade leva sitt eget liv. dock från 325:a e36, (skulle inte ha nån betydelse på 320 och 325 mena skroten) kan även tilläga oxå att service på bilen nyligen är gjord. Finns det nå bra lösning på mitt problem, tips , ideér och lösningar är varmt välkomna.. även om du tror nånting så skriv det allt är värt att testat... Mvh peter. | |
|
Grattis... vi har EXAKT samma problem...=) Jag har skrivit nåt inlägg här om du söker lite.. Fruktansvärt irriterande! |
|
|
Kom igen nu gubbar! Nu löser vi de här problemet åt honom!! (Sen att jag har precis samma skit med min har inte alls med detta o göra!) =) Upp |
|
|
hehe trevligt att fler sitter med samma problem =) har märkt nu att bilen går lika varm som kall just att den svajar vid gaspådrag, mest märkbart vid runt 4000-4500 varv... Känns som att det blir ett tidigare motorbyte än beräknat om inget svar ges. Tänkte även på det poffande ljudet ifrån motorn, kan det vara så att tändningen är felinställd ? och att det är därför den inte har orken hela tiden ?? Desperat på svar.., ber på mina knän =) Mvh Peter. |
|
|
Jaha. Då får vi väl försöka fixa detta till dig nu då =) Har du kollat tändstift och tändspolar? Mvh Markus |
|
|
Något konstigt rassel från motorn från tomgång - 2000 varv ungefär? Mvh Markus |
|
|
Markus_M3: "Något konstigt rassel från motorn från tomgång - 2000 varv ungefär?" Exakt så har jag på min bil! och detkommer ibland, ofta vid korta sträckor till o från butiker tex.. Hur kan jag åtgärda det? |
|
|
Bimmerkid - Kolla upp din vanos.. Kan vara den som spökar där. Kolla även över alla spännare osv.. Mvh Markus |
|
|
Hur kollar man upp vanos? Vilka spännare och var är dem? |
|
|
ska kolla upp spolarna igen och stiften på nytt.. Jag har inge rassel ljud vid 2000 varv, eller alls.. Motorn är precis som den ska vara ljudmässigt.. |
|
gretzky |
Magnus Karlsson: Jasså du har inte fått bukt med problemet än heller=) Jag har som ni förstår samma bekymmer men eftersom jag har en -92 så är det garanterat inte "vanos-bekymmer". Tycker även att förbrukningen ligger lite väl högt ca 1,0l/mil och då vid 90% landsvägskörning. Nån som vet om ventilkåpspackning har med saken att göra? Har funderat på lambdan men avgasvärden e ok så det verkar inte heller va felet. Kan det vara spridarna? Nån måste ju varit med om detta och kan dela med sig av lite erfarenheter...? Om jag lyckas lokalisera problemet LOVAR jag att berätta. dieseldoris |
|
Gretzky: Nej jag har inte löst nåt än, men vill nog hålla med _InSane_ om att de är mindre hostande med mycket bensin i tanken. Du? Jag fattar inte heller att ingen har en lösning på detta då väldigt många har detta symtom på sin bil... inga felkoder på BMW heller... Kan de hjälpa o byta ut alla spolar? Fast då borde de inte spelat nån roll hur mycket soppa man hade i tanken. Tror jag ska mäta bränsletryck fram till spridarna... nån som redan gjort detta? Kan ju vara så illa med att en spridare kärvar ibland kanske? Lite svårare o kolla dock... |
|
gretzky |
Magnus Karlsson: Nej min går lika illa oavsett bensinmängd i tanken. Låter nästan som soppapumpen i din bil isf. Sitter i tanken. Tror hellre på nåt sånt än spridarna. dieseldoris |
|
har gjort följande nu, kontrollerat stiftena, ser lite svarta ut, alltså får den mer soppa än vanligt.. åtgärd ??? Sen sökte jag lite på forumet om hur man rengör lmm med CRC electronic cleaner, funkade helt okej faktiskt, vart en klar förbättring men inte riktigt 100% nu verkar svajande ha minskat men inte hostande luftburk finns fortfarande kvar.. Fick höra idag att kallstartsgivarn eller vad den nu heter kan orsaka lite av problemen, dock inte soppan. Förslag ??? Mvh... |
|
| Kallstartsventilen är väl i högsta grad inblandad i din soppamängd om de får för mycket då den kanske hänger sig eller dylikt? | |
|
Har ju inte märkt nån knepig förbrukning under litern oftas =/ men men , har beställt ny ska montera dit den så fort jag får hem den.. så hoppas som sagt att felet sitter där. Väntar och ser, återkommer med svar.. |
|
gretzky |
Väntar med spänning på besked:) dieseldoris |
|
nepp.. byte ventilen märkte att motorn vart lite piggare men problemet är kvar.. Vad i hela skogen kan det vara för fel.. kommer bli grå hårig snart.. har dock hitta en annan motor "M50 2.5L" som jag funderar på att kasta i denna bil iställe. Ger upp på denna snart... |
|
|
fick lite hopp inom mig och försökte mig på lite felsökning, dock lite efter då jag fick ett till fel på bilen som kom idag. Bilen går rätt bra när den är kall, men så fort arbetstemperatur upnått börjar små svajande och hostningarna på låga varv att komma.. gjorde följande skruva ur kamaxelgivarn och spraya rent med CRC elektronic. testkörde den kall, gick kanon bra tills de att den vart varm igen,, =( Läste i en annan tråd om att kamaxelgivarn styr motorn på nå sätt när den är kall och att vevaxelgivarn när den är varm, på den killens tråd verka det stämma då han hade samma problem och bilen vart som ny efter givarbytet. citat från hans tråd / inlägg: "kamaxelgivaren ger signaler till databoxen då bilen är kall kring kamensläge och där med var ventiler, kolvar osv befinner sig. När bilen sedan är varm är det vevaxelgivaren som sköter detta... Mitt problem börjar först då bilen får upp normaltemeraturen, det är då gången blir ojämn som bara den." kan det vara så enkelt att jag behöver byta vevaxelgivarn eftersom att bilen går bra kall men inte varm ?? Säg inte att jag ska åka på bmw och koppla upp mig på data, vägrar åka 20 mil till närmaste bmw verkstad för ett jobb som tar 5min =) då känns det billigare att köpa en ny givare för 600-700kr men vill veta till 98% att det kan vara felet.. annars så känns det bortkastat med pengar,, Tacksam för snabba svar.. Mvh Peter. |
|
| glömde tilläga att den dog vid några tillfällen idag när motorn var varm, men vid kall igen så har den stabil tomgång på runt 600 varv.. | |
gretzky |
Insane: Det "du" säger verkar ju väldigt logiskt, men efter alla möjliga olika egna försök efter andras tips så får du nog bita i det sura äpplet och "slänga" bort 6-700 spänn för att se om det hjälper. Hade jag haft tid just nu skulle jag själv gjort det men jobbar snudd på dygnen runt nu ett tag framöver. Hoppas du bestämmer dig för att testa och skriver igen om det blev nån skillnad. Lycka till! dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.